2020-08-28, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
ok, så tidigare avklarade moment räknas inte ?

alltså har han 33.5 poäng kvar att klara så han får ihop 45 poäng och kan ansöka om csn igen?
I princip inte, nej. Beror på när dom avklarats.

Det är aningen svårt för mig att avgöra om han behöver klara 33,5 eller 15 då jag inte kan se hans poäng inrapporterade. Lättast är att fråga CSN direkt då det är en specifik fråga för en individ, och inte allmänt.

Edit: Ring och fråga: "Hej, hur många hp måste jag klara för att få csn igen?"
Citera
2020-08-29, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
I princip inte, nej. Beror på när dom avklarats.

Det är aningen svårt för mig att avgöra om han behöver klara 33,5 eller 15 då jag inte kan se hans poäng inrapporterade. Lättast är att fråga CSN direkt då det är en specifik fråga för en individ, och inte allmänt.

Edit: Ring och fråga: "Hej, hur många hp måste jag klara för att få csn igen?"

11.5 poäng avklarade från ht 2019, fram till vt 2020.

22 poäng var avklarade sedan tidigare. ht 2018 fram till vt 2019. alltså 1 år tidigare.
Citera
2020-08-29, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
11.5 poäng avklarade från ht 2019, fram till vt 2020.

22 poäng var avklarade sedan tidigare. ht 2018 fram till vt 2019. alltså 1 år tidigare.

Ja då saknas antagligen 33.5 hp, men som sagt så går det inte säga till 100% då det även beror på senaste ansökan/godkännande hos csn.

Det finns 3 alternativ för din "kompis" som jag ser det:
1. Hoppa av studierna.
2. Läsa ifatt utan csn, oklart om det är 15hp eller 33.5hp. Eller något annat antal poäng.
3. Skicka in nytt brev om personliga skäl till csn, då det verkar gått tidigare.

För alternativ två och tre så är första steget att kontakta rätt myndighet. Det är alltså CSN som bör kontaktas.
Citera
2020-08-30, 07:30
Medlem
Fick avslag på min CSN-ansökan pga otillräckliga studieresultat. Skulle läsa 30 poäng våren 2016 och ansökte om bidrag (ej lån) men avbröt studierna efter ca. 1 månad och således även studiebidraget, hade ingen aning om att det skulle ha någon betydelse i framtiden. Så nu verkar det som att jag måste läsa in 18,75 hp innan jag kan få min ansökan godkänd. Finns det något man kan göra alls åt det här eller måste jag plugga på med noll inkomst i typ 3 månader eller vad det kan ta innan jag gjort bort tillräckligt många kurser för att komma upp i kraven? Kan man få beviljat socialbidrag eller något under tiden som csn inte vill ha med en att göra?
Citera
2020-08-30, 11:34
Avslutad
Då fick man äntligen besked från csn efter 45 dagar Hade tydligen angett lite annorlunda information från sist jag ansökte så skiten blev shut down Allt över att jag kryssat i en box annorlunda angående mina tidigare utbildningar då deras terminologier inte är så lätta att fatta.
Citera
2020-08-30, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Någon mer som skulle fått sitt första studiemedel utbetalt idag men som ej fått?

Hur vet man när utbetalningen ska ske?
Citera
2020-08-30, 19:10
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RainOfMisery
Hur vet man när utbetalningen ska ske?
Står på CSN:s hemsida. Man loggar in och kan se sin utbetalningsplan där, om man fått ansökan beviljad.

Fick mina pengar dagen efter datumet som stod.
Citera
2020-08-31, 09:20
Medlem
Kan man inte få CSN för fristående kurser på universitet?

Jag har ansökt och kommit in på några fristående avancerade kurser nu i höst. Jag loggade in på CSN för att ansöka om bidrag men mina kurser finns inte med. I princip ser det bara ut att gå att ansöka för program? Jag trodde man fick CSN baserat på Högskolepoäng och inte speciella utbildningar?
Senast redigerad av blork 2020-08-31 kl. 09:25.
Citera
2020-08-31, 14:05
Medlem
en nära vän ringde csn nyss och det visade sig att han saknade poäng, de rekommenderade honom att läsa vad som helst bara för att snabbt skrapa ihop poängen lol.

sedan googlade jag lite på nätet och hittade den här sidan.

https://www.expressen.se/omtalat/livet/7-extremt-markliga-amnen-du-faktiskt-kan-fa-hogskolepoang-i/

är det sant att man kan skaffa sig 7.5 hp på 48 timmar?
Citera
2020-08-31, 14:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Kan man inte få CSN för fristående kurser på universitet?

Jag har ansökt och kommit in på några fristående avancerade kurser nu i höst. Jag loggade in på CSN för att ansöka om bidrag men mina kurser finns inte med. I princip ser det bara ut att gå att ansöka för program? Jag trodde man fick CSN baserat på Högskolepoäng och inte speciella utbildningar?

Jag läser två fristående kurser i höst. En på 7,5p och en på 15p, 75% totalt och jag får 2,5k i månaden. Så det kan man få. Måste vara något som blivit fel bara. Du kan skriva in själv hur mycket du ska plugga när du söker, alt kontakta CSN/skolan du ska plugga på.
Citera
2020-09-01, 09:34
Medlem
cosmic_dancers avatar
Fick nytt beslut från csn igår där jag enbart blivit beviljad lån och bidrag för en studietakt på 75% då de tycker att jag inte läser tillräckligt fort. Enligt min skola så ligger vi i fas och studerar 100% om inte mer. Enligt andra i klassen har de också fått samma beslut och att vi studerar på 75%. Måste ju vara en rejäll miss mellan skolan och csn då det inte enbart drabat mig. Bör jag överklaga till csn eller är det upp till min skola att ordna detta. Skolan är tyvärr lite långsam när det kommer till saker och det dröjer med svar om reslutat på prov och liknande så jag antar att det är där någonstans det brustit i kommunkationen.
Citera
2020-09-01, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Jag läser två fristående kurser i höst. En på 7,5p och en på 15p, 75% totalt och jag får 2,5k i månaden. Så det kan man få. Måste vara något som blivit fel bara. Du kan skriva in själv hur mycket du ska plugga när du söker, alt kontakta CSN/skolan du ska plugga på.

Då jag hoppat av en kurs och väntar besked på en annan läser jag just nu 7.5 poäng på 25% fart.

Jag har kollat flera skolor hos CSN, det finns inga fristående kurser att ansöka CSN för. T ex:

https://imgur.com/a/U2IhfMD
Senast redigerad av blork 2020-09-01 kl. 10:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in