Citat:
Ursprungligen postat av Dekkers
Sydkorea spanien var också en riktig domarskandal. Tänker på när Spanien gjorde 1-0 och linjedomaren av något skäl menar att bollen gått över linjen nere vid hörn flaggan, och det hade den självklart inte gjort inte ens nära.
Vill bara påpeka att den sydkoreanska målvakten redan hade uppmärksammat avblåsningen och således försökte han inte rädda bollen. Det jag menar är att det inte kan anses som helt säkert att det faktiskt hade blivit mål om domaren inte hade blåst.
Dock så kvarstår faktumet att bollen definitivt inte var över kortlinjen.
Skandal och skandal egentligen, det förekommer ju ett stort antal felaktiga bedömningar varje match:
- Offside
- Frispark/utebliven frispark
- Straffar/uteblivna straffar
- Felaktiga kort
- Inkast till vilket lag
- Hörna eller inspark
Som tur är så har dessa felaktiga beslut relativt sällan en matchavgörande effekt. Men det är lite för ofta som publiken anser det vara skandal eller uppgjort då det egentligen oftast är en "ren slump" att ett felaktigt domslut resulterar i matchavgörande effekter.
Det jag menar är att vilket felaktigt beslut som helst kan egentligen i slutändan leda till ett mål exempelvis eller motsatt att en uppenbar felaktigt tilldelad jättechans kan missas eller räddas.
Däremot kan jag som DIFare anse att det var ett praktmisstag att låta Barcelona slå hörnan mot AIK innan det att spelaren som kom in hade hunnit inta sin position. Det är ett icke-spelrelaterat misstag (det är inte en bedömningsfråga det handlar om) av domaren som inte är acceptabelt.