Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-03-15, 22:47
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flowingwale
Kommer endast klara av 43 HP andra året på universitet. Kan jag klara minns en 2 HP sommarkurs för att fortsatt få CSN termin HT2023 och 2024VT? Eller räknas endast HPn från HT2022 och VT2023 in?
Du kan "läka" ditt underskott med en sommarkurs, inga problem.
Citera
2023-03-22, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av traderman9801
1. Vad är maxbeloppet jag kan få per månad? och hur många år kan jag få?
2. Vad för smidigt sätt finns det att få CSN lån? jag tänkte spontant engelska kurs på distans. Jag vill läsa det på distans. Kom mer era lösningar
3. Måste man vara aktiv i kursen, och få godkända betyg? jag tänkte isåfall om man kan signa upp på kurs och sedan knappt studera eller isåfall om man kan studera minimalt.
Jag är ute efter maxbelopp och lång tid, med minimalt engagemang, alternativ engelska och sånt som jag kan ha nytta av, kan jag studera.

4. Kan man få CSN om man har heltidsjobb? det kommer jag ha.

1. Ca 11k varav ca 5k i maj månad.
3. Du får bara CSN om du studerar den tiden du uppgett för CSN. Dvs om du är sjuk ofta eller helt enkelt har ogiltig frånvaro kan du bli återbetalningsskyldig. Dina betyg påverkar inte ditt CSN, sålänge du läser kursen.
4. Det beror på hur mycket du tjänar. Tjänar du under gränsen får du fullt CSN. Heter fribelopp
Citera
2023-03-22, 21:25
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av traderman9801
3. Måste man vara aktiv i kursen, och få godkända betyg? jag tänkte isåfall om man kan signa upp på kurs och sedan knappt studera eller isåfall om man kan studera minimalt.
Jag är ute efter maxbelopp och lång tid, med minimalt engagemang, alternativ engelska och sånt som jag kan ha nytta av, kan jag studera.
Citat:
Ursprungligen postat av Deadinside666
3. Du får bara CSN om du studerar den tiden du uppgett för CSN. Dvs om du är sjuk ofta eller helt enkelt har ogiltig frånvaro kan du bli återbetalningsskyldig. Dina betyg påverkar inte ditt CSN, sålänge du läser kursen.
Sjukdom kan inte påverka dig negativt så länge du sjukskriver dig. Tvärtom, sjukskriver man sig så får man dels behålla sitt studiestöd utan att det räknas av från totala antalet veckor man man kan få (!), dels så sänks studieresultatskravet motsvarande mängden sjukfrånvaro.
Citera
2023-03-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Sjukdom kan inte påverka dig negativt så länge du sjukskriver dig. Tvärtom, sjukskriver man sig så får man dels behålla sitt studiestöd utan att det räknas av från totala antalet veckor man man kan få (!), dels så sänks studieresultatskravet motsvarande mängden sjukfrånvaro.

Jag syftade inte på sjukskrivning, menade mer om man ringer in ofta till skolan/lärare för att sjukanmäla sig
Citera
2023-03-23, 18:15
Medlem
Csn och inkomst

Hej bullen!

Har 4 månaders avgångsvederlag atm och har börjar studera.
Blivit lite knasigt då jag var säker på slutlön i juli men den kommer i juni, således hamnar jag högt över fribasbeloppet vilket jag inte hade gjort annars.

Frågan är hur noga är csn med att kolla upp exakt vilken månad man får in pengar?
Kan jag klara mig undan kontroll 2025 där dem isf skulle kunna be om lönespecc osv?

Total summan detta år kommer stämma 100% och jag kommer bara ha just över 200k 2023.
Så långt finns det inga konstigheter att behöva kollas upp närmare, men frågan är om det är standard att dom kollar närmare oavsett?
Citera
2023-03-23, 18:50
Medlem
AngieDs avatar
De kollare föregående år.
Citera
2023-03-23, 19:07
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krisiparis
Hej bullen!

Har 4 månaders avgångsvederlag atm och har börjar studera.
Blivit lite knasigt då jag var säker på slutlön i juli men den kommer i juni, således hamnar jag högt över fribasbeloppet vilket jag inte hade gjort annars.

Frågan är hur noga är csn med att kolla upp exakt vilken månad man får in pengar?
Kan jag klara mig undan kontroll 2025 där dem isf skulle kunna be om lönespecc osv?

