Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Nu kan jag inte tala för U-länder men i I-länder existerar i stort sett ingen fattigdom i den grad att barn får en dålig personlighet. Fattigdom ärver man inte (förutom kanske i USA där man måste betala för utbildning, men man kan fortfarande få stipendium). Det är inte bristen på pengar utan bristen på bra uppfostringen som förstör barn.
Skämtar du? Du har bevisligen inte haft kontakt med barn till socialbidragstagande föräldrar. De barnen har det inte bra då ekonomin inte går ihop för fem öre. Tro det eller ej men en sådan uppväxt sätter sina spår och jag har träffat många sådana familjer då jag själv tillhör den lägsta klassens medborgare.
Citat:
Nja, är man ekonomiskt oberoende kan man åtminstone anställa en dagmamma eller vad det kallas som uppfostrar barnet om det nu är så att man samtidigt har missbrukare som föräldrar. Men som sagt så får man ingen bättre uppfostring bara för att man är rik. Men förstå mig inte fel, man får heller ingen sämre uppfostring om man har fattiga föräldrar.
Läser du ens vad jag skriver? Jag skriver att en god ekonomi är en grund för att ett barn skall få en bra uppväxt. Jag skriver inte (läser du tidigare inlägg så inser du snabbt det) att man måste vara rik. Du målar upp allting som om det vore svart eller vitt. Det finns en gråzon också men den tycks du ha missat.
Citat:
Det är ju ungefär så det fungerar idag? Anses föräldrar olämpliga hamnar ju barnet i fosterfamilj. Socialtjänsten är ju till för sånna kontroller. Jag som god medmänniska måste ju kontakta socialtjänsten ifall man misstänker att ett barn far illa hos någon granne eller nåt.
Där är jag med dig - men det är inte det vi diskuterar. Socialtjänsten gör inga sådana kontroller. Socialtjänsten går in om ett barn far illa i en familj - vi diskuterar ett förbud för psykiskt sjuka att skaffa barn. Det är en viss skillnad. Jag undrar ju då hur en sådan kontroll skulle gå till och vilka psykiska sjukdomar som skall stå till grund för ett förbud.
Citat:
Alkohol konsumeras redan tillräckligt av många föräldrar. Men föräldrar som överdriver faller under kategorin missbrukare. Och då kontaktar man ju socialtjänsten.
Samma fel här. Det är ett förbud mot missbrukare att skaffa barn vi pratar om - inte tvångsomhändertagning av redan födda barn.
Citat:
Ja det tycker jag. Samma princip har använts i alla tider för att bestämma ifall nya lagar ska införas eller inte.
Jag tycker att det är skrämmande att låta svenska folket rösta om en sådan sak. Jag har ingen tillit till våran befolkning över huvud taget då den gång på gång visar sin inkompetens - för att inte tala om våra politiker som egentligen borde göra halsband av makaroner på ett dagcenter istället för att "styra" vårat land.