2008-01-07, 18:36
Medlem
Jag tycker inte man ska ha ett speciellt körkort för att få skaffa barn.
Däremot borde det vara tvång på att gå en utbildning inför föräldrarskapet så man får en grundorientering.
Sen hur den skulle se ut är ju en annan fråga.

Men jag tycker även såklart att skolan och omgivningen borde reagera mer på när ungar far illa. Det finns många som bara tittar på istället för att ifrågasätta och verkligen kolla upp så att alla barn har det bra.
Det skulle kunna bespara mycket hemskt lidande för många där ute.
Citera
2008-01-07, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lieva
Jag tycker inte man ska ha ett speciellt körkort för att få skaffa barn.
Däremot borde det vara tvång på att gå en utbildning inför föräldrarskapet så man får en grundorientering.
Sen hur den skulle se ut är ju en annan fråga.

Men jag tycker även såklart att skolan och omgivningen borde reagera mer på när ungar far illa. Det finns många som bara tittar på istället för att ifrågasätta och verkligen kolla upp så att alla barn har det bra.
Det skulle kunna bespara mycket hemskt lidande för många där ute.

Du har så rätt så. Jag tycker att man istället bör diskutera om man borde införa en åldersgräns på att skaffa barn. Jag tror att innerst inne så vet alla hur man ska uppfostra sitt barn. Det ligger ju lixom i generna.
Citera
2008-01-07, 18:52
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Jag tror att innerst inne så vet alla hur man ska uppfostra sitt barn. Det ligger ju lixom i generna.
För det första ligger inget sådant i generna. Omtanke och omsorg som grundläggande känslor, kanske, men inte gott föräldraskap. Man föds inte med kunskap. För det andra så är det många som vet hur man ska/bör uppfostra barn, men skiter i det av olika anledningar.
Citera
2008-01-07, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
För det första ligger inget sådant i generna. Omtanke och omsorg som grundläggande känslor, kanske, men inte gott föräldraskap. Man föds inte med kunskap. För det andra så är det många som vet hur man ska/bör uppfostra barn, men skiter i det av olika anledningar.

Omtanke och omsorg var det jag menade med föräldrarskap. Det är ju ungefär det som krävs för att lära barnet det nödvändiga.

Den absoluta majoriteten av alla föräldrar tycks ju ha bra koll på hur man uppfostrar barn och antingen är det nedärvd eller så sitter det i ryggmärgen. Jag tror att det är lite av varje. Sen finns det ju naturligtvis uppfostringsmetoder som har bevisat sig vara bättre än andra. Men det är ett ganska kontroversiellt ämne och hör inte hit. Jag bör kanske skapa en ny tråd :P
Citera
2008-01-07, 19:09
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Den absoluta majoriteten av alla föräldrar tycks ju ha bra koll på hur man uppfostrar barn och antingen är det nedärvd eller så sitter det i ryggmärgen. Jag tror att det är lite av varje. Sen finns det ju naturligtvis uppfostringsmetoder som har bevisat sig vara bättre än andra. Men det är ett ganska kontroversiellt ämne och hör inte hit. Jag bör kanske skapa en ny tråd :P
Skapa ingen ny tråd, det här är definitiv relevant för ämnet. Visst finns det många saker som man bör ha kunskap om innan man blir förälder, och dessa kan man lära sig genom utbildning. Det finns även många saker som man borde känna till att man inte borde göra som förälder, och även dessa kan man lära sig.

Därefter kan vi sätta upp standradiserade ramar som skulle kunna ligga till grund för någon sorts obligatorisk utbildningskurs för blivande föräldrar.

EDIT: Såg din nya tråd och fann den intressant ändå. ^^
Citera
2008-01-07, 20:19
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Nu kan jag inte tala för U-länder men i I-länder existerar i stort sett ingen fattigdom i den grad att barn får en dålig personlighet. Fattigdom ärver man inte (förutom kanske i USA där man måste betala för utbildning, men man kan fortfarande få stipendium). Det är inte bristen på pengar utan bristen på bra uppfostringen som förstör barn.
Skämtar du? Du har bevisligen inte haft kontakt med barn till socialbidragstagande föräldrar. De barnen har det inte bra då ekonomin inte går ihop för fem öre. Tro det eller ej men en sådan uppväxt sätter sina spår och jag har träffat många sådana familjer då jag själv tillhör den lägsta klassens medborgare.

