2014-04-27, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Flera i den här tråden verkar dock fastna på att ingen känner igen "industrial engineering". Det är rimligen ett icke-problem. Jag har aldrig använt benämningen "industrial engineering", jag har alltid använt "engineering and management". Ni är de första jag hör springa runt och kalla det "industrial engineering".
"Industrial engineering" är inte okänt men det är inte heller lika välkänt som klassiska ingenjörsutbildningar, typ "mechanical engineering". Den officiella översättningen av civilingenjör industriell ekonomi är för övrigt just "Master in Industrial Engineering and Management", så på det sättet är det lika rätt/fel? att kalla det "industrial engineering" som "engineering and management".

Citat:
Ursprungligen postat av mayhemkaos
Hade ett par år efter gymnasiet, jobbade ett halvår full-tid och gjorde några udda saker (som kan ses som meriterande av vissa, men inte jobb- eller företagsrelaterat) resten av tiden.
Du får helt enkelt vinkla det till din fördel vid ev. intervju.
Citera
2014-04-27, 23:25
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhdent
"Industrial engineering" är inte okänt men det är inte heller lika välkänt som klassiska ingenjörsutbildningar, typ "mechanical engineering". Den officiella översättningen av civilingenjör industriell ekonomi är för övrigt just "Master in Industrial Engineering and Management", så på det sättet är det lika rätt/fel? att kalla det "industrial engineering" som "engineering and management".

Du får helt enkelt vinkla det till din fördel vid ev. intervju.
Ja, som sagt kan det vara korrekt att kalla det "industrial engineering", men i sådant fall handlar det om att vi har en något unik benämning i Sverige, snarare än en unik utbildning. När jag gått masterkurser med tyskar har vi haft väldigt liknande utbildningsbakgrund, och lärt oss ungefär samma saker (och gick uppenbarligen samma masterkurser).

Så precis som du säger, bara att välja bemämning med lite förnuft.
Citera
2014-05-05, 10:00
Medlem
Resultatet från HP anlände nyss, blev 1.65 för min del. Frågan är om det räcker för LiTH..var som sagt 1.55 HT13 men jag har lärt mig att inte ta någonting för givet hehe
Citera
2014-05-05, 10:06
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DimMak
Resultatet från HP anlände nyss, blev 1.65 för min del. Frågan är om det räcker för LiTH..var som sagt 1.55 HT13 men jag har lärt mig att inte ta någonting för givet hehe

Borde räcka i mina ögon. Har aldrig varit ens 1,60 väl?
Citera
2014-05-05, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DimMak
1.65 räcker.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Borde räcka i mina ögon. Har aldrig varit ens 1,60 väl?
Jo, HT2012. HT2013 var det förvisso 1.55 men det året började även nya HP med 2 decimaler att gälla.
Citera
2014-05-05, 11:58
Bannlyst
Hur stor är min chans att komma in i industriell ekonomi på KTH med 1,65??
Senast redigerad av Nastaa 2014-05-05 kl. 12:01.
Citera
2014-05-05, 12:31
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nastaa

Minimal skulle jag säga.
Citera
2014-05-05, 13:26
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nastaa
I princip obefintlig
Citera
2014-05-05, 16:43
Medlem
Thinkingagains avatar
Får nu cirka 21.5-21.4 i slutbetyg troligtvis, går ut i år med nya betygssystemet. Fick 1.6 på HP. Vad tror ni om mina chanser att komma in på Indek på LiTH? Gärna spansk inriktning.
Citera
2014-05-05, 17:35
Medlem
Under HT-14 så var lägsta antagningspoäng 22,2 på Lund och 21,81 på KTH.

Tror ni jag kommer in på någon av ovannämnda utbildningar med ett snitt på 21,5 inom Blex kvotgruppen? (Lund första hand och KTH andra hand)
Citera
2014-05-05, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thinkingagain
Får nu cirka 21.5-21.4 i slutbetyg troligtvis, går ut i år med nya betygssystemet. Fick 1.6 på HP. Vad tror ni om mina chanser att komma in på Indek på LiTH? Gärna spansk inriktning.
Det är nog lugnt då det högsta i fjol var 21.4 i BI samt 1,55 på HP.
Citera
2014-05-05, 18:16
Medlem
Thinkingagains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NMKY
Under HT-14 så var lägsta antagningspoäng 22,2 på Lund och 21,81 på KTH.

Tror ni jag kommer in på någon av ovannämnda utbildningar med ett snitt på 21,5 inom Blex kvotgruppen? (Lund första hand och KTH andra hand)

Citat:
Ursprungligen postat av NMKY
Det är nog lugnt då det högsta i fjol var 21.4 i BI samt 1,55 på HP.
Sant. Svar till dig, så tror jag du kommer in på KTH, men inte Lund. Det är dock svårt att veta, vi kan bara vänta och se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in