2010-02-16, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Phiber
Att du fick det mot snusabstinens är ju helt jäkla sjukt. Man kan jämföra det med en vän till mig som har lungcancer och hon fick endast oxascand veckorna efter hon fått svar på att hon har cancer

Det kan vara lite farligt att hålla på och säga att man testat olika benso på andra håll när man inte har recept för det, en del läkare ser det som att man kanske självmedicinerar/pundar och därför vill de inte skriva ut något alls. Men det varierar ju såklart från läkare till läkare. Jag berättade själv liknande och det resulterade i att jag knappt fick något mer.

Men ha lite tålamod med läkaren så ska det nog gå bra, visar man att man är beredd att testa det hon rekommenderar och inte bara ber om andra saker så kommer det nog gå tillslut. Det skapar ju förtroende mellan er att du verkligen är där för att få hjälp med dina problem och inget annat.

Men det enda hon rekommenderar är Atarax, Lergigan, Theralen, Oxascand och nu Stesolid som "är det högsta jag kan skriva ut". Jag har prövat allt och Stesolid är absolut det som funkar bäst. Allt annat är skit.

Men men, får hoppas hon ringer idag med goda besked.
Citera
2010-02-16, 13:02
Medlem
10mgs avatar
Ta stessen så länge i alla fall, när du gått på dem i ca en månad och läkaren förhoppningsvis ökat sitt förtroende för dig att du sköter medicineringen, då kanske Ikto kan vara aktuellt. Ett scenario jag kan tänka i alla fall.

Så stressa inte på det hela, då blir det inte mycket utskrivet i slutändan.
Citera
2010-02-17, 05:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 10mg
Ta stessen så länge i alla fall, när du gått på dem i ca en månad och läkaren förhoppningsvis ökat sitt förtroende för dig att du sköter medicineringen, då kanske Ikto kan vara aktuellt. Ett scenario jag kan tänka i alla fall.

Så stressa inte på det hela, då blir det inte mycket utskrivet i slutändan.

Det stämmer, dock säger hon att "Vi ska trappa ner på Stesoliden när Sertralinen börjar verka". Så det ser inte ljust ut. Har bara fått 25st 5mg so far.

Hon har inte ringt än, trots att jag ringde och lämnade medelande igår. Kan man ringa apoteket och se vad man han på sin receptlista? Det måste man väl kunna.
Citera
2010-02-17, 09:01
Bannlyst
Japp jag ringde och har fått Stesolid men icke Iktorivil. Fan också!
Citera
2010-02-17, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MedicatedPete
Men det enda hon rekommenderar är Atarax, Lergigan, Theralen, Oxascand och nu Stesolid som "är det högsta jag kan skriva ut". Jag har prövat allt och Stesolid är absolut det som funkar bäst. Allt annat är skit.

Men men, får hoppas hon ringer idag med goda besked.

Alla läkare har ju sina egna idéer. Min läkare föredrar att jag tar ikto framför stess. Han ser helst inte att jag byter tillbaks.
Citera
2010-02-17, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av meganman
Alla läkare har ju sina egna idéer. Min läkare föredrar att jag tar ikto framför stess. Han ser helst inte att jag byter tillbaks.

Du råkar inte bo i sthlms-området?

Min psykiatriker hävdar det motsatta. Vill gärna ha Ikto framför Stesolid. Men men, hon sa iaf att det fanns en möjlighet att jag kunde få ikto i framtiden "Vill inte bombardera dig med medicein såhär i början av behandling" vilket jag kan respektera.

Tyvärr SLUTAR hon i mars och kanske inte kommer tillbaks, att nästa läkare ska vara lika generös med Stesolid och kanske Ikto känns ju tveksamt.

Sry för stavning har dragit en massa Stes och en liter rödvin.
Citera
2010-02-17, 23:45
Medlem
Citat:
.
Jag fick ikto på ankaret i haninge men sen fick dom reda på att jag knarkade det, men försök där..
Citera
2010-02-17, 23:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bananpatrik
Jag fick ikto på ankaret i haninge men sen fick dom reda på att jag knarkade det, men försök där..

Hmm...känns ju tämligen misstänksamt om jag ringer till haninge när jag är bosatt i Järfälla. Tänkte mer om någon kan rekomendera någon specifik doktor jag kan ringa och förklara att Stesolid inte funkar som det ska men Ikto gör det?

