Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-09, 18:57
Medlem
Cless avatar
Hallå där! Jag börjar befara att jag missförstått hela grejen med krav på studieresultat. Jag kommer förmodligen sluta detta år med 41/60 hp, vilket alltså "enbart" blir 68%. Läste dock en kurs på 2 hp under sommaren utan att ta CSN, så hamnar egentligen på 43, men det spelar ingen roll. Fortfarande för lite. Jag trodde dock att CSN utgick utifrån "totalen", där jag under hela minstudietid har närmare 85% G. Har nu börjat googla, men blir väldigt osäker, och har inte fått svar från CSN.
Är det någon som har koll?
Citera
2022-01-09, 19:36
Medlem
Milton.Millss avatar
Hur är det om jag nu läser 30 hp en kurs i vår på ett program och sedan läser ytterligare 15 hp i extrakurser. Läget är så att jag troligen inte vill komplettera 9 hp från nuvarande termin som jag missat.

Kan då dessa extrakurser vid godkänt täcka upp för de saknade hp från programmet jag går på OM jag byter utbildning nästa höst och vill få CSN åter?
Citera
2022-01-09, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Hur ansöker man om att betala mindre under 2022 pga låg/ingen inkomst? Kan bara ändra inkomst för 2021. Kan inte ange inkomst för 2022.

Använd länken som heter Ansök om att betala mindre. Inte den som heter något i stil med Ändra inkomst för ansökan om att betala mindre.
Citera
2022-01-10, 10:22
Medlem
Nån som kan hjälpa mig med det här: går ett program och läst kurs 1 och 2 och gått vidare i programmet med ämnesval. Läst A-kursen och ska börja B-kursen. Har dock blivit underkänd på en tenta, så är alltså godkänd 2 delmoment och den tredje överlappar b-kursen.
Har skickat in studieförsäkran och även fått beslut från CSN.
Kommer jag få mitt CSN som vanligt? Är alltså villkorligt antagen men fått beslut från CSN som sagt.
Citera
2022-01-11, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Houyoinvvvvv
Kollar CSN var ifrån ens klarade poäng kommer ifrån?

Trodde förra julen att jag var körd då jag visste att jag låg efter med 30 p för att kunna få csn igen. Men jag testade ändå att söka igen för en 30 p kurs, och blev till min stora förvåning beviljad. Till saken hör att jag under hösten hade pluggat motsvarande poäng på komvux, kan dessa poäng ha kompenserat för mina saknade högskolor poäng? Spelar det ingen roll om poängen är från komvux eller högskola?
För en annan sak är även att jag för många många år sedan förbrukat mitt CSN för komvux-studier.

Så tanken slog mig i år igen - har mina ytterligare 30 p som jag åter igen inte klarade i våras kompenserats igen av att jag istället pluggat motsvarade p på komvux? Kan jag då köra samma favorit i repris och på så sätt ”komma runt” att jag inte kan få mer pengar för komvux studier?

Studieresultat är studieresultat oavsett nivå, behöver du 15HP räcker det med 200 godkända komvuxpoäng.
Citat:
Ursprungligen postat av Cles
Hallå där! Jag börjar befara att jag missförstått hela grejen med krav på studieresultat. Jag kommer förmodligen sluta detta år med 41/60 hp, vilket alltså "enbart" blir 68%. Läste dock en kurs på 2 hp under sommaren utan att ta CSN, så hamnar egentligen på 43, men det spelar ingen roll. Fortfarande för lite. Jag trodde dock att CSN utgick utifrån "totalen", där jag under hela minstudietid har närmare 85% G. Har nu börjat googla, men blir väldigt osäker, och har inte fått svar från CSN.
Är det någon som har koll?

De räknar från den senaste perioden du hade CSN, så söker du för två terminer i taget räknas det som en period och det är från och med den perioden, och ev. efteråt, som studieresultat skall in.
Har du sökt för en termin i taget och inte klarar studieresultatet kan CSN kika på om du har lite poäng över så att säga.

Sjukanmäler du dig nu sista veckan så tror jag inte sista veckan räknas med och det är studieresultatskravet baserat på 39 veckor som blir 43 poäng.
Annars är det så lite du saknar och om du bara har något seminarium, eller annat enkelt hp, som kommer in inom 4v frånterminsstart får du för hela terminen iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Hur är det om jag nu läser 30 hp en kurs i vår på ett program och sedan läser ytterligare 15 hp i extrakurser. Läget är så att jag troligen inte vill komplettera 9 hp från nuvarande termin som jag missat.

Kan då dessa extrakurser vid godkänt täcka upp för de saknade hp från programmet jag går på OM jag byter utbildning nästa höst och vill få CSN åter?

De fungerar, behöver inte ens vara på högskola/universitet, hade räckt med komvuxkurser också.
Citera
2022-01-11, 08:28
Medlem
Nån som vet om jag är garanterad utbetalning av CSN även om jag är villkorligt antagen (alltså ej kunnat registrera mig förrän alla betyg kommer in) men lämnat studieförsäkran?
Står att det är preliminärt till måndag den 17 men kan det ändras iom att jag inte är registrerad?
Jag har tillgång till B-kursen i studium och fått beslut från CSN och allt.
Citera
2022-01-11, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Studieresultat är studieresultat oavsett nivå, behöver du 15HP räcker det med 200 godkända komvuxpoäng.

Intressant, då är ju detta ett bra kryphål om du utnyttjat alla dina komvux csn-pengar men behöver ha ut mer.

