Citat:
Ursprungligen postat av
Houyoinvvvvv
Kollar CSN var ifrån ens klarade poäng kommer ifrån?
Trodde förra julen att jag var körd då jag visste att jag låg efter med 30 p för att kunna få csn igen. Men jag testade ändå att söka igen för en 30 p kurs, och blev till min stora förvåning beviljad. Till saken hör att jag under hösten hade pluggat motsvarande poäng på komvux, kan dessa poäng ha kompenserat för mina saknade högskolor poäng? Spelar det ingen roll om poängen är från komvux eller högskola?
För en annan sak är även att jag för många många år sedan förbrukat mitt CSN för komvux-studier.
Så tanken slog mig i år igen - har mina ytterligare 30 p som jag åter igen inte klarade i våras kompenserats igen av att jag istället pluggat motsvarade p på komvux? Kan jag då köra samma favorit i repris och på så sätt ”komma runt” att jag inte kan få mer pengar för komvux studier?
Studieresultat är studieresultat oavsett nivå, behöver du 15HP räcker det med 200 godkända komvuxpoäng.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cles
Hallå där! Jag börjar befara att jag missförstått hela grejen med krav på studieresultat. Jag kommer förmodligen sluta detta år med 41/60 hp, vilket alltså "enbart" blir 68%. Läste dock en kurs på 2 hp under sommaren utan att ta CSN, så hamnar egentligen på 43, men det spelar ingen roll. Fortfarande för lite. Jag trodde dock att CSN utgick utifrån "totalen", där jag under hela minstudietid har närmare 85% G. Har nu börjat googla, men blir väldigt osäker, och har inte fått svar från CSN.
Är det någon som har koll?
De räknar från den senaste perioden du hade CSN, så söker du för två terminer i taget räknas det som en period och det är från och med den perioden, och ev. efteråt, som studieresultat skall in.
Har du sökt för en termin i taget och inte klarar studieresultatet kan CSN kika på om du har lite poäng över så att säga.
Sjukanmäler du dig nu sista veckan så tror jag inte sista veckan räknas med och det är studieresultatskravet baserat på 39 veckor som blir 43 poäng.
Annars är det så lite du saknar och om du bara har något seminarium, eller annat enkelt hp, som kommer in inom 4v frånterminsstart får du för hela terminen iaf.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milton.Mills
Hur är det om jag nu läser 30 hp en kurs i vår på ett program och sedan läser ytterligare 15 hp i extrakurser. Läget är så att jag troligen inte vill komplettera 9 hp från nuvarande termin som jag missat.
Kan då dessa extrakurser vid godkänt täcka upp för de saknade hp från programmet jag går på OM jag byter utbildning nästa höst och vill få CSN åter?
De fungerar, behöver inte ens vara på högskola/universitet, hade räckt med komvuxkurser också.