Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-01, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stroganov
Hmm. Man får den vanliga summan i december. Sedan mer i januari (summan för 1,5 månader verkar det som = knappt 18k), eftersom man får utbetalt för fler veckor då, eller något i den stilen. Detta gäller för högskolestudier i alla fall, jag vet inte om samma sak gäller för andra studieformer.

Det jag minns tidigare i år och året innan är att jag fick tex 8900 i mitten av januari och 11000 i slutet av januari.

Det betyder att man får ju inget i december som du vet.
Citera
2022-12-01, 18:46
Medlem
Stroganovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Det jag minns tidigare i år och året innan är att jag fick tex 8900 i mitten av januari och 11000 i slutet av januari.

Det betyder att man får ju inget i december som du vet.

Jag som studerar på universitet får den vanliga summan i december, och sedan en större summa i januari. Om du har CSN nu och har sökt för nästa termin också så kan du se dina kommande utbetalningar.
Citera
2022-12-01, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stroganov
Jag som studerar på universitet får den vanliga summan i december, och sedan en större summa i januari. Om du har CSN nu och har sökt för nästa termin också så kan du se dina kommande utbetalningar.

Det kan förklarar varför jag får två utbetalningar då jag söker termin för termin.
Citera
2022-12-03, 14:58
Medlem
Kan någon hjälpa mig med detta snälla?

Jag pluggade 2021 senast innan jag började nu igen i höstas. Även pluggat mellan 2018-2019.
Har inte haft CSN fram till nu, ska få en utbetalning i december sedan tänkte jag söka tilläggslån.

Är det 2022 inkomster som räknas med då? Eftersom jag har tagit en paus mer än ett kalender år. Maj 2021- december 2022?

CSN sa att de kommer gå på 2019 års inkomster av någon anledning, klarade kravet på 192.000 under 2019.
Citera
2022-12-08, 21:05
Medlem
Sparar man veckor om man framöver har csn på 75% eller handlar det mer om att studierna måste vara på 75%?
Citera
2022-12-10, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Sparar man veckor om man framöver har csn på 75% eller handlar det mer om att studierna måste vara på 75%?

Man sparar veckor.
Kör du 20 veckor på 50% dras bara tio veckor; om du sköter dina sjukanmälningar, vilket jag inte känner att någon gör, sparar du också veckor samt att du får rena pengar extra.
Citera
2022-12-10, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SectorBravo
Kan någon hjälpa mig med detta snälla?

Jag pluggade 2021 senast innan jag började nu igen i höstas. Även pluggat mellan 2018-2019.
Har inte haft CSN fram till nu, ska få en utbetalning i december sedan tänkte jag söka tilläggslån.

Är det 2022 inkomster som räknas med då? Eftersom jag har tagit en paus mer än ett kalender år. Maj 2021- december 2022?

CSN sa att de kommer gå på 2019 års inkomster av någon anledning, klarade kravet på 192.000 under 2019.

Det är dom olika veckorna du får CSN för som avgör vilket halvår fribeloppet gäller, att du får utbetalt i december borde göra att man kollar inkomst mellan 1 juli - 31 december.

Jag tror att CSN för veckorna 52, 1 samt 2 tillhör HT 22 medans studier från vecka 3 och/eller fyra tillhör vårterminen, så om du sökt för vecka 1, 2, 3, och 4 så så tror jag att två första veckorna bottnar i inkomst för HT22 medans två andra veckorna bottnar i fribelopp för VT23.
Kan väl variera beroende på hur lärosätet lagt upp terminsstarten, det kan variera med nån vecka hit eller dit men det händer oftast på HT.
Citera
2022-12-13, 14:58
Medlem
Låt säga att man är 30+..
Ingen gymnasieutbildning, inget jobb.. Man knaprar sig fram och får inte pengar lite här och där för att överleva. .Tröttnat på det rejält, vill göra något med mitt liv innan man går under totalt..

Vad för utbildning bör jag sikta in mig på? Som ger jobb trots att mitt CV inte är något att hänga i granen.. Lite ströjobb här och där bara..
Citera
2022-12-13, 15:22
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoDp
Ingen gymnasieutbildning, inget jobb.. Man knaprar sig fram och får inte pengar lite här och där för att överleva. .Tröttnat på det rejält, vill göra något med mitt liv innan man går under totalt..

Vad för utbildning bör jag sikta in mig på? Som ger jobb trots att mitt CV inte är något att hänga i granen.. Lite ströjobb här och där bara..
Titta på vilka vuxenutbildningar din kommun erbjuder. Det är i regel yrkesutbildningar på ~1 år inom bristyrken som leder till jobb direkt efter avslutad utbildning.
Citera
2022-12-13, 17:03
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoDp

Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Titta på vilka vuxenutbildningar din kommun erbjuder. Det är i regel yrkesutbildningar på ~1 år inom bristyrken som leder till jobb direkt efter avslutad utbildning.
Hyfsat vanligt med buss- och lastbilschaufförsutbildningar där man får ta hela körkortet (och yrkesförarkompetens). Man måste förstås betala avgifterna själv, men all körning och utbildning är gratis, så det går på några tusenlappar bara. Sen är man mer eller mindre garanterad jobb.
Citera
2022-12-14, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 930310
Tack för svar. Blir troligen att jag skriver ett brev och överklagar. Har tyvärr inte några direkt positiva erfarenheter av att överklaga myndighetsbeslut. Mest motgångar..
Jag fick avslag på min överklagan och har nu sökt in och blivit antagen till ett par folkhögskoleutbildningar på distans som jag tänkte läsa parallellt med högskoleutbildningen. Som jag förstått det så ska det fungera.

Det stod på CSNs hemsida att jag använt 0 veckor på gymnasienivå men att antalet veckor jag kunde använda var okänt, blev även lite orolig över att de bad mig att ange att jag klarat över 120hp. Detta kan väl inte fälla mig, eller?
Citera
2022-12-14, 23:04
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 930310
Jag fick avslag på min överklagan och har nu sökt in och blivit antagen till ett par folkhögskoleutbildningar på distans som jag tänkte läsa parallellt med högskoleutbildningen. Som jag förstått det så ska det fungera.

Det stod på CSNs hemsida att jag använt 0 veckor på gymnasienivå men att antalet veckor jag kunde använda var okänt, blev även lite orolig över att de bad mig att ange att jag klarat över 120hp. Detta kan väl inte fälla mig, eller?
Beklagar avslaget.

Om du redan har gymnasieutbildning (vilket du lär ha eftersom du pluggar på högskola) så har du 80 veckor studiestöd på gymnasienivå, har man inte treårig gymnasieutbildning så får man 120 veckor.

Lite oklart varför de frågade om du läst 120 hp - är det krav på studieresultat för de pengar du fick för din tidigare utbildning, kanske?

Oavsett vilket så borde det inte ställa till det - när man går ner en nivå i studiestöd (som från högskola till gymnasium) så ska det inte spela någon roll om man brister i studieresultat på den högre nivån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in