Anmäl dig till både en komvux kurs och en högskole kurs samtidigt, ta csn för högskolan men plugga bara på komvux.
Få in dina godkända poäng från komvux till CSN och så fick du plötsligt studiemedel för komvux ändå, trots att den kvoten redan var förbrukad.

Bra hack ändå
Citera
2022-01-11, 19:24
Medlem
Som alla vet måste man klara 62,5% av de poäng man får studiemedel för under ett läsår. Dock, spelar det någon roll exakt vilka KURSER detta gäller? Pluggar heltid men sökte en 7.5 p kurs nu till våren mest för kul. Om jag klarar den kursen men kanske failar en annan 7.5 hp kurs på mitt program, väger den ena då upp den andra?
Citera
2022-01-11, 20:38
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingedRyze
Som alla vet måste man klara 62,5% av de poäng man får studiemedel för under ett läsår. Dock, spelar det någon roll exakt vilka KURSER detta gäller? Pluggar heltid men sökte en 7.5 p kurs nu till våren mest för kul. Om jag klarar den kursen men kanske failar en annan 7.5 hp kurs på mitt program, väger den ena då upp den andra?

Ja, så länge kravet för antal poäng är uppfyllt spelar det ingen roll vilken kurs de kommer ifrån.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2022-01-11 kl. 20:40.
Citera
2022-01-12, 02:33
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrcracky1111
Men om vi säger att du har studielån och bidrag för 20 veckor per termin med 100 % plugg. Det blir ju 2772 * 20=55440 kr per termin. Om du då har tjänat 200 000 kr och fribeloppet är 100 000 kr. Ska du då betala 61 000 i återkrav 0.61*(200 000-100 000)? Då är ju för fan återkravet större än summan du har fått i lån och bidrag? Hur går detta ihop?

Om du hade kikat på det lagrum jag angav hade det säkert klarnat. Det studiemedel du fått ut minskas med 61% av ditt överskjutande belopp. 55440 kr minus 61000 kr blir 0 kr. Att minska ett belopp innebär inte att det går över på minussidan.
Ett ÅTERkrav kan naturligtvis inte vara högre än det belopp som har betalats ut. Det framgår även av 5:1 studiestödslagen: ” …ska det som betalats ut för mycket krävas tillbaka.”
Citera
2022-01-12, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whoisduck
Hoppas jag tänkt rätt nu. Men jag förstod det som att när fribeloppet är borta så får jag jobba heltid och samtidigt ha rätt till bidrag. Jag har fått det sedan höst i alla fall samtidigt som jag jobbar 100%. Har jag gjort fel då eller? Var rätt säker på att det var så men börjar tvivla nu lite.

Citat:
Ursprungligen postat av vadfanvilldu
Hej.

Har sökt förgäves, både här på FB och via Google samt CSNs hemsida. Finns det någon formel för hur mycket lån och bidrag sjunker med samtidigt som en eventuell månadslön går upp? Just nu får man tjäna cirka 15-16k för att få fullt studiestöd. Men hur mycket får man vid inkomst a 20/25/30/35k per månad?

Jag kommer studera framöver och få nytt jobb samtidigt och vill veta vad som händer med studiestödet innan löneförhandling?

Tacksam för svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Mrcracky1111
Jag har en fråga. Är det värt att ta fullt lån och bidrag för 20 veckor heltid. För att sedan arbeta mycket och sedan överskrida fribeloppet? Förlorar man mycket på det? Eller ska man hålla sig inom fribeloppet?

Citat:
Ursprungligen postat av ebin
Har hamnat i en något svettig sits. Jag ansökte om studiemedel från vecka 28 år 2021 till vecka 22 år 2022. Jag blev följaktligen beviljad studiemedel v. 28-34 och v. 35-02 i ett och samma brev (jag vet inte om det innebär att det räknas som två separata studieperioder eller inte). På grund av att fribeloppet är tillbaka detta år (än så länge) så fick jag studiemedel beviljat för vecka 28 till vecka 2, d.v.s 27 veckor. Hittills har jag bara hunnit läsa in 30 högskolepoäng. Jag har därför två frågor:

1. Räknas beskedet som att jag har fått studiemedel beviljat för en sammanhängande studieperiod på 27 veckor?

2. Hur många hp saknar jag i så fall för att komma upp till 75% avklarade kurser (och således studiemedel på 100% för hela perioden)? Jag har 30 hp avklarade på en 27 veckors studieperiod.

3. Om fribeloppet slopas igen på grund av de senaste restriktionerna så antar jag att CSN kommer att göra en ny bedömning av min ansökan. Kommer de att räkna min ursprungliga ansökan, som sträckte sig från v. 28 år 2021 till v. 22 år 2022, som en enda sammanhängande studieperiod i så fall? För då blir jag retroaktivt "räddad" av den nya mängden hp som jag hinner få godkänt på för att få ut 100% studiemedel under hela perioden.

Fribeloppet slopas VT 2022 också.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/01/fribeloppet-for-studerande-slopas-till-och-med-den-30-juni-2022/
Citera
2022-01-12, 18:48
Medlem
sanningenskas avatar
alltså fattar inte detta med det csn som ska komma nu den 17de

det står att det som saknas är studieförsäkran (lämnat in nu) samt uppgifter från skolan om att jag börjat studera

vad fan innebär det? jag går ett program på 3 år och skolan vet att jag studerar, dock börjar denna kurs den 18de

så hur ska skolan hinna meddela att jag börjat studera denna kurs om csn ska betalas ut den 17de?

sen undrar jag också om man får csn utbetalt även om det inte bokförs i ens konto att pengarna kommer? alltså för mig kommer det alltid några dagar innan bokfört att pengarna kommer men nu har jag inte fått nåt sånt än
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in