Total summan detta år kommer stämma 100% och jag kommer bara ha just över 200k 2023.
Så långt finns det inga konstigheter att behöva kollas upp närmare, men frågan är om det är standard att dom kollar närmare oavsett?
Enligt deras hemsida så ska man skicka in underlag som t.ex. lönespecifikationer:
https://www.csn.se/fragor-och-svar/kontrollerar-csn-mina-inkomster/kontroll-av-inkomst.html#expand:svid10_62fc105b15ddecaf46f17bb 9

Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
De kollare föregående år.
De kollar i efterhand, men man måste meddela dem om sin inkomst för nuvarande period, annars får man återkrav när de kontrollerar och upptäcker att man fått ut för mycket.
Citera
2023-03-23, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Enligt deras hemsida så ska man skicka in underlag som t.ex. lönespecifikationer:
https://www.csn.se/fragor-och-svar/kontrollerar-csn-mina-inkomster/kontroll-av-inkomst.html#expand:svid10_62fc105b15ddecaf46f17bb 9

De kollar i efterhand, men man måste meddela dem om sin inkomst för nuvarande period, annars får man återkrav när de kontrollerar och upptäcker att man fått ut för mycket.
Jo precis såg det där, men vet inte om det är standard att alla ska sitta och skicka in inkomster 2 år senare efter man fått dessa csn pengar. Om total summan är korrekt och inget sticker ut, kan man åka under radarn, eller kommer det krav på bevis som en csn standard?
Citera
2023-03-24, 13:13
Medlem
Blaze.s avatar
Hej jag ska börja studera vid en yrkesutbildning (vuxen). Jag har för tillfället ersättning via A-kassa. Jag har en del pengar sparade så jag klarar mig i några månader om det skulle vara så men kommer behöva söka CSN ganska omgående för vill helst inte ta på besparingarna.

Min fråga är:

Jag vet inte än om jag kommer till att trivas med utbildningen och funderar på att vänta lite med att söka CSN. Men låt säga att jag söker CSN (för jag kan inte gå på A-kassa under tiden jag studerar) och ångrar mig ifall jag inte trivs med utbildningen. Är det då möjligt att återgå till A-kassan då eller hur funkar det?

Och min andra fråga:

Kan man söka och avbryta CSN när man vill under utbildningen eller måste jag rent av söka nu innan start?

Obs. Detta kanske mer är en fråga i A-kassa forumet men tänkte jag ställer frågan här ifall någon vet.

Mvh!
Citera
2023-03-25, 08:28
Medlem
Hej!

Vet ej om denna fråga tidigare besvarats, men jag sitter lite i knipa då jag har tagit tillräckligt med studielån (6 år) och kommer därför hela nästa två terminer inte vara studiemedelsberättigad. Anledningen till detta är att jag under tre terminer studerat civilingenjör. Jag bytte dock till läkarprogrammet och har ett år kvar till examen, vilket känns jävligt onödigt och dyrt för svenska staten att behöva lägga på hyllan då jag kommer ut till en säker arbetsmarknad. Tycker de borde kunna se genom fingrarna i dessa fall, men det är en annan berättelse

Nu till min fråga: Hur ska jag kunna försörja mig under resterande året? Soc? Försäkringskassan? Ta något lån?
Citera
2023-03-25, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nafta112
Hej!

Vet ej om denna fråga tidigare besvarats, men jag sitter lite i knipa då jag har tagit tillräckligt med studielån (6 år) och kommer därför hela nästa två terminer inte vara studiemedelsberättigad. Anledningen till detta är att jag under tre terminer studerat civilingenjör. Jag bytte dock till läkarprogrammet och har ett år kvar till examen, vilket känns jävligt onödigt och dyrt för svenska staten att behöva lägga på hyllan då jag kommer ut till en säker arbetsmarknad. Tycker de borde kunna se genom fingrarna i dessa fall, men det är en annan berättelse

Nu till min fråga: Hur ska jag kunna försörja mig under resterande året? Soc? Försäkringskassan? Ta något lån?

Du får hitta ett extrajobb, så enkelt är det. Glöm soc och FK.

Roligt att du tycker att CSN borde se mellan fingrarna med din velighet
Citera
2023-03-25, 14:50
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nafta112
Hej!

Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Du får hitta ett extrajobb, så enkelt är det. Glöm soc och FK.

Roligt att du tycker att CSN borde se mellan fingrarna med din velighet
FK har inget stöd för studenter som fått slut på studiestöd vad jag vet.

Du kan prova att söka försörjningsstöd (tidigare socialbidrag), men då förväntar de sig nog att du söker jobb.

Annars får du lösa det själv, t.ex. genom arbete vid sidan av studierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in