Lekte med Slack för ~5år sedan, då jag knappt kunde läsa (kunde säkert, men jag gjorde inte det). Fuckade up allt om och om igen, men det var en gammal skoldator som jag fått, och jag lärde mig att installera det rätt bra

.
Linuxanvändare åter för 2½år sedan, och använt ubuntu fram tills oktober i år. Det började med att jag vill köra ubuntu dualboot, och jag fick låna en partition magicskiva av en polare. Kul då att den funkade, och den sabbade hela partitionstabellen. Så det blev linux som ensamt operativsystem.
Som sagt, ubuntu tills oktober i år. Uppgraderingen förstörde min hempartition och jag bytade till debian, och nu är jag nöjdare än någonsin och det är mer eller mindre otänkbart för mig att gå tillbaks till Windows, utöver den tid jag är påtvingad det i skolan.
Varför jag började använda det vet jag inte. Kanske i jakt på stabilitet, testa något nytt, och/eller ge mig alternativ. Något av de viktigaste är kanske det faktum att det mesta i GNU/Linux-världen är
fritt. Det har givit mig mycket lärdomar om programmeringsprinciper och tillvägagångssätt. Lärt mig en hel del. Fri mjukvara finns ju på windows också, men inte i samma utsträckning. På Windows är fri mjukvara undantag. I GNU/Linux-världen är det tvärtom, proprietär mjukvara är undantag.
Och avgörande: ion finns inte på windows.