2008-01-06, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ers
"Det finns redan betydligt hårdare "föräldraförbud" än det du föreslår. Det räcker att man har våldtagit ett barn. Man blir inte friskförklarad."

Finns det sådana lagar så får jag ursäkta min okunskap men jag har aldrig hört om någon som hamnat i fängelse för att ha fött ett barn han/hon inte hade tillåtelse att föda. Är du säker på det här?

Friskförklarad... Varför skulle man inte kunna bli det? "Brottslingar" blir ju friskförklarade titt som tätt, många alldeles för tidigt.

Man hamnar inte i fängelse för att man föder barn (vad skulle vara brottsligt i att utöva en grundläggande biologisk funktion?). Däremot så kan man inte få vårdnad om sin avkomma. Barn tas om hand och placeras i en annan familj av socialtjänsten. Det sköts så diskret som möjligt, inget man hör talas om i media.
Citera
2008-01-07, 00:29
Medlem
MrTambourineMans avatar
Vad man är för person har till stor del att göra med hur man blir uppfostrad av sina föräldrar. Om man kontrollerar vilka som får uppfostra barn så kontrollera man vad för slags människor vi får i samhället. Det är en kontroll som skulle kunna missbrukas till helt fel saker.

Däremot ska man självklart ha rutiner som skyddar dem barn som redan är födda.
Citera
2008-01-07, 09:11
Medlem
Spår av nötters avatar
Man borde åtminstonde hålla sig över en ekonomisk gräns för att få skaffa ett barn.

Tidigare brott ska inte ha något med detta att göra, sålänge det inte handlar om att HA är efter en för något man gjort.

Men i sådana lägen tror jag man förstår själv att det är fel att skaffa barn.

Har man psykiska åkommor som kan komma ivägen för barnet så ska man också kanske ha sig ett förbud. Nu snackar vi dock tunga grejer som resulterar i att du sitter / suttit på psyket.

Ja jag tror ni fattar själv, ett förbud för vissa borde väl vara bättre än att låta alla göra nåt jävla prov.
Citera
2008-01-07, 10:14
Medlem
pollenpers avatar
Vi hade tvångssterilisering på 30-talet.
En del överlevande har fått både ursäkter och skadestånd.

Det anses inte numera vara en lyckad politik.
Citera
2008-01-07, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Hur ska du kunna göra detta utan pengar? Jag säger inte att man måste vara rik som ett troll för att skaffa barn - men en god ekonomi är a och o när man skaffar barn. Det kostar att ha barn och det är något som de flesta i vårat land inte tänker på när de väljer att föda sin avkomma.

Man behöver väl inga pengar för att lära barn dem grundsättande beteendemönstren som respekt, att älska och disciplin? Pengar har ju bara med materialistiska saker att göra. Naturligtvis krävs ett tak på huvudet och mat på bordet men det står inte till diskussion här. Jag hävdar att man kan uppfostra ett barn även om man i dagens samhälle skulle räknas som fattigt. Om inte annat så lär barn till fattiga föräldrar växa upp som starkare personligheter och inte som bortskämda snorungar.

Citat:
Definiera missbrukare, psykiskt sjuka och brottslingar tack.

Missbrukare är en person som missbrukar en substans till denna grad så att arbetslivet och inkomsten starkt hämmas.

Psykiskt sjuka är människor som har såpass mycke problem med sig själva så att dem inte finner tid, ork eller kan uppfostra ett barn på ett hälsosamt sätt.

Brottslingar är människor som på ett eller annat sätt tjänar pengar på ett olagligt sätt och på så sätt förvränger barnens syn på vad som är rätt och fel. För att inte tala om fängelserisken som med största sannolikhet skulle splittra en familj.

Citat:
Vart går gränsen och vem skall sätta den? Rika politiker som bor på Lidingö? Du?

Majoriteten får väl isf rösta fram gränserna. Precis som när man väljer president.
Citera
2008-01-07, 16:58
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Man behöver väl inga pengar för att lära barn dem grundsättande beteendemönstren som respekt, att älska och disciplin? Pengar har ju bara med materialistiska saker att göra. Naturligtvis krävs ett tak på huvudet och mat på bordet men det står inte till diskussion här. Jag hävdar att man kan uppfostra ett barn även om man i dagens samhälle skulle räknas som fattigt. Om inte annat så lär barn till fattiga föräldrar växa upp som starkare personligheter och inte som bortskämda snorungar.
Nej det behöver man inte men du måste ha pengar för att kunna ge barnet en trygg uppväxt. Du kan inte se till barnets bästa om du har 5000 kr i månaden efter skatt för att ta ett exempel. Då kan du lära ditt barn respekt, att älska och disciplin tills du blir blå i ansiktet - barnet far i alla fall illa.

