Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Nej det behöver man inte men du måste ha pengar för att kunna ge barnet en trygg uppväxt. Du kan inte se till barnets bästa om du har 5000 kr i månaden efter skatt för att ta ett exempel. Då kan du lära ditt barn respekt, att älska och disciplin tills du blir blå i ansiktet - barnet far i alla fall illa.
Nu kan jag inte tala för U-länder men i I-länder existerar i stort sett ingen fattigdom i den grad att barn får en dålig personlighet. Fattigdom ärver man inte (förutom kanske i USA där man måste betala för utbildning, men man kan fortfarande få stipendium). Det är inte bristen på pengar utan bristen på bra uppfostringen som förstör barn.
Citat:
Så om man är ekonomiskt oberoende så kan man vara missbrukare menar du? Jag som fick uppfattningen av dig att man inte behövde pengar.
Nja, är man ekonomiskt oberoende kan man åtminstone anställa en dagmamma eller vad det kallas som uppfostrar barnet om det nu är så att man samtidigt har missbrukare som föräldrar. Men som sagt så får man ingen bättre uppfostring bara för att man är rik. Men förstå mig inte fel, man får heller ingen sämre uppfostring om man har fattiga föräldrar.
Citat:
Skall man testa individ efter individ och se om de är lämpliga? Du vet väl att till exempel ångest kan komma i perioder? Hur ska vi lösa det hade du tänkt dig? Återkommande besök en gång i veckan?
Det är ju ungefär så det fungerar idag? Anses föräldrar olämpliga hamnar ju barnet i fosterfamilj. Socialtjänsten är ju till för sånna kontroller. Jag som god medmänniska måste ju kontakta socialtjänsten ifall man misstänker att ett barn far illa hos någon granne eller nåt.
Citat:
Vad som är rätt och vad som är fel är subjektivt - Svea rikes lag är inte ett facit på vad som är rätt och fel, men det visste du säkert redan? Alkohol splittrar nog fler familjer än vad fängelsevistelser gör. Skall föräldrar få dricka alkohol?
Alkohol konsumeras redan tillräckligt av många föräldrar. Men föräldrar som överdriver faller under kategorin missbrukare. Och då kontaktar man ju socialtjänsten.
Citat:
Du skall alltså låta ett folk som röstar efter egen moral bestämma vem som får skaffa barn och vem som inte får skaffa barn? Nyblivna 18 åringar skall få vara mned och bestämma vem som är lämplig? Ja, det var ju en bra idé.

Ja det tycker jag. Samma princip har använts i alla tider för att bestämma ifall nya lagar ska införas eller inte.