Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-08-09, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Nej

Studieresultatskravet är 62,5% första 40 veckorna på eftergymnasial nivå, vilket avrundas ner till 18 högskolepoäng, om du tagit 6 så blir det bara 12 poäng kvar, är det 75% som gäller för dig så blir det 22-6 istället.
Så om man blir färdig med kurser under terminens gång skulle du kunna få CSN omkring halva terminen igen.
Citera
2021-08-09, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Det går ju söka för ett år i taget så det skulle nog gå, eller lägga till nästa höst och vår i din sommaransökan

Smart! Jag har lyckligtvis inte lämnat in någon ansökan till höst och vår än, så då får jag ändra min sommaransökan istället och förlänga den med ett år. Finns det någon annan som kan bekräfta att man kan göra så?

Bäst vore såklart om jag kunde ta bort min sommaransökan helt och hållet, och lägga till sommarkurserna i min förra ansökan som sträckte sig över HT20 och VT21, men jag tror inte att man får göra så.
Citera
2021-08-09, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebin
Smart! Jag har lyckligtvis inte lämnat in någon ansökan till höst och vår än, så då får jag ändra min sommaransökan istället och förlänga den med ett år. Finns det någon annan som kan bekräfta att man kan göra så?

Bäst vore såklart om jag kunde ta bort min sommaransökan helt och hållet, och lägga till sommarkurserna i min förra ansökan som sträckte sig över HT20 och VT21, men jag tror inte att man får göra så.

Är den hanterad redan är det nog kört, och du riskerar också bli utan för en stor del av sommaren då man bara beviljar en månad bakåt.

Jag har inte gjort exakt så, men jag hade sökt för en hösttermin som jag ändrade till att gälla även våren, ändrade kring jul det året.
Citera
2021-08-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Är den hanterad redan är det nog kört, och du riskerar också bli utan för en stor del av sommaren då man bara beviljar en månad bakåt.

Jag har inte gjort exakt så, men jag hade sökt för en hösttermin som jag ändrade till att gälla även våren, ändrade kring jul det året.

Okej, så det här med att koppla sommarterminen till min förra ansökan är alltså uteslutet.

Jag fick studiemedel senast i slutet på juni; det är bara nu i augusti som CSN tänker börja fatta beslut utifrån att fribeloppet är borttaget för det andra halvåret 2021. Om jag förstår dig rätt så ska jag förlänga min nuvarande sommaransökan till hösten, och sedan göra en sista ändring runt slutet av december för att även inkludera den kommande vårterminen?
Citera
2021-08-10, 12:13
Medlem
Hej! Några frågor gällande Fribeloppet.

Jag börjar studera nu i augusti, och är medveten om att fribeloppet för 2021 är borttaget. Så denna fråga gäller för 2022.

Jag har inte koll på vad lånet samt bidraget är, men ungefär 7000kr respektive 3000kr varje 4:e vecka. Stämmer det att ifall fribeloppet överskrids försvinner min rätt till dessa 7000kr helt? För det är vad jag ska tro på efter mitt samtal till CSN.

Där fick jag det förklarat att ifall fribeloppet är 60000kr och jag t.ex. bara tjänar 59000kr så har jag rätt till fulla lånet på 7000kr. Men så fort fribeloppet överskrids, oavsett med hur mycket, så försvinner HELA lånet.

Stämmer detta verkligen? Ska jag behöva vara så noga med att hålla mig under fribeloppet att annars riskeras jag förlora hela mitt lån, och inte bara en del av lånet?

Hade det inte varit mer logiskt att den summa som hamnar över fribeloppet tas bort från lånet? Eller åtminstone att lånet periodiskt minskas, istället för att bara gå från 100 till 0.

Tack!
Citera
2021-08-10, 12:41
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamera
Hej! Några frågor gällande Fribeloppet.

Jag börjar studera nu i augusti, och är medveten om att fribeloppet för 2021 är borttaget. Så denna fråga gäller för 2022.

Jag har inte koll på vad lånet samt bidraget är, men ungefär 7000kr respektive 3000kr varje 4:e vecka. Stämmer det att ifall fribeloppet överskrids försvinner min rätt till dessa 7000kr helt? För det är vad jag ska tro på efter mitt samtal till CSN.

Där fick jag det förklarat att ifall fribeloppet är 60000kr och jag t.ex. bara tjänar 59000kr så har jag rätt till fulla lånet på 7000kr. Men så fort fribeloppet överskrids, oavsett med hur mycket, så försvinner HELA lånet.

Stämmer detta verkligen? Ska jag behöva vara så noga med att hålla mig under fribeloppet att annars riskeras jag förlora hela mitt lån, och inte bara en del av lånet?

