2015-09-18, 01:26
Medlem
getbusys avatar
Dragit i mig 12 mg nu å skulle lätt kunns ta mer. Jävla tolerans utspritt över hela dagen ifs.
Senast redigerad av getbusy 2015-09-18 kl. 01:29.
Citera
2015-09-18, 01:54
Bannlyst
[quote=Stina18|54740915]
Citat:
Ursprungligen postat av eisapeitte
0,5 till 8mg är vad "normal" dos är om dagen. Så bara du inte går över 8 så ses det inte som missbruk. [/

På fass så står det att normaldos är 6-8 mg.
Men hon säger att det bara är patienter med elepsi som käkar denna styrka.
Jag får bara 1 gram max!!!!! Hur mycket ger era läkare till er för ångest?

Vet inte om du lider utav gad eller panikångest?
Kanske något mer symptom?
Iktorvil är absolut inte förstahandsvalet när du ska dämpa ångest.
Visserligen så ska den vara bra mot gad. ( geniralliserat ångstsymdrom)

fass rekomenderad dos 6-8 mg? Lita inte på patieintfass som kan vara skrivna för många år sedan.
8 mg klonazepam ska enligt många ekvationstabeller motsvara 160 mg diazepam
Alltså 0,5mg iktorvil = 10mg diazepam
Men det ligger nog snarare runt att 0,5mg iktorvil motsvarar c:A 6-7 mg diazepam.
Alltså så blir en 2a iktorvil runt24-28 mg diazepam enligt en del tester.

Men nu blev det bara en massa jämförelser.
Kontentan utav min text är att jag tycker att du borde byta ut 1mg iktorvil mot säg 20 mg diazepam vilken både hjälper bättre (för de flesta i så små doser) bättre mot panikattacker + att den är en mildare benso.

Iktorvil är en antiepileptisk medicin som råkar vara en bensodiazepin.
Många behöver större doser iktorvil gentemot stesolid "ekvationsmässigt" om du förstår.
Stesolid slår på snabbare och har som primär uppgift att dämpa ångest och sekundär som kramplösande, med iktorvil är det exakt likadant, bara att det är tvärt om.

Edit: diazepamen är endast förstahandsvalet under ett pågående grand mal-anfall eller akut avgiftning i från gaba-baserade droger.
Men utanför akuten och ambulansen så ska imo stesolid vara en medicin man sätter in långt innan iktorvil, om du inte har EP dvs.
Vet heller inte dina symptom så ska inte säga för mycket.
Men är det GAD eller PÅ så är stesolid givet imo.

Så prova diazepam om du har möjlighet.
Senast redigerad av DiegoCosta 2015-09-18 kl. 02:29.
Citera
2015-09-18, 01:58
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Dragit i mig 12 mg nu å skulle lätt kunns ta mer. Jävla tolerans utspritt över hela dagen ifs.

Ikto är en benso man kan ta mkt av utan att tro att man är påverkad Jag tog 10 mg en gång och tyckte inte att jag kände av det, men dagen efter fick jag höra vilket zombie-mongo jag var
Citera
2015-09-18, 03:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DiegoCosta

Vet inte om du lider utav gad eller panikångest?
Kanske något mer symptom?
Iktorvil är absolut inte förstahandsvalet när du ska dämpa ångest.
Visserligen så ska den vara bra mot gad. ( geniralliserat ångstsymdrom)

fass rekomenderad dos 6-8 mg? Lita inte på patieintfass som kan vara skrivna för många år sedan.
8 mg klonazepam ska enligt många ekvationstabeller motsvara 160 mg diazepam
Alltså 0,5mg iktorvil = 10mg diazepam
Men det ligger nog snarare runt att 0,5mg iktorvil motsvarar c:A 6-7 mg diazepam.
Alltså så blir en 2a iktorvil runt24-28 mg diazepam enligt en del tester.

Men nu blev det bara en massa jämförelser.
Kontentan utav min text är att jag tycker att du borde byta ut 1mg iktorvil mot säg 20 mg diazepam vilken både hjälper bättre (för de flesta i så små doser) bättre mot panikattacker + att den är en mildare benso.

Iktorvil är en antiepileptisk medicin som råkar vara en bensodiazepin.
Många behöver större doser iktorvil gentemot stesolid "ekvationsmässigt" om du förstår.
Stesolid slår på snabbare och har som primär uppgift att dämpa ångest och sekundär som kramplösande, med iktorvil är det exakt likadant, bara att det är tvärt om.

Edit: diazepamen är endast förstahandsvalet under ett pågående grand mal-anfall eller akut avgiftning i från gaba-baserade droger.
Men utanför akuten och ambulansen så ska imo stesolid vara en medicin man sätter in långt innan iktorvil, om du inte har EP dvs.
Vet heller inte dina symptom så ska inte säga för mycket.
Men är det GAD eller PÅ så är stesolid givet imo.

