2007-12-06, 18:18
Medlem
Alltid denna VM 94 romans, i verkligheten hade vi tur. Vi fick skitlag i gruppspelet, ett Kamerun som gjorde totalt fiasko, ett Ryssland som spelade uruselt frsvarsspel samt ett Brasilien som garanterade att vi kunde g vidare med tv oavgjorda matcher.

I ttondelen fick vi det smsta laget verhuvud taget, och i kvarten var vi det smre laget under i stort sett hela matchen mot ett trttkrt Rumnien som dessfrinnan gjort kanske den bsta matchen landslagets historia mot Argentina. Fr att i Semin vara totalt utspelade av Brasilien.

Sen tror jag att matchen om tredjeprisen mot ett totalt omotiverat (lggmatch har det talats om) Bulgarien har etsat sig fast hos gemene man dr ute i stugorna. Slutsatsen r att Sverige var inte bttre under VM 94 n vad vi var under VM 02, EM 04 eller VM 06, vi hade dremot en jvla massa medvind vilket vi saknats de gnger vi ntt slutspel under Lagerbck.
Citera
2007-12-06, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Alltid denna VM 94 romans, i verkligheten hade vi tur. Vi fick skitlag i gruppspelet, ett Kamerun som gjorde totalt fiasko, ett Ryssland som spelade uruselt frsvarsspel samt ett Brasilien som garanterade att vi kunde g vidare med tv oavgjorda matcher.

I ttondelen fick vi det smsta laget verhuvud taget, och i kvarten var vi det smre laget under i stort sett hela matchen mot ett trttkrt Rumnien som dessfrinnan gjort kanske den bsta matchen landslagets historia mot Argentina. Fr att i Semin vara totalt utspelade av Brasilien.

Sen tror jag att matchen om tredjeprisen mot ett totalt omotiverat (lggmatch har det talats om) Bulgarien har etsat sig fast hos gemene man dr ute i stugorna. Slutsatsen r att Sverige var inte bttre under VM 94 n vad vi var under VM 02, EM 04 eller VM 06, vi hade dremot en jvla massa medvind vilket vi saknats de gnger vi ntt slutspel under Lagerbck.

Sverige hade en enkel vg till bronset, precis som Kroatien hade 98 och Turkiet 02.
Citera
2007-12-06, 18:37
Medlem
LastCaresss avatar
Hur mnga gnger har vi inte hrt detta? Och vem fan bryr sig egentligen? Ett jvla VM-brons r ett jvla VM-brons, hur mnga gnger pessimistfittor och gnllrvar som dig n tar upp det.
Citera
2007-12-06, 18:38
Medlem
ber_menschs avatar
Citat:

Jvligt kaxig trdstart mste jag sga
P pappret har du rtt, men jag tycker nd vi hade ett bra spel med mnga spelare som var i sitt livs form.
Sen tycker jag inte du kan snacka bort att det r jvligt starkt att spela oavgjort mot blivande mstarna Brasilien i USA.
Citera
2007-12-06, 18:41
Medlem
ber_menschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
Sverige hade en enkel vg till bronset, precis som Kroatien hade 98 och Turkiet 02.
Kroatien slog ut Tyskland i kvarten, det mste du ju frst att det r jvligt imponerande. Rumnien 98 var inget skrplag heller.
Citera
2007-12-06, 18:45
Medlem
Vilsens avatar
Ska vi tala om ofrtjnt ra s slr inget Sydkoreas mutmatch mot Italien, nu r nrminnet dligt men det ret nr det var VM i japan/korea s fuskades sydkorea fram av kpta domare.
Japan gick vl bra jmfrt med tidigare men just Sydkorea-Italien kndes s orttvis som en match bara kan bli.
F.. kan man vl sga att Italien hade det ganska ltt 94 ocks.
Nu r jag en som tror p bronsmyten och drfr tror jag att Sverige hade kunnat klara Italien i semi om det blivit s, men nu var det ju aldrig en mjlighet.
Citera
2007-12-06, 18:49
Medlem
Citat:

Gsp, dagens troll eller? Om inte kan jag bertta fljande. Sverige var jvligt bra mot Ryssland, spelar ut ett lag som deltagit i de senaste fyra internationella msterskapen, trots ett tidigt 0-1-underlge. Matchen mot Brasilien ocks mycket bra, trots att vi saknade vr i det skedet bste spelare, Martin Dahlin.

Saudiarabienmatchen var kanske inte s kul att se men Sverige gjorde en taktiskt fullndad match i vrmen och tog en sker seger. Smre laget mot Rumnien? Kolla matchen igen r mitt tips. Frutom Brolins vackra ml hade vi en stenhrd boll i stolpen och ett ml felaktigt bortdmt. Vad hade rumnerna frutom skitmlet i slutminuten? N, just det. Semifinalen var kanske inte s kul fr svensk del men man ska komma ihg att vi dr mtte turneringens bsta lag som dessutom gjorde sin bsta match, att vi hade Schwarz borta, att Dahlin spelade skadad och att vi fick en helt galen utvisning p Thern. Bronsmatchen var en otroligt uppvisning av Sverige och jag vntar med spnning (frgves gissar jag) p att ngon ska presentera ngon form av bevis p att Bulgarien var mutat.