Citat:
Nja, är man ekonomiskt oberoende kan man åtminstone anställa en dagmamma eller vad det kallas som uppfostrar barnet om det nu är så att man samtidigt har missbrukare som föräldrar. Men som sagt så får man ingen bättre uppfostring bara för att man är rik. Men förstå mig inte fel, man får heller ingen sämre uppfostring om man har fattiga föräldrar.
Läser du ens vad jag skriver? Jag skriver att en god ekonomi är en grund för att ett barn skall få en bra uppväxt. Jag skriver inte (läser du tidigare inlägg så inser du snabbt det) att man måste vara rik. Du målar upp allting som om det vore svart eller vitt. Det finns en gråzon också men den tycks du ha missat.

Citat:
Det är ju ungefär så det fungerar idag? Anses föräldrar olämpliga hamnar ju barnet i fosterfamilj. Socialtjänsten är ju till för sånna kontroller. Jag som god medmänniska måste ju kontakta socialtjänsten ifall man misstänker att ett barn far illa hos någon granne eller nåt.
Där är jag med dig - men det är inte det vi diskuterar. Socialtjänsten gör inga sådana kontroller. Socialtjänsten går in om ett barn far illa i en familj - vi diskuterar ett förbud för psykiskt sjuka att skaffa barn. Det är en viss skillnad. Jag undrar ju då hur en sådan kontroll skulle gå till och vilka psykiska sjukdomar som skall stå till grund för ett förbud.

Citat:
Alkohol konsumeras redan tillräckligt av många föräldrar. Men föräldrar som överdriver faller under kategorin missbrukare. Och då kontaktar man ju socialtjänsten.
Samma fel här. Det är ett förbud mot missbrukare att skaffa barn vi pratar om - inte tvångsomhändertagning av redan födda barn.

Citat:
Ja det tycker jag. Samma princip har använts i alla tider för att bestämma ifall nya lagar ska införas eller inte.
Jag tycker att det är skrämmande att låta svenska folket rösta om en sådan sak. Jag har ingen tillit till våran befolkning över huvud taget då den gång på gång visar sin inkompetens - för att inte tala om våra politiker som egentligen borde göra halsband av makaroner på ett dagcenter istället för att "styra" vårat land.
Citera
2008-01-07, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Jag tycker att det är skrämmande att låta svenska folket rösta om en sådan sak. Jag har ingen tillit till våran befolkning över huvud taget då den gång på gång visar sin inkompetens - för att inte tala om våra politiker som egentligen borde göra halsband av makaroner på ett dagcenter istället för att "styra" vårat land.

Ojdå. Även om jag anser att samhället och folket i samhället har brister så dömer jag inte ut dem. Vem annars ska bestämma om en sådan sak om inte folket? Det är ju hos folket som all makt ligger även om vi ibland glömmer bort det.
Citera
2008-01-07, 21:31
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ojdå. Även om jag anser att samhället och folket i samhället har brister så dömer jag inte ut dem. Vem annars ska bestämma om en sådan sak om inte folket? Det är ju hos folket som all makt ligger även om vi ibland glömmer bort det.
Den enskilda individen skall bestämma det. Samhället har egentligen inte med saken att göra och skall absolut inte bestämma över andra människor. Vad ger dem rätten att göra det?

Folket har för övrigt inte ett smack att säga till om. Vi lever inte i en sådan stat där folket har makten.
Citera
2008-01-07, 21:40
Medlem
Citat:
Den enskilda individen skall bestämma det. Samhället har egentligen inte med saken att göra och skall absolut inte bestämma över andra människor. Vad ger dem rätten att göra det?

Folket har för övrigt inte ett smack att säga till om. Vi lever inte i en sådan stat där folket har makten.

Det låter som om du är en person som helst vill leva utanför samhället och inte i kollektiv. Jag såg på Outsiders en gång en kille som bosatte sig i tält ute i skogen och levde där. Kanske något för dig? Alla vi som lever i samhället är ju medlem i en stor grupp och vi måste alla göra vad vi förväntas att göra. Om inte så skulle vi röra oss tillbaka till stenåldern.

