• 1
  • 2
2007-11-29, 09:06
Medlem
Ohoj!

Jag har ftt en enligt mig svr uppgift i mnet filosofi, jag ska ta reda p vad de vetenskapliga problemen med lycka r? Jag har googlat runt lite men verkar inte hitta ngot direkt serist. Ngon smart nisse hr inne som har ngra funderingar? Allt tjt r vlkommet! Tar grna emot tips om det finns ngon bok att lsa om just detta.

/Mjuk.
Citera
2007-11-29, 09:27
Medlem
Friskuus avatar
Frstr inte riktigt vad du menar, men den vetenskapliga definitionen p lycka r ju nr hjrnan utfr somliga kemiska reaktioner, utlser diverse "m bra" mnen. Du kan ocks bli temporrt lycklig genom att ta in preparat som tillflligt utsndrar mnena, jag har gjort en trd om detta innan http://www.flashback.org/showthread.php?t=539615. Kan du ge en kort frklaring p vad du egentligen r ute efter?.
Citera
2007-11-29, 09:42
Medlem
Bara en liten reflektion. Mnniskors lycka kan ju inte ersttas kemiskt i lnga loppet eftersom lycka d blir normaltillstnd om man aldrig knner sig olycklig eller iaf mindre lycklig ?
Kan det vara detta som mjligen kan vara vetenskapens problem med lycka ?
Citera
2007-11-29, 10:03
Medlem
Friskuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiCk^NiCk
Bara en liten reflektion. Mnniskors lycka kan ju inte ersttas kemiskt i lnga loppet eftersom lycka d blir normaltillstnd om man aldrig knner sig olycklig eller iaf mindre lycklig ?
Kan det vara detta som mjligen kan vara vetenskapens problem med lycka ?

Precis det jag diskuterar i trden jag lnkade till
Citera
2007-11-29, 11:54
Medlem
Dd o terfdds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjukosten
Ohoj!

Jag har ftt en enligt mig svr uppgift i mnet filosofi, jag ska ta reda p vad de vetenskapliga problemen med lycka r? Jag har googlat runt lite men verkar inte hitta ngot direkt serist. Ngon smart nisse hr inne som har ngra funderingar? Allt tjt r vlkommet! Tar grna emot tips om det finns ngon bok att lsa om just detta.

/Mjuk.

Den materiella vetenskapen kan inte mta lycka!

Lyckan kommer frn sjlen, eftersom sjlen till sin natur r lycksalig!
Citera
2007-11-29, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Den materiella vetenskapen kan inte mta lycka!

Lyckan kommer frn sjlen, eftersom sjlen till sin natur r lycksalig!

Tanken av TS var nog att diskutera den vetenskapliga aspekten, och inte den religisa.
Citera
2007-11-29, 13:22
Medlem
Dd o terfdds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiCk^NiCk
Tanken av TS var nog att diskutera den vetenskapliga aspekten, och inte den religisa.

Lycka existerar, det ofrnderliga Jaget (medvetandets klla) existerar...;vetenskap...
Citera
2007-11-29, 13:43
Medlem
fizzles avatar
[quote=Dd o terfdd]Den materiella vetenskapen kan inte mta lycka! :no

Vi skulle inte mta lycka, utan ta reda p vad det vetenskapliga problemen var med lycka.
Citera
2007-11-29, 16:19
Bannlyst
Citat:
vetenskapliga problemen med lycka r?

Vad menas med detta?
Citera
2007-11-29, 21:42
Medlem
Allts jag vet knappt sjlv vad jag menar : ) Men ska skriva ett arbete om det iaf.. haha!
Finns det en kanske redan skriven "Osylig" lista med hur lyckliga vi r/kan bli? Vem som r lyckligare n ngon annan? Hur jmfr man mellan 2 personer vem som r lyckligast?
Citera
2007-11-30, 22:24
Medlem
Dd o terfdds avatar
[quote=fizzle]
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Den materiella vetenskapen kan inte mta lycka! :no

Vi skulle inte mta lycka, utan ta reda p vad det vetenskapliga problemen var med lycka.

Det vetenskapliga problemet r att lycka r ett mysterium utan inblandning av den eviga medvetna sjlen...vad skulle f materia att kunna uppleva lycka, svida det inte finns ngon sjl i materian som har mjlighet att uppleva...
Citera
2007-12-01, 09:44
Bannlyst
Citat:
Allts jag vet knappt sjlv vad jag menar : ) Men ska skriva ett arbete om det iaf.. haha!
Finns det en kanske redan skriven "Osylig" lista med hur lyckliga vi r/kan bli? Vem som r lyckligare n ngon annan? Hur jmfr man mellan 2 personer vem som r lyckligast?

Det finns en Journal gnad t mnet: http://www.springerlink.com/content/104910/

Jag freslr att du helt enkelt brjar lsa allt du kommer t dr och sedan br det rulla p av sig sjlv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in