Citat:
Ursprungligen postat av Ughen
Hej , jag käkar för tillfället 2 mg Iktorivil om dagen o ibland blir det 4 mg om dagen ..
Undrar om toleransen kommer att öka med denna dos och hur länge tror ni det kan ta tills det krävs så att jag behöver ta mer o mer för att uppnå (en ångestfri dag) ? Som min nuvarande dos ger mig nu..
Samt när jag sen ev. ska sluta äta dessa , kommer denna dos leda till en svår AT ?
Lider av Ångest , Social Fobi
Vore Evigt tacksam för svar M-v-H
Ja, toleransen kommer att öka och om du äter dom långe kommer det nog bli en jobbig AT.
Mitt förslag är att du börjar göra andra saker som får dig att må bättre medan du fortfarande få effekt på iktorivilen. Försök även att ligga på en jämn dos, t.ex. 2mg/dag, och ta endast extra om du verkligen behöver. Motion och avslappningsövningar är absolut att rekommendera! Prova ta en timmes rask promenad när du känner ångesten komma krypandes, även om du inte känner för det. Äter du förresten något antidepressivum? Annars kanske det skulle vara bra att börja med det medan du fortfarande har bra effekt från benzon. Att äta nyttigt är också bra. Omega 3 t.ex. visat sig ha en positiv effekt på humöret.
Om du lyckas skapa en positiv spiral där du gör saker som får dig att må bättre utan att förlita dig på benzon allt för mycket (ta din dagliga dos, men inte mer) så kommer det definitivt gå mycket lättare att trappa ner den.
Jag ska själv försöka trappa ner min ikto någon gång i år har jag tänkt. Tar 1,5mg per dag, men det är rätt värdelöst nu när jag tagit det så länge. Ska börja med SSRI och då kommer jag höja dosen under insättningsperioden dock.