2015-09-20, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Tja... bensodiazepiner är lite "once you pop you can't stop", tyvärr... det är riiiiiktigt svettigt att tända av efter ett par års bruk.

Men jämfört med Lyrica som jag haft utskrivet så tycker jag att Iktorivil är mycket effektivare & skonsammare på alla sätt.

Du får överväga hur ditt liv är utan denna medicin kontra med denna medicin - och utgå från detta.
(Innerst inne vet du ju själv vad som funkar, eller inte funkar.. om du exempelvis har förskrivits halva FASS av läkaren - utan något positivt resultat - innan du "hittade" Ikton på egen hand.).

Kort svar:
Du kommer att få en... liten baksmälla, som sitter i ett tag.. men överväg först hur ditt liv var innan respektive efter denna medicin och lämna stämplar såsom "missbrukare", "beroende", osv åt sidan... du gör ju ditt bästa för att fungera rent socialt och i förlängningen som person & funktionell medmänniska i samhället menar jag.
Tack för svar.

Men jag har ju "missbrukar bakgrund", dvs jag har tagit pissmkt droger samtidigt som jag är den där "vanliga" svensson. Främst missbrukat cannabis, på senaste tiden koks också, dåliga habits som måste sluta känne rjag. Att ta ikto nån gång i veckan fine, men varje dag vetefan om det känns som en bra idé ?

Men min fråga är: är "AT'n" bra mkt värre om jag kör 10dagar x2mg än tex 5dagar x2mg? Halverignstidsmässigt så borde det ju va lika "illa", men det kanske inte är så det funkar?
Citera
2015-09-20, 00:59
Bannlyst
[quote=Vpaz|54762426]Tack för svar.

Men jag har ju "missbrukar bakgrund", dvs jag har tagit pissmkt droger samtidigt som jag är den där "vanliga" svensson. Främst missbrukat cannabis, på senaste tiden koks också, dåliga habits som måste sluta känne rjag. Att ta ikto nån gång i veckan fine, men varje dag vetefan om det känns som en bra idé ?

Citat:
Ursprungligen postat av Vpaz
Men min fråga är: är "AT'n" bra mkt värre om jag kör 10dagar x2mg än tex 5dagar x2mg? Halverignstidsmässigt så borde det ju va lika "illa", men det kanske inte är så det funkar?

5-10 dagar 2mg om dagen bör knappt ge något utsättningssymptom alls förutom om du , får tillbaka din grundångest (om du har någon) och därav vill dämpa den igen och skapar ett psykiskt beroende vilket då lätt kan leda till ett fysiskt beroende.
Hellre som du skriver: någon gång i veckan.

Håller du dig dock till dessa 5-10 dagar och 2mg varje dag utan att flumma till det så ser jag inga utsättningssymptom.
Möjligtvis att du kanske kan trappa ner de två sista dagarna med 1 mg istället, i fall att du bestämmer dig för att välja en 10 dagar för att få en så mjuk landing som möjligt.
En mjuk landning kan vara avgörande om man går tillbaka till benson eller härdar ut.

Men som sagt.
5-10 dagar 2mg om dagen skapar ingen eller obefintlig fysisk abstinens, där emot så ska du se upp med det psykiska beroendet då jag gissar att du har en grundångest, då du verkar vilja dämpa vissa delar av ditt nervsystem med ångestdämpande som bedövar gaba-a-receptorerna.
edit: gaba är kroppens egna "lugnande".
Tillför du konstgjord gaba så produceras det mindre och mindre narturliga signaler utav gaba, och det är därför det blir svårare att kliva av gaba-droger ju längre du har käkat dem.

Så ta bara när det känns som värst.
Senast redigerad av DiegoCosta 2015-09-20 kl. 01:08.
Citera
2015-09-20, 01:26
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Tack för svar.

Jo jag har också "missbrukarestämpeln" hos doktorn med fleråriga dokumenterade blandmissbruk i bagaget, samt är en vanlig "Svensson" med familj och allt.

Jag behöver ångestdämpande medicin 24/7, så är det.
Men om - du - kan hålla dig till behovsmedicinering så är det ju helt klart bättre än att bli helt beroende av att behöva äta pix varje dag för att överleva, absolut.

Din AT kommer nog inte att bli så fruktansvärt mycket värre av 10 dagar än 5 dagar.
Den fysiska biten är småpotatis.
Det är den tärande, förtvivlade ångesten som du får tampas med under abstinensen & därefter, och den är ju helt individuell.

Somliga saker som är lätt att hantera för mig
känns kanske svårt för dig, och vice versa.

Ta en 5-dagars kur och känn efter när smällen kommer. Är den inte helt olidligt så klarar du en 10-dagars kur.
Citera
2015-09-20, 02:54
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Hur pass illa hooked tycker ni jag är om jag käkat 2mg per dag i ca 2v nu? Inte käkat alls innan, utan bara käkat på för att mitt liv funkat så pass bra med det... fått bort min sociala fear och fått massa viktiga saker gjorda osv. Men jag inser ju att jag antagligen återigen missbrukar..? Hur pass illa är det? Kan någon ge ett någorlunda svar? Ej insatt i benzo sen tidigare öht...
ngre

ska du sluta,så är det nu. Sluta inte tvärt, trappa ner.
Citera
2015-09-20, 12:36
Medlem
Låt säga att hen tar 1mg ikto (2ggr/dag) eller 10mg diazepam (1 dag), kommer toleransen ökas märkvärdigt i 1 vecka? Alltså behöver hen plötsligt ta 2mg ikto för att uppnå samma effekt. Hur många veckor cirkus för detta konstanta bruk. Ej för att uppnå rus eller "flum" utan endast dämpa ångest och muskelavslappning.

Om man vill slänga bort benzo helt från sitt liv funkar Cannabis som terapi för abstinensen garanterat?
Citera
2015-09-20, 15:56
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Fan vilken hypokondriker/nojjare man är.
Skrev här för en månad sedan då jag var orolig för att jag käkat 80st på 50dagar.
hade 15st kvar då, har idag 5st kvar (alltså ätit 10st sista månaden), ändå går jag och nojjar mig för en fet AT
Citera
2015-09-20, 17:06
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Fan vilken hypokondriker/nojjare man är.
Skrev här för en månad sedan då jag var orolig för att jag käkat 80st på 50dagar.
hade 15st kvar då, har idag 5st kvar (alltså ätit 10st sista månaden), ändå går jag och nojjar mig för en fet AT

haha, de är lugnt
Citera
2015-09-20, 17:36
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
haha, de är lugnt

Jag vet det EGENTLIGEN.
Men efter att ha lagt ner med alkohol efter flera månaders missbruk och upplevt det överlägset värsta jag varit med om så gör jag allt för att inte ens komma nära den känslan igen.
Citera
2015-09-20, 20:21
Medlem
KringExs avatar
Undrar varför dom smaksätter Ikto som godis? Dom är ju som gjorda för att suga på eller lägga under tungan.
Inte som Xanor som man bara vill svälja fort som fan
Citera
2015-09-20, 20:28
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Undrar varför dom smaksätter Ikto som godis? Dom är ju som gjorda för att suga på eller lägga under tungan.
Inte som Xanor som man bara vill svälja fort som fan

haha ja,som en mint tablett deluxe.
Citera
2015-09-20, 20:45
Medlem
[quote=getbusy|54746883]
Citat:
Ursprungligen postat av Stina18

är du van?

Nej helt ny!
Citera
2015-09-20, 20:50
Bannlyst
[quote=Stina18|54771257]
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy

Nej helt ny!

Inte konstigt att man kan bli trött när kroppen får slappna av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in