Om samhället säger att man måste genomföra ett lämplighetsprov för att få föräldrarkörkort så är det lag och dem som inte vill får antingen lämna samhället eller bli straffade om dem väljer att skaffa barn utan körkort eller så får dem sammla ihop en liten arme och försöka övertyga samhället att det inte ska vara så iaf, dessa är alternativen. Så har det varit i alla tider och så kommer det alltid att förbli.
Citera
2008-01-07, 21:47
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Det låter som om du är en person som helst vill leva utanför samhället och inte i kollektiv. Jag såg på Outsiders en gång en kille som bosatte sig i tält ute i skogen och levde där. Kanske något för dig? Alla vi som lever i samhället är ju medlem i en stor grupp och vi måste alla göra vad vi förväntas att göra. Om inte så skulle vi röra oss tillbaka till stenåldern.

Om samhället säger att man måste genomföra ett lämplighetsprov för att få föräldrarkörkort så är det lag och dem som inte vill får antingen lämna samhället eller bli straffade om dem väljer att skaffa barn utan körkort eller så får dem sammla ihop en liten arme och försöka övertyga samhället att det inte ska vara så iaf, dessa är alternativen. Så har det varit i alla tider och så kommer det alltid att förbli.
"...vi måste alla göra vad vi förväntas att göra" - låter som hjärntvätt. Har du ingen egen vilja? Du sollar in dig i ledet utan att reflektera över varför? Du är vad man brukar säga en nyttig idiot (inget illa menat). Du accepterar hur det är och tänker inte mer på det.

Jag är inte en del av det här samhället och jag kommer aldrig att bli det. Jag blir äcklad över att se hur samhället ser ut och hur den förtrycker människan så att den skall passa in i mallen för ett "bra" och "fungerande" samhälle. Jag är för den individuella friheten och föraktar det system som vi förväntas leva efter likt marionettdockor helt indoktrinerade för att inte skapa oreda.
Citera
2008-01-07, 22:13
Medlem
Citat:
"...vi måste alla göra vad vi förväntas att göra" - låter som hjärntvätt. Har du ingen egen vilja? Du sollar in dig i ledet utan att reflektera över varför? Du är vad man brukar säga en nyttig idiot (inget illa menat). Du accepterar hur det är och tänker inte mer på det.

Jag är inte en del av det här samhället och jag kommer aldrig att bli det. Jag blir äcklad över att se hur samhället ser ut och hur den förtrycker människan så att den skall passa in i mallen för ett "bra" och "fungerande" samhälle. Jag är för den individuella friheten och föraktar det system som vi förväntas leva efter likt marionettdockor helt indoktrinerade för att inte skapa oreda.

Får jag fråga om du är Hippie? Förstå mig inte fel, jag har ingenting emot människor som placerar sig själva utanför samhället. Men tro mig när jag säger att jag absolut inte är den där "nyttiga idioten". Jag röker cannabis nästan dagligen och har experimenterat med bl. a. LSD, DXM och E. Jag har varit på många rave och umgicks med många rejvare som man ju skulle kunna kalla för moderna hippies. Tack vare drogerna har jag sett hur världen fungerar helt utan censur och filter. Och tro mig när jag säger att jag och mina kompisar har haft timlånga diskussioner om hur världen och samhället är uppbyggt.

Det jag har kommit fram till är man måste leva i ballans. Man ska inte sätta sig totalt utanför samhället och man ska heller inte totalt förlita sig på samhället. Man ska leva med flocken men samtidigt ifrågesätta och hitta sin egen stil att leva efter. Jag tycker inte att det är värt att sträva efter ett liv utanför samhället för man förlorar väldigt mycke gott på det. Jag tror inte heller på total frihet eftersom människan inte fungerar så. Människan ÄR ett flockdjur och vi behöver en ledande figur (staten) som ordnar och styr allt med hänsyn till folkets bästa.
Citera
2008-01-07, 22:19
Medlem
Oj vad off topic det här blev nu...

Citat:
Ursprungligen postat av MrTambourineMan
Vad man är för person har till stor del att göra med hur man blir uppfostrad av sina föräldrar. Om man kontrollerar vilka som får uppfostra barn så kontrollera man vad för slags människor vi får i samhället. Det är en kontroll som skulle kunna missbrukas till helt fel saker.

Fan... Det här är ett bra motargument MrTambourineMan...

...Men väger ändå inte majoritetens beslut tyngst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in