Citat:
Missbrukare är en person som missbrukar en substans till denna grad så att arbetslivet och inkomsten starkt hämmas.
Så om man är ekonomiskt oberoende så kan man vara missbrukare menar du? Jag som fick uppfattningen av dig att man inte behövde pengar.
Citat:
Psykiskt sjuka är människor som har såpass mycke problem med sig själva så att dem inte finner tid, ork eller kan uppfostra ett barn på ett hälsosamt sätt.
Skall man testa individ efter individ och se om de är lämpliga? Du vet väl att till exempel ångest kan komma i perioder? Hur ska vi lösa det hade du tänkt dig? Återkommande besök en gång i veckan?
Citat:
Brottslingar är människor som på ett eller annat sätt tjänar pengar på ett olagligt sätt och på så sätt förvränger barnens syn på vad som är rätt och fel. För att inte tala om fängelserisken som med största sannolikhet skulle splittra en familj.
Vad som är rätt och vad som är fel är subjektivt - Svea rikes lag är inte ett facit på vad som är rätt och fel, men det visste du säkert redan? Alkohol splittrar nog fler familjer än vad fängelsevistelser gör. Skall föräldrar få dricka alkohol?

Citat:
Majoriteten får väl isf rösta fram gränserna. Precis som när man väljer president.
Du skall alltså låta ett folk som röstar efter egen moral bestämma vem som får skaffa barn och vem som inte får skaffa barn? Nyblivna 18 åringar skall få vara mned och bestämma vem som är lämplig? Ja, det var ju en bra idé.
Citera
2008-01-07, 17:27
Medlem
"Nej det behöver man inte men du måste ha pengar för att kunna ge barnet en trygg uppväxt. Du kan inte se till barnets bästa om du har 5000 kr i månaden efter skatt för att ta ett exempel. Då kan du lära ditt barn respekt, att älska och disciplin tills du blir blå i ansiktet - barnet far i alla fall illa." / Resistance

Det kommer från killen som är emot föräldraförbud... Jag kan förstå att du både vill barnens bästa och vara emot föräldraförbud. Men det motverkar sig själv lite... Det kanske finns en bättre lösning än föräldraförbud och i så fall skulle den vara ett motargument i den här diskussionen...

Sen blir det nog problem med "barnet far i alla fall illa". Jag tror ett barn kan få en bättre uppfostran på gatan om du så vill jämfört med i ett slott. Det ligger enbart i omgivningen (föräldrarna). Och eftersom du gillar gränser så kan väl du få dra gränsen för när en bra förälder blir en dålig enbart på grund av pengabrist?... En ledsen tjej som skär sig i armarna och är allmänt olycklig i ett slott far väl mer illa än en glad tjej med supersnälla föräldrar på gatan?

"vad skulle vara brottsligt i att utöva en grundläggande biologisk funktion?"
/ yupp

Ja det brotsliga skulle ju vara att vi skulle ha infört en lag som sa att det var brottsligt. Då skulle föräldern både förlora vårdnaden och hamna i fängelse.

Sen vill jag vara petig och hävda att sex är en grundläggande biologisk funktion. Men man får inte ha sex hur man vill eller hur? Jag tänker på våldtäckt och liknande...

---

Jag ger er rätt i att en människa har rätten att bestämma över sin egen kropp. Men vi har lagar mot knark alltså är redan den rättigheten begränsad i Sverige. Detta på grund av att andra människor kan komma tillskada på samma sätt som det lilla barnet kan komma till skada.
Citera
2008-01-07, 17:35
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ers
"Nej det behöver man inte men du måste ha pengar för att kunna ge barnet en trygg uppväxt. Du kan inte se till barnets bästa om du har 5000 kr i månaden efter skatt för att ta ett exempel. Då kan du lära ditt barn respekt, att älska och disciplin tills du blir blå i ansiktet - barnet far i alla fall illa." / Resistance

Det kommer från killen som är emot föräldraförbud... Jag kan förstå att du både vill barnens bästa och vara emot föräldraförbud. Men det motverkar sig själv lite... Det kanske finns en bättre lösning än föräldraförbud och i så fall skulle den vara ett motargument i den här diskussionen...

Sen blir det nog problem med "barnet far i alla fall illa". Jag tror ett barn kan få en bättre uppfostran på gatan om du så vill jämfört med i ett slott. Det ligger enbart i omgivningen (föräldrarna). Och eftersom du gillar gränser så kan väl du få dra gränsen för när en bra förälder blir en dålig enbart på grund av pengabrist?... En ledsen tjej som skär sig i armarna och är allmänt olycklig i ett slott far väl mer illa än en glad tjej med supersnälla föräldrar på gatan?
Jag är emot alla förbud. Förbud är inte riktigt min grej. Inte heller tycker jag om gränser - lägg inte ord i munnen på mig tack.

Jag hävdar fortfarande att en god ekonomi är a och o om man skall skaffa barn. Jag säger inte att pengar är allt (läs igen om du fått den uppfattningen) men du kan inte bara uppfostra ett barn på enbart kärlek i dagens samhälle. Omgivningens press och kostnaden på allt som skall flyta på i en barnfamilj är inte en bagatell - hur gärna ni vill att det skall vara så.