Så prova diazepam om du har möjlighet.

Ang edit, stryk "endast" i endast försthandsvalet...
Annars blir det en fin paradox.
Det jag menar är att till och med under livshotande tillstånd som grand mal och akut abstinens så föredrar man diazepamen allltså stesolid inom svensk sjukvård oftast.

10-12 mg som ni skriver här, ni ser hur snabbt det går att få upp toleransen när man inte känner så mycket, eller hur?
Utspritt över hela dagen brukar ge snabbare tolerans än säg 2 större doser per dag också, då du vant dig vid din vanliga dos och inte känner någonting, var av du fyller på och fyller på med likadan dos, men fortfarande ingen verkan.

Efter ett tag så mår du sämre och sämre och även fast du bara har hållt dig till låga doseringar dock ofta så hjälper det inte med lägre dosering än de 12mg du nu har ökat din tolerans till då, för att bara bli normal, om du nu håller på tillräckligt länge dvs.
Ett klockrent exempel på hur du bygger upp din tolerans och abstinens utan att bli hög, just kanske självmedicinering?
Senast redigerad av DiegoCosta 2015-09-18 kl. 03:49.
Citera
2015-09-18, 07:50
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Ikto är en benso man kan ta mkt av utan att tro att man är påverkad Jag tog 10 mg en gång och tyckte inte att jag kände av det, men dagen efter fick jag höra vilket zombie-mongo jag var

Blev inkallad till jobbet nu, skulle vart ledig egentligen idag å jävlar va ja lät i telefonen men nu med en balja kaffe å 2 mg till så börjar de ordna te sig,tur att chefen är förstående En dusch på det så är jag normal tror jag.

Borde knaske tagit en liten arbetarsnok, men det känns inte bra att gå på 2 substanser samtidigt på jobbet.

Uppdaterar senare hur de gick
Senast redigerad av getbusy 2015-09-18 kl. 08:08.
Citera
2015-09-18, 08:54
Medlem
gonzorockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina18
Hur många mg ikto käkar ni per tillfälle och per dag?

Alltså för ångestlindring. Jag käkar bara en mg per tillfälle, är det lite ?
Jag äter det 3 ggr dagligen, alltså total 3 mg per dag. Är det lite?
Hur mycket käkar ni som sagt?

Kom igen nu, jag vill ha svar från många olika personer
Skulle nog säga att 3mg om dagen är den rätta medecinska doseringen, men för tillfället ligger jag på 16-20mg om dagen, semester.
För medecinsk dosering tar jag vid ett tillfälle, första jag gör när jag vaknar. Mot social fobi & ångest.
Citera
2015-09-18, 09:06
Medlem
[quote=eisapeitte|54741294]
Citat:
Ursprungligen postat av Stina18

Så din ångest hjälper alltså inte med 1gm? Att du drar upp 6-8mg för att de står på fass och säger det till läkaren är inte till din fördel. Du får säga att 1mg inte funkar och att du skulle behöva höja lite.

Jo har väl rätt. Bara rädd att hon ökar med fjuttiga 0,5 mg.

Tog totalt 2 mg nyss, är lite nojig för hur min kropp kommer reagera. Bör jag vara orolig?
Har precis börjat med ikto.
Citera
2015-09-18, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gonzorocker
Skulle nog säga att 3mg om dagen är den rätta medecinska doseringen, men för tillfället ligger jag på 16-20mg om dagen, semester.
För medecinsk dosering tar jag vid ett tillfälle, första jag gör när jag vaknar. Mot social fobi & ångest.

Så du tar hela 16-20 mg vid ett enda tillfälle?? Hur känns det? Rus? Hur är ångesten?
Vilka doser krävs för ordentlig ångest lindring?
Citera
2015-09-18, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gonzorocker

När du tar tre mg, hur många ggr per dag?
Fnkar der för svår ångest?
Citera
2015-09-18, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Altså, ett sug eller rastlöshet lär ju komma, men inga direkta fysiska besvär bör du få efter 4 dagar.

Tack för ditt svar! Har en patologisk rädsla för abstinens så jag antar att jag är ganska duktig på att inbilla mig att jag får avtändning så fort jag slutar med ett preparat. Men det känns skönt att höra det du säger i alla fall
Citera
2015-09-18, 16:03
Medlem
getbusys avatar
allt gick toppen på jobbet idag iaf
Citera
2015-09-18, 16:04
Medlem
[quote=Stina18|54742570]
Citat:
Ursprungligen postat av eisapeitte

Jo har väl rätt. Bara rädd att hon ökar med fjuttiga 0,5 mg.

Tog totalt 2 mg nyss, är lite nojig för hur min kropp kommer reagera. Bör jag vara orolig?
Har precis börjat med ikto.

Jag blev extremt trött av av bara 2 mg, somnade!. SKit alltså! Är detta normalt??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in