Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-02, 14:21
Medlem
Har någon behövt skicka in underlag eller styrka att man haft extra resekostnader?
Citera
2022-09-02, 19:23
Medlem
Tjena, har satt mig lite en jobbig sits.

Pluggade för något år sedan, lyckades inte klara alla poäng jag borde pga väldigt dåligt psykiskt mående. Behöver klara 20 poäng innan jag får CSN, kan styrka mitt mående med intyg. Någon med erfarenhet som vet om det kan beviljas?
Citera
2022-09-02, 22:07
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SectorBravo
Tjena, har satt mig lite en jobbig sits.

Pluggade för något år sedan, lyckades inte klara alla poäng jag borde pga väldigt dåligt psykiskt mående. Behöver klara 20 poäng innan jag får CSN, kan styrka mitt mående med intyg. Någon med erfarenhet som vet om det kan beviljas?
Ingen personlig erfarenhet, men det kan gå beroende på vad det dåliga måendet bestått av. Se t.ex. det här avgörandet från ÖKS:
https://oks.se/wp-content/uploads/2016/03/2015-00244.pdf

Personen fick godkänt en gång med hänsyn till sjukdom. När samma sak hände igen så blev det dock avslag, delvis p.g.a. att han inte sjukskrivit sig. Men om du inte gjort förut så gäller det ju inte dig.

Ett tips är att sjukskriva sig om det skulle hända igen: du får behålla ditt studiestöd under sjukperioden men det dras inte av från ditt totala antal veckor, studieresultatskravet sänks, och skulle det bli tvist så kan det hjälpa din sak att du sjukskrivit dig.
Citera
2022-09-18, 00:22
Medlem
sanningenskas avatar
Hej alla

undrar en sak om studieresultat. Jag kan ha hamnat i en lite knepig sits, är inte jättejätteoroad men vore bra om någon med liknande erfarenhet kan berätta vad som gäller

Jag pluggar ett 3-årigt program (går tredje året nu) och jag har fått CSN beviljat för hela läsåret. Jag har dock gått en sommarkurs på 2x7,5hp varav jag har klarat 7,5 hp och kanske inte klarar de andra 7,5. Jag har dock klarat en tidigare sommarkurs på 30hp och har klarat alla kurser i mitt program.

Om jag inte skulle få godkänt på dessa 7,5 hp på sommarkursen, finns det då en risk att mitt CSN dras in i början av nästa termin? Eller är detta beviljande (att jag har fått beviljat csn för hela läsåret på mitt universitet) hugget i sten och att det inte kan ändras; att eventuella ändringar som återbetalningskrav osv enbart kan ske först när jag har tagit examen?
Citera
2022-09-18, 00:27
Bannlyst
Har en fråga om saknade veckor.

Vet någon vad som händer om man endast har 100 veckor CSN kvar men nyss börjat ett program innehållandes 120 veckor? Får man helt enkelt köra sista terminen utan?
Citera
2022-09-23, 13:40
Medlem
Jag fick avslag på min ansökan att få fler veckor med studiemedel för att kunna få ihop en magister som jag är antagen till och nu studerar.

CSN resonerade att eftersom jag redan har en kandidatexamen och inte är i behov av omskolning så kan jag inte få fler veckor.

De struntade i läkarintyg på psykisk ohälsa och diagnoser som tvingat mig att byta inriktning i mina studier.

Är det lönt att överklaga det här beslutet?
Citera
2022-09-23, 14:01
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 930310
Jag fick avslag på min ansökan att få fler veckor med studiemedel för att kunna få ihop en magister som jag är antagen till och nu studerar.

CSN resonerade att eftersom jag redan har en kandidatexamen och inte är i behov av omskolning så kan jag inte få fler veckor.

De struntade i läkarintyg på psykisk ohälsa och diagnoser som tvingat mig att byta inriktning i mina studier.

Är det lönt att överklaga det här beslutet?
Japp. Det är gratis, och har du läkarintyg och liknande så kan det göra skillnad. Det värsta som händer är att du förlorar lite tid.
Citera
2022-09-23, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Japp. Det är gratis, och har du läkarintyg och liknande så kan det göra skillnad. Det värsta som händer är att du förlorar lite tid.
Tack för svar. Blir troligen att jag skriver ett brev och överklagar. Har tyvärr inte några direkt positiva erfarenheter av att överklaga myndighetsbeslut. Mest motgångar..
Citera
2022-09-23, 15:13
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 930310
Tack för svar. Blir troligen att jag skriver ett brev och överklagar. Har tyvärr inte några direkt positiva erfarenheter av att överklaga myndighetsbeslut. Mest motgångar..
Det blir ofta avslag, men inte alltid. Har en polare som vann en överklagan mot CSN, t.ex.
Citera
2022-09-24, 12:26
Medlem
Har satt mig själv ordentligt i skiten. Läste ett par kurser på komvux i våras med CSN, men pga av min problematik med adhd så blev de alla avbrutna. Nu har jag för första gången kommit in på en yrkeshögskoleutbildning. Känns som en dröm att äntligen få en utbildning. Problemet är dock att jag antagligen inte kommer ha rätt till någon csn pga mina otillräckliga studieresultat. Någon som har suttit i samma sits med otillräckliga studieresultat från komvux och hur länge behövde ni plugga på yh innan ni kunde för första gången söka CSN på en eftergymnasial utbildning?
Citera
2022-09-24, 23:13
Medlem
JW12345s avatar
Skrev lite tidigare i tråden om min oro över huruvida jag skulle få CSN till hösten. Jag fick det, it's all sorted.

JW
Citera
2022-09-24, 23:15
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JW12345
Skrev lite tidigare i tråden om min oro över huruvida jag skulle få CSN till hösten. Jag fick det, it's all sorted.

JW
Gratulerar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in