• 1
  • 2
2007-09-03, 00:05
Medlem
Friskuus avatar
Själva ideen och det politiker eftersträvar för ett samhälle är väl att alla invånare ska må så bra som möjligt?. När en människa är lycklig / glad är ju när hjärnan utsöndrar diverse kemiska ämnen, om det jag skrev ovan stämmer är man alltså ute efter den specifika kemiska reaktionen i huvudet.

Om vi hade teknologin att mäta hur lyckliga alla människor var vore väl detta det mest vettiga sättet att jämföra hur bra ställt olika länder hade det, medel lycka per person.

Vore inte då ett perfekt samhälle att sätta in alla människor i maskiner (om vi hade teknologin) som kopplade upp sig till hjärnan och gjorde så alla människor konstant mådde skit bra?.
Citera
2007-09-03, 00:08
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friskuu
Själva ideen och det politiker eftersträvar för ett samhälle är väl att alla invånare ska må så bra som möjligt?. När en människa är lycklig / glad är ju när hjärnan utsöndrar diverse kemiska ämnen, om det jag skrev ovan stämmer är man alltså ute efter den specifika kemiska reaktionen i huvudet.

Om vi hade teknologin att mäta hur lyckliga alla människor var vore väl detta det mest vettiga sättet att jämföra hur bra ställt olika länder hade det, medel lycka per person.

Vore inte då ett perfekt samhälle att sätta in alla människor i maskiner (om vi hade teknologin) som kopplade upp sig till hjärnan och gjorde så alla människor konstant mådde skit bra?.
Jo, om lycka anses vara det högsta målet. Det finns dom som anser att frihet är det högsta målet.
Citera
2007-09-03, 00:19
Bannlyst
Citat:

Dvs, droga dem. Nej, samhället ska se till högre intressen än varje individs lycka.
Citera
2007-09-03, 00:27
Medlem
Friskuus avatar
"Jo, om lycka anses vara det högsta målet. Det finns dom som anser att frihet är det högsta målet."

Allt människor gör är väl ändå i grund och botten att få dom där "bra känslorna"?

"Dvs, droga dem. Nej, samhället ska se till högre intressen än varje individs lycka."

Och vilka högre intressen är det?
Citera
2007-09-03, 00:40
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
"Jo, om lycka anses vara det högsta målet. Det finns dom som anser att frihet är det högsta målet."

Allt människor gör är väl ändå i grund och botten att få dom där "bra känslorna"?

"Dvs, droga dem. Nej, samhället ska se till högre intressen än varje individs lycka."

Och vilka högre intressen är det?
Varför ska samhället bestämma? Varför ska inte jag få bestämma hur jag vill leva mitt liv? Kanske är mitt främsta mål inte att bli lycklig, och även om det vore det så är det väl min sak att välja på vilket sätt jag vill bli lycklig? Ge mig chansen att utbilda mig, och den sjukvård jag behöver när jag blir sjuk, så fixar jag lyckan så som jag finner bäst, utan samhällets hjälp/tvång.
Citera
2007-09-03, 00:43
Medlem
Riesens avatar
Ett perfekt samhälle är en paradox. Ett välutvecklat samhälle med snabb och stabil utveckling samt nöjda invånare skulle väl vara bra.

Ett samhälle där alla var glada pga droger skulle leda till en massa lidande. Alla droger som kan göra något sådant har per definition jobbiga bieffekter, som till exempel att människor jobbar mindre/sämre. Detta i sin tur leder till brist på allt möjligt och till slut samhällets kollaps.
Citera
2007-09-03, 00:49
Medlem
Reoshis avatar
är det möjligt att bara känna glädje..?

menar, våra 'glädje ämnens' receptorer blir väl trötta efter ett tag? (precis som en viss annan kroppsdel efter ihärdigt användande)

tänkte ifall lycka kanske var beroende av ehm.. motsatsen..
Citera
2007-09-03, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
är det möjligt att bara känna glädje..?

menar, våra 'glädje ämnens' receptorer blir väl trötta efter ett tag? (precis som en viss annan kroppsdel efter ihärdigt användande)

tänkte ifall lycka kanske var beroende av ehm.. motsatsen..

Ja de "tröttas ut" och måste "fyllas på. Ett extremare exempel är att använda sig utav droger för att skjuta på "må bra" känslan som sedan ger motsats effekt. Det råder någon form av balans i vår kropp
Citera
2007-09-03, 12:22
Medlem
Friskuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qubisteis
Ja de "tröttas ut" och måste "fyllas på. Ett extremare exempel är att använda sig utav droger för att skjuta på "må bra" känslan som sedan ger motsats effekt. Det råder någon form av balans i vår kropp

Att man dår dåligt efteråt beror ju på att kroppen måste återhämta sig och bygga upp de ämnena som gick förlorade under ruset, det borde ju inte vara omöjligt att bygga upp de åt kroppen så man slipper efter effekterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Varför ska samhället bestämma? Varför ska inte jag få bestämma hur jag vill leva mitt liv? Kanske är mitt främsta mål inte att bli lycklig, och även om det vore det så är det väl min sak att välja på vilket sätt jag vill bli lycklig? Ge mig chansen att utbilda mig, och den sjukvård jag behöver när jag blir sjuk, så fixar jag lyckan så som jag finner bäst, utan samhällets hjälp/tvång.

Det är ju "for the greater good", om du väl blir inkopplad i en maskin som gör dig så lycklig som det bara går tror jag inte att du någonsin vill koppla ur dig. Människor vet ju väldigt sällan vad som är bäst för dom.
Citera
2007-09-03, 13:08
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Förutsatt att människan är i fokus: Jämställdhet, frihet och möjligheter.
Robotar som arbetar åt människan är det perfekta samhället.
Citera
2007-09-03, 13:53
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Det är ju "for the greater good", om du väl blir inkopplad i en maskin som gör dig så lycklig som det bara går tror jag inte att du någonsin vill koppla ur dig. Människor vet ju väldigt sällan vad som är bäst för dom.
Har du insett att människosläktet kommer att dö ut på det här sättet? Om alla är uppkopplade mot en lyckomaskin, hur ska då nya barn skapas?
Citera
2007-09-03, 16:05
Medlem
Reoshis avatar
varför ska vi se till en kommande generation om vi är lyckliga utan? vem bryr sig vad som händer när vi är döda? kommer knappast beröra oss, lyckomaskiner ftw =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in