Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Alltid denna VM 94 romans, i verkligheten hade vi tur. Vi fick skitlag i gruppspelet, ett Kamerun som gjorde totalt fiasko, ett Ryssland som spelade uruselt försvarsspel samt ett Brasilien som garanterade att vi kunde gå vidare med två oavgjorda matcher.
I åttondelen fick vi det sämsta laget överhuvud taget, och i kvarten var vi det sämre laget under i stort sett hela matchen mot ett tröttkört Rumänien som dessförinnan gjort kanske den bästa matchen landslagets historia mot Argentina. För att i Semin vara totalt utspelade av Brasilien.
Sen tror jag att matchen om tredjeprisen mot ett totalt omotiverat (läggmatch har det talats om) Bulgarien har etsat sig fast hos gemene man där ute i stugorna. Slutsatsen är att Sverige var inte bättre under VM 94 än vad vi var under VM 02, EM 04 eller VM 06, vi hade däremot en jävla massa medvind vilket vi saknats de gånger vi nått slutspel under Lagerbäck.
Gäsp, dagens troll eller? Om inte kan jag berätta följande. Sverige var jävligt bra mot Ryssland, spelar ut ett lag som deltagit i de senaste fyra internationella mästerskapen, trots ett tidigt 0-1-underläge. Matchen mot Brasilien också mycket bra, trots att vi saknade vår i det skedet bäste spelare, Martin Dahlin.
Saudiarabienmatchen var kanske inte så kul att se men Sverige gjorde en taktiskt fulländad match i värmen och tog en säker seger. Sämre laget mot Rumänien? Kolla matchen igen är mitt tips. Förutom Brolins vackra mål hade vi en stenhård boll i stolpen och ett mål felaktigt bortdömt. Vad hade rumänerna förutom skitmålet i slutminuten? Nä, just det. Semifinalen var kanske inte så kul för svensk del men man ska komma ihåg att vi där mötte turneringens bästa lag som dessutom gjorde sin bästa match, att vi hade Schwarz borta, att Dahlin spelade skadad och att vi fick en helt galen utvisning på Thern. Bronsmatchen var en otroligt uppvisning av Sverige och jag väntar med spänning (förgäves gissar jag) på att någon ska presentera någon form av bevis på att Bulgarien var mutat.
Sveriges insatser i kvalet, där vi var bättre än både Bulgarien och Frankrike, och spelet i EM92 visar också på att vi vid den här tiden hade ett kanonlag. Vilka lag menar du skulle gjort bättre turneringar -94 än Sverige? Brasilien givetvis men annars är det nog bara Holland, Spanien och Italien som möjligen kan konkurrera. Hade vi sluppit det mycket märkliga fenomenet att ha brassarna på vår finalhalva trots att vi möts i gruppspelet hade vi haft en okej chans på VM-silver.