Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-14, 07:07
Medlem
Tratts avatar
Förr (8 år sen) kunde du söka för en eller två terminer åt gången.

Sökte du för två terminer i augusti fick du CSN även på vårterminen även om du inte tagit tillräckligt med poäng på hösten. Sen gjordes avstämningen mot två terminer (60HP), antal poäng per termin spelade ingen roll
Citera
2022-11-14, 09:31
Medlem
Zlatan.s avatar
Jag läser ett kandidatprogram och är inne på första terminen. Har fått 12p inrapporterade på dom två första kurserna och klarade med 99% den tredje kursen (har inte fått resultaten rapporterade). Alltså sammanlagt 18p.

Jag funderar nu på att hoppa av programmet och hoppa på en kurs i vår istället, då programmet jag vill byta till inte har öppen antagning på våren.

Jag kan utläsa att man behöver klara av minst 62.5% högskolepoäng för att få fortsatta studiemedel. Det innebär 18.75 av 30 poäng.

Mitt mål är att få CSN för hela höstterminen, tills jag hoppar på en kurs i vår, så att jag slipper få ett inkomstbortfall. Räcker det då med mina 18 poäng för att få söka framtida CSN? Kan jag då tekniskt sett skita i mina sista två kurser, men ändå stanna kvar på programmet utan att det påverkar mina framtida chanser att få CSN?
Citera
2022-11-14, 11:02
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan.
Jag läser ett kandidatprogram och är inne på första terminen. Har fått 12p inrapporterade på dom två första kurserna och klarade med 99% den tredje kursen (har inte fått resultaten rapporterade). Alltså sammanlagt 18p.

Jag funderar nu på att hoppa av programmet och hoppa på en kurs i vår istället, då programmet jag vill byta till inte har öppen antagning på våren.

Jag kan utläsa att man behöver klara av minst 62.5% högskolepoäng för att få fortsatta studiemedel. Det innebär 18.75 av 30 poäng.

Mitt mål är att få CSN för hela höstterminen, tills jag hoppar på en kurs i vår, så att jag slipper få ett inkomstbortfall. Räcker det då med mina 18 poäng för att få söka framtida CSN? Kan jag då tekniskt sett skita i mina sista två kurser, men ändå stanna kvar på programmet utan att det påverkar mina framtida chanser att få CSN?
Jag är inte helt säker på om jag förstått dig rätt, men om jag har det så ligger du under gränsen med 0,75 hp. Jag vet inte om CSN kör med avrundningar, men jag har svårt att tro det. De brukar få fascister att framstå som flexibla.

Är det här din första termin någonsin, eller har du pluggat innan det här programmet? Har du pluggat tidigare så kan studieresultatskraven bli högre - efter de första 40 veckorna är de 75%, d.v.s. 22,5 hp per termin.
Citera
2022-11-14, 11:07
Medlem
Zlatan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag är inte helt säker på om jag förstått dig rätt, men om jag har det så ligger du under gränsen med 0,75 hp. Jag vet inte om CSN kör med avrundningar, men jag har svårt att tro det. De brukar få fascister att framstå som flexibla.

Är det här din första termin någonsin, eller har du pluggat innan det här programmet? Har du pluggat tidigare så kan studieresultatskraven bli högre - efter de första 40 veckorna är de 75%, d.v.s. 22,5 hp per termin.

Som jag förstått så avrundas det neråt, alltså blir ett krav på 18.75 poäng, 18 poäng i praktiken.

Det är min första termin någonsin
Citera
2022-11-14, 11:10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan.
Som jag förstått så avrundas det neråt, alltså blir ett krav på 18.75 poäng, 18 poäng i praktiken.

Det är min första termin någonsin
Ser man på, det gör de faktiskt:
"De krav som vi räknar fram avrundar vi alltid nedåt till närmaste heltal."
(https://www.csn.se/fragor-och-svar/hur-manga-poang-maste-jag-klara-for-att-fortsatta-fa-studiemedel/studieresultat.html)

Det finns visst människor hos CSN också, heh. Då ska 18,75 avrundas till 18, så har du klarat 18 hp så borde det vara lugnt.
Citera
2022-11-20, 18:34
Medlem
En fråga. Jag går på yrkeshögskola och har blivit beviljad studiemedel under hela året, fram till sommaren 2023. Denna termin har vi tre kurser, två av de är på 25 poäng och en på 30 poäng. Om jag nu skiter i att komma på 30 poäng kursen och får F på den men har klarat av båda 25 poäng kurserna, stoppas min csn då på grund av 30 poäng kursen eller? Tänker väl att det borde inte vara värsta saken att man skolkar på en kurs och inte klarar av den då man ändå klarat två kurser av tre denna termin.

Har för mig att yrkeshögskola inte är som gymnasiet då på gymnasiet blir man av med csn om man skolkar.
Citera
2022-11-20, 21:28
Medlem
Kurpatovs avatar
Kan CSN se om man tjänat pengar i norge?

Tänkte om man kunde göra så att dra och jobba i Norge under sommaren -> CSN ser inget för pengarna är inte registrerade i Sverige eller hur det nu funkar ->kan jobba resten av månaderna och komma upp till mitt fribelopp.

Går detta?
Citera
2022-11-21, 10:22
Medlem
Visst brukar man generellt få två utbetalningar i januari eftersom man inte får något i december?
Citera
2022-11-30, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurpatov
Kan CSN se om man tjänat pengar i norge?

Tänkte om man kunde göra så att dra och jobba i Norge under sommaren -> CSN ser inget för pengarna är inte registrerade i Sverige eller hur det nu funkar ->kan jobba resten av månaderna och komma upp till mitt fribelopp.

Går detta?

Har exakt samma fråga så bumpar denna jag!
De är förstås inte lagligt, men frågan är väl om norska och svenska skattemyndigheter samarbetar och samkör register.
Citera
2022-11-30, 11:44
Medlem
Stroganovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Visst brukar man generellt få två utbetalningar i januari eftersom man inte får något i december?

Hmm. Man får den vanliga summan i december. Sedan mer i januari (summan för 1,5 månader verkar det som = knappt 18k), eftersom man får utbetalt för fler veckor då, eller något i den stilen. Detta gäller för högskolestudier i alla fall, jag vet inte om samma sak gäller för andra studieformer.
Senast redigerad av Stroganov 2022-11-30 kl. 11:50.
Citera
2022-11-30, 21:27
Medlem
Tja ska söka tilläggslån från nästa år men har lite frågor.

Räknar de på bruttolönen hur mycket man har tjänat? Samt har jag en utbetalning från försäkringskassan då jag var sjuk. Skatteverket räknar detta som en ”lön” gör CSN samma sak?
Citera
2022-11-30, 23:15
Medlem
Samt spelar det någon roll om jag sålt några fonder samt aktier med förlust i år, påverkas lånet av det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in