Än en gång. Pengar är INTE allt men det är en bra grund och man kan inte uppfostra ett barn på ett värdigt sätt om man har en dålig ekonomi. Barnet far illa i en familj där den inte vet om pengarna kommer att räcka månaden ut.
Citera
2008-01-07, 17:41
Medlem
"Jag är emot alla förbud. Förbud är inte riktigt min grej. Inte heller tycker jag om gränser - lägg inte ord i munnen på mig tack." / Resistance

Det ber jag så hemskt mycket om ursäkt för. När jag tänker efter var det helt fel och du menade en annan sak. Förlåt.

"Jag hävdar fortfarande att en god ekonomi är a och o om man skall skaffa barn. Jag säger inte att pengar är allt (läs igen om du fått den uppfattningen) men du kan inte bara uppfostra ett barn på enbart kärlek i dagens samhälle. Omgivningens press och kostnaden på allt som skall flyta på i en barnfamilj är inte en bagatell - hur gärna ni vill att det skall vara så." / Resistance

Håller helt med. Det är verkligen inte en bagatell och i väldigt många fall av väldigt många så har barnet det bättre i en familj med mycket pengar men pengar är INTE en nödvändighet utan miljön formar människan. I miljö, verkar det som, lägger du pengar och jag skulle vilja ha ett annat ord för miljö.
Citera
2008-01-07, 17:42
Bannlyst
ccccccccccccccccccccccccccccc

Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Ja... som rubriken säger.. här diskuterar vi föräldrakörkort. Tycker ni att vem som helst ska få skaffa barn? Eller ska det finnas vissa kriterier som man måste klara av? Argument för, och mot föräldrakörkort.

Detta är såklart en fråga om etik och moral. Hur skulle man se på detta ur olika etiska perspektiv, t:ex konsekvensetiken, pliktetiken och sinnelagsetiken?

Tror ni att detta ens är genomförbart i praktiken? Hur skulle ett sådant här "körkort" se ut?
fccccccccccccccccccccccccccccc
Citera
2008-01-07, 18:26
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Mycket bra förslag. Det borde även vara licens på att skaffa husdjur.
Citera
2008-01-07, 18:32
Medlem
Citat:
Nej det behöver man inte men du måste ha pengar för att kunna ge barnet en trygg uppväxt. Du kan inte se till barnets bästa om du har 5000 kr i månaden efter skatt för att ta ett exempel. Då kan du lära ditt barn respekt, att älska och disciplin tills du blir blå i ansiktet - barnet far i alla fall illa.

Nu kan jag inte tala för U-länder men i I-länder existerar i stort sett ingen fattigdom i den grad att barn får en dålig personlighet. Fattigdom ärver man inte (förutom kanske i USA där man måste betala för utbildning, men man kan fortfarande få stipendium). Det är inte bristen på pengar utan bristen på bra uppfostringen som förstör barn.

Citat:
Så om man är ekonomiskt oberoende så kan man vara missbrukare menar du? Jag som fick uppfattningen av dig att man inte behövde pengar.

Nja, är man ekonomiskt oberoende kan man åtminstone anställa en dagmamma eller vad det kallas som uppfostrar barnet om det nu är så att man samtidigt har missbrukare som föräldrar. Men som sagt så får man ingen bättre uppfostring bara för att man är rik. Men förstå mig inte fel, man får heller ingen sämre uppfostring om man har fattiga föräldrar.

Citat:
Skall man testa individ efter individ och se om de är lämpliga? Du vet väl att till exempel ångest kan komma i perioder? Hur ska vi lösa det hade du tänkt dig? Återkommande besök en gång i veckan?

Det är ju ungefär så det fungerar idag? Anses föräldrar olämpliga hamnar ju barnet i fosterfamilj. Socialtjänsten är ju till för sånna kontroller. Jag som god medmänniska måste ju kontakta socialtjänsten ifall man misstänker att ett barn far illa hos någon granne eller nåt.

Citat:
Vad som är rätt och vad som är fel är subjektivt - Svea rikes lag är inte ett facit på vad som är rätt och fel, men det visste du säkert redan? Alkohol splittrar nog fler familjer än vad fängelsevistelser gör. Skall föräldrar få dricka alkohol?

Alkohol konsumeras redan tillräckligt av många föräldrar. Men föräldrar som överdriver faller under kategorin missbrukare. Och då kontaktar man ju socialtjänsten.

Citat:
Du skall alltså låta ett folk som röstar efter egen moral bestämma vem som får skaffa barn och vem som inte får skaffa barn? Nyblivna 18 åringar skall få vara mned och bestämma vem som är lämplig? Ja, det var ju en bra idé.

Ja det tycker jag. Samma princip har använts i alla tider för att bestämma ifall nya lagar ska införas eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in