Citat:
Ursprungligen postat av
Babbelove
Hur kan man veta styrkan på olika utbildningar på en internationell nivå?
Mja, jag ska antagligen inte vara så absolut när jag skriver så. Det är nämligen baserat på egna erfarenheter i västvärlden. Där erfarenheterna helt enkelt är att själv vara ute och träffa företag samt lyssna på dem angående vad de letar efter osv.
Har visserligen aldrig hört så mycket som en anekdot som pekar på motsatsen heller, men som sagt, det var ett onödigt säkert uttalande.
Flera i den här tråden verkar dock fastna på att ingen känner igen "industrial engineering". Det är rimligen ett icke-problem. Jag har aldrig använt benämningen "industrial engineering", jag har alltid använt "engineering and management". Ni är de första jag hör springa runt och kalla det "industrial engineering".
Tittar man på kursinnehåll, vad utbildningen faktiskt går ut på, finns det visserligen industri-specifika inslag men på det stora hela handlar det om att just kombinera ingenjörs-teknik med management/företagsekonomi. Det vill säga vad typ varenda kotte gör i Tyskland och en bristvara i vissa andra länder, exempelvis USA.
Citat:
Hade ett par år efter gymnasiet, jobbade ett halvår full-tid och gjorde några udda saker (som kan ses som meriterande av vissa, men inte jobb- eller företagsrelaterat) resten av tiden.
Om du är ute efter att "optimera" ditt papper är jag antagligen inte rätt person att svara, däremot skulle jag se din sits som väldigt bra (såvida du inte arbetade som prostituerad

).
Eftersom alla dina alternativ är bra är då mitt råd att välja det du känner dig mest taggad att göra. Den riktigt stora prestationen kommer krävas när du faktiskt ska göra karriär, alltså
efter studierna. Så jag tror att det är viktigt att man inte fastnar för mycket i att slita med tanken att falla ihop som ett färdigt höstlöv efter studierna.