• 1
  • 2
2007-12-06, 12:58
Medlem
simmarn_2004s avatar
Ja... som rubriken säger.. här diskuterar vi föräldrakörkort. Tycker ni att vem som helst ska få skaffa barn? Eller ska det finnas vissa kriterier som man måste klara av? Argument för, och mot föräldrakörkort.

Detta är såklart en fråga om etik och moral. Hur skulle man se på detta ur olika etiska perspektiv, t:ex konsekvensetiken, pliktetiken och sinnelagsetiken?

Tror ni att detta ens är genomförbart i praktiken? Hur skulle ett sådant här "körkort" se ut?
Citera
2007-12-06, 14:41
Medlem
Resistances avatar
Vem är det som skall avgöra om man kommer att bli en bra förälder eller inte? Vad är en bra förälder?
Citera
2007-12-06, 16:03
Medlem
Herr Lindholms avatar
Tut-tut! Här kommer makarna Myrdal och talar om för folk hur det ligger till.
Citera
2007-12-06, 20:20
Medlem
J.Ns avatar
Det vore fan en god ide...men knappast praktiskt genomförbart.
Citera
2007-12-07, 00:07
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Vem är det som skall avgöra om man kommer att bli en bra förälder eller inte? Vad är en bra förälder?

Vem är det som skall avgöra om man kommer att bli en bra bilförare eller inte? Vad kännetecknar en tillräckligt bra bilförare?
Citera
2007-12-07, 00:30
Medlem
Citat:

Ja, är psykiskt sjuka bra föräldrar? Alkoholister, narkomaner? Där kan man ju börja i.a.f.
Citera
2007-12-07, 13:26
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagg_OLF
Ja, är psykiskt sjuka bra föräldrar? Alkoholister, narkomaner? Där kan man ju börja i.a.f.
Definiera psykiskt sjuk. Hur ska du kunna avgöra om personen är narkoman eller alkoholist? Ska knarklangare få skaffa barn? Knarklangare tjänar ju i regel mer pengar än medelsvensson och bör då vara en bättre kandidat än de flesta. Vanliga arbetare får ju knappt pengarna att räcka och kan då inte se till barnets bästa.
Citera
2007-12-07, 13:36
Medlem
Mindtrecks avatar
Citat:
Ska knarklangare få skaffa barn? Knarklangare tjänar ju i regel mer pengar än medelsvensson och bör då vara en bättre kandidat än de flesta. Vanliga arbetare får ju knappt pengarna att räcka och kan då inte se till barnets bästa.

Jag har aldrig fått intrycket av att knarklangare tjänar mer, fast jag kanske umgåtts med ganska kassa knarklangare vad vet jag. det handlar inte bara om pengar heller, det är lätt att få böter och fängelse som knarklangare vilket inte är så bra för barnet.
Citera
2007-12-07, 21:39
Medlem
Citat:
Definiera psykiskt sjuk. Hur ska du kunna avgöra om personen är narkoman eller alkoholist? Ska knarklangare få skaffa barn? Knarklangare tjänar ju i regel mer pengar än medelsvensson och bör då vara en bättre kandidat än de flesta. Vanliga arbetare får ju knappt pengarna att räcka och kan då inte se till barnets bästa.

Ja, i den mån att den personen mår dåligt av det (men eftersom du då DIN SMARTA JÄVEL KOMMER ATT FRÅGA VAD MÅ DÅLIGT ÄR, SÅ BESPARAR JAG MIG RESTEN AV SVAREN).

TACK!
Citera
2007-12-07, 23:52
Medlem
Crossmacks avatar
Nja, barn klarar ju av att växa upp i andra förhållanded förutom kärnfamiljer och ändå ha det stabilt och bra, så jag ser ingen andledning att ha något körkort. Alkolister och narkomaner blir ju av med ungarna i alla fall om systemet sköts rätt.
Citera
2007-12-09, 21:56
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:

Vem har sagt att rika föräldrar är en förutsättning för en bra uppväxt?
Citera
2007-12-09, 22:14
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Vem har sagt att rika föräldrar är en förutsättning för en bra uppväxt?
Beror väl på vilken sida av kommunist/liberal skala du är på, hur skola, vård (förutom livsnödvändig), osv. ska finansieras.

Själv anser jag att den enda vägen att förbättra och på något sätt utbilda folk rent allmänt, är att ge dem mer ansvar och frihet. Det skapar i alla fall inga trevliga krig, massmord, innbördeskrig, osv. men kanske någon kärring med tio barn som måste be om hjälp till sina äckliga barn.

Nej det behövs inget körkort, däremot ett fungerande system som hjälper barn, som är utsatta på något sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in