Hade det inte varit mer logiskt att den summa som hamnar över fribeloppet tas bort från lånet? Eller åtminstone att lånet periodiskt minskas, istället för att bara gå från 100 till 0.

Tack!
Det stämmer inte.

Studiestödet reduceras linjärt baserat på hur mycket du överskred fribeloppet. Reduktionen är 61% av den överskjutande inkomsten (studiestödslagen 3:18). Jag vill minnas att detta är baserat på bruttoinkomsten.
Citera
2021-08-10, 13:16
Medlem
Tyckte att det lät absurt.... Så om jag målar ett exempel för att se ifall jag förstår mig på lagen korrekt.

Ifall fribeloppet är 60000kr, och jag under terminen tjänar 70000kr. Är det då 61% av den överskjutande inkomsten, vilket i detta fall skulle vara 10000kr, som sedan dras av från total lånet? Alltså skulle jag få låna 6100kr mindre det året?

Ytterligare en fråga. När CSN frågar om min inkomst ska jag svara ifall jag tjänar mer eller mindre än 53300kr per halvår. Detta måste väl innebära total inkomst efter skatt? Det gäller studier på 20 veckor per termin och 100% studietakt.

Tack igen för hjälpen!
Citera
2021-08-10, 13:46
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Tyckte att det lät absurt.... Så om jag målar ett exempel för att se ifall jag förstår mig på lagen korrekt.

Ifall fribeloppet är 60000kr, och jag under terminen tjänar 70000kr. Är det då 61% av den överskjutande inkomsten, vilket i detta fall skulle vara 10000kr, som sedan dras av från total lånet? Alltså skulle jag få låna 6100kr mindre det året?
6100 kronor mindre det halvåret - de räknar per halvår, vill jag minnas. Resten har du helt rätt i.

Citat:
Ytterligare en fråga. När CSN frågar om min inkomst ska jag svara ifall jag tjänar mer eller mindre än 53300kr per halvår. Detta måste väl innebära total inkomst efter skatt? Det gäller studier på 20 veckor per termin och 100% studietakt.
Inkomsten före skatt.

Citat:
Tack igen för hjälpen!
Inga problem.
Citera
2021-08-10, 20:55
Medlem
Hej, jag pluggade ihop ca. 55hp under föregående termin (läste i dubbel takt men klarade inte av en del av sista kursen på 7.5hp). Kan jag ansöka om CSN denna termin som kommer härnäst och inte läsa något och fortfarande få bidrag? Kommer börja jobba. Anledningen till varför jag funderade på detta är eftersom (om jag minns rätt) de ger dig bidrag baserat på hur många HP man läser under ett år?
Citera
2021-08-11, 00:41
Medlem
Litispendenss avatar
Citat:
Jag fick studiemedel senast i slutet på juni; det är bara nu i augusti som CSN tänker börja fatta beslut utifrån att fribeloppet är borttaget för det andra halvåret 2021. Om jag förstår dig rätt så ska jag förlänga min nuvarande sommaransökan till hösten, och sedan göra en sista ändring runt slutet av december för att även inkludera den kommande vårterminen?

Hur gick det för dig, fick du den godkänd? Sitter nämligen i samma sits i nuläget och behöver i annat fall ringa upp gamla jobbet för att jobba extra under kommande termin.

Och en fråga till tråden: Om jag alltså förlänger min sommartermin till att inkludera HT21, då fattas fortfarande högskolepoängsbeslutet baserat på de antal HP jag tog under VT21 och (förhoppningsvis) godkänns förutsatt att jag är registrerad på kursen HT21?

Vidare en ytterligare fråga. Kursen jag är registrerad på sträcker sig mellan 29 mars - 15 augusti. Jag har bara valt att ta studiemedel för juni - augusti, men har erhållit poäng från andra kurser tenterade under kursperioden som uppfyller kravet. Är detta något som påverkar med tanke på kursens upplägg eller är poängen något jag behövt ta under perioden jag sökte studiemedel för?
Senast redigerad av Litispendens 2021-08-11 kl. 00:51.
Citera
2021-08-11, 19:19
Medlem
Citat:
Okej, så det här med att koppla sommarterminen till min förra ansökan är alltså uteslutet.

Ja, eller lägga in vårterminen redan nu
Citera
2021-08-12, 17:43
Medlem
Har bytt utbildning en gång och det var mellan två stycken 5-åriga utbildningar, därmed har jag lite skralt med CSN-veckor kvar. Är det någon som vet om det går att utnyttja veckorna som man har på 'Grundskolenivå'?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in