Sveriges insatser i kvalet, dr vi var bttre n bde Bulgarien och Frankrike, och spelet i EM92 visar ocks p att vi vid den hr tiden hade ett kanonlag. Vilka lag menar du skulle gjort bttre turneringar -94 n Sverige? Brasilien givetvis men annars r det nog bara Holland, Spanien och Italien som mjligen kan konkurrera. Hade vi sluppit det mycket mrkliga fenomenet att ha brassarna p vr finalhalva trots att vi mts i gruppspelet hade vi haft en okej chans p VM-silver.
Citera
2007-12-06, 18:50
Medlem
AlitheSeconds avatar
En sak som talar fr sig r att i Sveriges kvalgrupp till VM spelade Bulgarien, som tog sig till semifinal. I Sveriges grupp i VM spelade Brasilien som vann hela skiten.
Citera
2007-12-06, 18:52
Medlem
erikbes avatar
Om man kollar p laget vi hade i VM 1990 s var det grymt p pappret men det gick ju inget vidare nd. Om ett land som Sverige ska ta sig s lngt i VM som 1994 s krvs en del flyt.
Citera
2007-12-06, 18:54
Medlem
ambisckos avatar
Bara fr att vi mest mtte smre lag behver det inte betyda att vi inte spelade bra. Men visst hade vi mycket tur och det kan diskuteras om laget var vrda s mycket som ett VM-brons.
Dock gjorde vi flest ml av alla lag i turneringen med 15 st och hade hgsta mlsnittet med 2.1 per match. Att jmfra med guldmedaljrerna Brasiliens 11 resp 1.6. (klla: http://www.fifa.com/worldcup/archive...ics/index.html)
S nog var vi bra alltid.

Edit: Frresten r vl VM -94 knt fr att vara det trkigaste vrldsmsterskapet ngonsin och inte ens Brasilien spelade srskilt bra.
Citera
2007-12-06, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulingen
Gsp, dagens troll eller? Om inte kan jag bertta fljande. Sverige var jvligt bra mot Ryssland, spelar ut ett lag som deltagit i de senaste fyra internationella msterskapen, trots ett tidigt 0-1-underlge. Matchen mot Brasilien ocks mycket bra, trots att vi saknade vr i det skedet bste spelare, Martin Dahlin.

Saudiarabienmatchen var kanske inte s kul att se men Sverige gjorde en taktiskt fullndad match i vrmen och tog en sker seger. Smre laget mot Rumnien? Kolla matchen igen r mitt tips. Frutom Brolins vackra ml hade vi en stenhrd boll i stolpen och ett ml felaktigt bortdmt. Vad hade rumnerna frutom skitmlet i slutminuten? N, just det. Semifinalen var kanske inte s kul fr svensk del men man ska komma ihg att vi dr mtte turneringens bsta lag som dessutom gjorde sin bsta match, att vi hade Schwarz borta, att Dahlin spelade skadad och att vi fick en helt galen utvisning p Thern. Bronsmatchen var en otroligt uppvisning av Sverige och jag vntar med spnning (frgves gissar jag) p att ngon ska presentera ngon form av bevis p att Bulgarien var mutat.

Sveriges insatser i kvalet, dr vi var bttre n bde Bulgarien och Frankrike, och spelet i EM92 visar ocks p att vi vid den hr tiden hade ett kanonlag. Vilka lag menar du skulle gjort bttre turneringar -94 n Sverige? Brasilien givetvis men annars r det nog bara Holland, Spanien och Italien som mjligen kan konkurrera. Hade vi sluppit det mycket mrkliga fenomenet att ha brassarna p vr finalhalva trots att vi mts i gruppspelet hade vi haft en okej chans p VM-silver.

Vi inledde med att spela oavgjort mot Kamerun, d helt gmfrbara med det Trinidad Tobago som vi mtte VM 06.
Drefter stlldes vi mot ett Ryssland som spelade riktigt dligt (vi vann men mot ett genomuselt lag). Sista matchen spelades mot ett Brasilien som redan var klara och gav blanka faan i hur det gick.

I ttondelen vntade ett Saudiarabien som redan vertrffat sina vildaste fantasier och var njda redan innan matchen inletts. Rumnien spelade bttre n Sverige, s enkelt r det men det r ju inte ltt att inse om man inte har kollat in matchen bandad i efterhand med sina patriotiska glasgon avtagna. Jag ansg sjlv att Sverige var det bttre laget tills jag kollade p den igen 10 r senare och fick ett annat intryck.

Matchen mot Bulgarien kan man bara beskriva som en fars, ta och titta p den en gng till och sg mig rligt om du tycker att de bjuder upp till dans.
Citera
2007-12-06, 19:38
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulingen
Bronsmatchen var en otroligt uppvisning av Sverige och jag vntar med spnning (frgves gissar jag) p att ngon ska presentera ngon form av bevis p att Bulgarien var mutat.

Det som kan sgas om bronsmatchen r att Hristo Stoichkov sagt att han undrar om vissa spelare var mutade av ngot spelsyndikat, givetvis mest fr att han var besviken ver utebliven medalj och titeln mlkung.

Det som r "skert" r att han bad ett antal spelare dra t helvete efter den matchen och klargjorde fr dem att de aldrig mer var vrda att spela i samma lag som vissa av de andra ngonsin igen. Han sjlv sa givetvis att han aldrig mer skulle stlla sig p samma plan p samma sida igen med vissa spelare tminstone. Jag minns inte alla som han nmnde men jag vet att Trifon Ivanov (han som knar snder planen i samband med Henkes skottfint) r en av de som han pekade ut med namn. De utpekade skulle ven ha valt att satsa p frlustelse i det stora landet i vst istllet fr att bry sig om att gra sig sjlva och landet stolta genom att brga hem medaljer och ra.

Det syns tydligt att Hristo definitivt ville vinna den matchen samt att han ville gra ml, drav hans kommentarer till Ravelli och T. Svensson under matchen. Med tanke p vissa andras instllning och prestation i den matchen s r det kanske inte s konstigt att den sjlvgode Hristo sa som han sade i efterhand.

S kontentan r vl att mutor kan anses vara hgst obevisade men att insatsen var lngt ifrn maximal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in