Hör av er, hej.
Citera
2010-02-18, 11:07
Medlem
Citat:

Min psykiatriker hävdar det motsatta. Vill gärna ha Ikto framför Stesolid. Men men, hon sa iaf att det fanns en möjlighet att jag kunde få ikto i framtiden "Vill inte bombardera dig med medicein såhär i början av behandling" vilket jag kan respektera.

Tyvärr SLUTAR hon i mars och kanske inte kommer tillbaks, att nästa läkare ska vara lika generös med Stesolid och kanske Ikto känns ju tveksamt.

Sry för stavning har dragit en massa Stes och en liter rödvin.

Nej, bor inte i Stockholm, men det där vad läkare tycker är ju rätt individuellt.

Någon anledning till att du är så besatt av ikton? Jag har haft stess innan jag började med ikton och föredrar nog den. Men min läkare ser helst inte att jag byter tillbaks och jag bryr mig inte så mycket.
Citera
2010-02-18, 11:52
Medlem
Hej , jag käkar för tillfället 2 mg Iktorivil om dagen o ibland blir det 4 mg om dagen ..

Undrar om toleransen kommer att öka med denna dos och hur länge tror ni det kan ta tills det krävs så att jag behöver ta mer o mer för att uppnå (en ångestfri dag) ? Som min nuvarande dos ger mig nu..
Samt när jag sen ev. ska sluta äta dessa , kommer denna dos leda till en svår AT ?

Lider av Ångest , Social Fobi

Vore Evigt tacksam för svar M-v-H
Citera
2010-02-18, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ughen
Hej , jag käkar för tillfället 2 mg Iktorivil om dagen o ibland blir det 4 mg om dagen ..

Undrar om toleransen kommer att öka med denna dos och hur länge tror ni det kan ta tills det krävs så att jag behöver ta mer o mer för att uppnå (en ångestfri dag) ? Som min nuvarande dos ger mig nu..
Samt när jag sen ev. ska sluta äta dessa , kommer denna dos leda till en svår AT ?

Ja, toleransen kommer att öka och om du äter dom långe kommer det nog bli en jobbig AT.

Mitt förslag är att du börjar göra andra saker som får dig att må bättre medan du fortfarande få effekt på iktorivilen. Försök även att ligga på en jämn dos, t.ex. 2mg/dag, och ta endast extra om du verkligen behöver. Motion och avslappningsövningar är absolut att rekommendera! Prova ta en timmes rask promenad när du känner ångesten komma krypandes, även om du inte känner för det. Äter du förresten något antidepressivum? Annars kanske det skulle vara bra att börja med det medan du fortfarande har bra effekt från benzon. Att äta nyttigt är också bra. Omega 3 t.ex. visat sig ha en positiv effekt på humöret.

Om du lyckas skapa en positiv spiral där du gör saker som får dig att må bättre utan att förlita dig på benzon allt för mycket (ta din dagliga dos, men inte mer) så kommer det definitivt gå mycket lättare att trappa ner den.

Jag ska själv försöka trappa ner min ikto någon gång i år har jag tänkt. Tar 1,5mg per dag, men det är rätt värdelöst nu när jag tagit det så länge. Ska börja med SSRI och då kommer jag höja dosen under insättningsperioden dock.
Citera
2010-02-18, 12:59
Medlem
Phibers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ughen

Toleransen kommer garanterat att öka, den ökar oavsett dos man äter om man tar det regelbundet. Det är inte lätt att svara på när du kommer behöva öka och till hur mycket då det är väldigt individuellt, men du känner ju själv när din dos inte hjälper lika bra längre.

Du kommer uppleva AT (beror på hur länge du tagit dem) och den kommer vara värre ju längre tid du tar Ikto regelbundet, så man gör bäst i att trappa ner sin dos innan man slutar, det gör det en aning behagligare.

Det bästa tipset jag kan ge dig är att endast ta Ikto "vid behov" och helst inte fler än 2-3 gånger i veckan och inte flera dagar i rad. Då undviker du ett beroende förhoppningsvis. Om du blir beroende och slutar så kommer du uppleva din ångest/fobi mycket värre ett tag än innan du började ta tabletterna. Tänk på att det inte är meningen att man ska äta benso en längre tid, finns bara falsk trygghet i piller och det är tyvärr den bittra sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in