2020-09-01, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molnpahimlen
Har en akut fråga!!!!

Jag har pluggat 6 år med CSN på universitet och får inte mer studiemedel. Jag har dock 1 år kvar på min nuvarande utbildning som jag måste lösa ekonomiskt. Jag har ansökt till 2 kurser på folkhögskola, vardera på 25% och blivit antagen. Jag kan nu alltså få CSN för folkhögskolestudier för 50%. Nu till frågan: måste jag klara kurserna på folkis för att inte bli ”återbetalningsskyldig”? Jag hörde nämligen från en bekant att så länge man tar några poäng och registrerar i ladok, oavsett om det är poäng från folkhögskola eller universitet, så är det lugnt. Dvs att jag skiter i att göra kurserna på folkis, får mina 30 högskolepoäng den här terminen (då jag såklart kommer fullfölja min ordinarie utbildning) och få behålla pengarna? Någon som känner igen detta och vet hur det ligger till?

Du måste bara se till att inte bli utslängd från skolan.
På högskolan i Sverige händer det i princip aldrig p.g.a. bristande resultat och/eller närvaro/aktivitet.
På folkhögskolan kan du tappa din plats och då förlora din rätt till studiemedel, så du kan inte skita helt i utbildningen där, dock tror jag det räcker att du bara slänger iväg diverse uppgifter, behöver inte vara godkänt men visa aktivitet, reglerna kan skilja sig från skola till skola.
Citera
2020-09-02, 00:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blork
'
Jaha..men om jag ska läsa två kurser som är 25% vardera så får jag bidrag då det är 50% tillsammans?

Ja precis, då är det 50% tillsammans så försök hitta en till 25% kurs. Kanske lite sent nu dock?
Citera
2020-09-02, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Ja precis, då är det 50% tillsammans så försök hitta en till 25% kurs. Kanske lite sent nu dock?

Ja, det finns sen anmälan men bara till skräp som jag inte är intresserad av.

Aja 50% är bättre än inget.
Citera
2020-09-02, 13:41
Avslutad
Jävlar vilken kö det är för ansökningar, kompletteringar och ändringar. 6 veckor nu...

Hösten hinner ju börja även om man varit ute i hyfsad tid och ansökte. Bedrövligt.
Citera
2020-09-02, 22:58
Medlem
Silbers avatar
Hur löser man problemet med återkrav? Jag har två återkrav just nu som är på 49k [våren 2018] och 28k [våren 2019], vilket stoppade möjligheten att få nya bidrag. Min ekonomisk situation är svår just nu och jag hittar ingen möjlighet att låna som en student. Kanske ni vet om var kan man låna drygt 30k i sånt situation? Jag kan redan få utbetalningar fyra veckor retrospektivt och för september.
Senast redigerad av Silber 2020-09-02 kl. 23:01.
Citera
2020-09-03, 14:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Jävlar vilken kö det är för ansökningar, kompletteringar och ändringar. 6 veckor nu...

Hösten hinner ju börja även om man varit ute i hyfsad tid och ansökte. Bedrövligt.

Fick mitt svar efter 2 dagar, vad lade du in i din ansöken egentligen?
Citera
2020-09-03, 14:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Ja, det finns sen anmälan men bara till skräp som jag inte är intresserad av.

Aja 50% är bättre än inget.

Jag hade försökt hitta en sen anmälan till någon kurs jag var hyfsat intresserad av. 50% är ju bättre än inget.
Citera
2020-09-03, 23:31
Medlem
sanningenskas avatar
Hallå vet någon om man har en lagstadgad rätt till CSN-bidraget?

jag har pluggat på lite folkhögskola för länge sen då tog jag csn + lån och har haft återkrav eller vad det är, vet inte exakt men det har då och då kommit brev där de velat att jag ska betala klumpsummor på ca 8000. detta när jag glömt meddela dem att jag saknar inkomst för året. när jag gör det så slutar breven. nu har jag dock börjat plugga igen på allvar denna gång och undrar om jag bör överklaga om de beslutar att neka mig csn? jag har sökt bidrag+lån och förstår om de inte vill ge mig lån men har jag någon rätt till csn-bidrag som gäller oavsett vad så länge jag inte förbrukat alla veckor? för det har jag inte gjort

ska tillägga att jag tidigare gått på folkhögskola och enskilda utbildningar på några terminer men nu går jag ett 3-årigt universitetsprogram som jag började på nu för någon dag sedan
Senast redigerad av sanningenska 2020-09-03 kl. 23:33.
Citera
2020-09-04, 07:07
Medlem
zebra121s avatar
Någon som vet om man är berättigad till bidrag eller studiemedel om jag vill läsa in en kurs som jag inte läste på gymnasiet?
Citera
2020-09-04, 12:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Fick mitt svar efter 2 dagar, vad lade du in i din ansöken egentligen?

Ja, så är det om det är ett väldigt enkelt ärende. Men gör man en ändring, lägger in information, tar in nya perioder och minsta förändring så ska det beslutas enskilt och räknas separat för att det ska bli rätt uppenbarligen.
Citera
2020-09-04, 16:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Ja, så är det om det är ett väldigt enkelt ärende. Men gör man en ändring, lägger in information, tar in nya perioder och minsta förändring så ska det beslutas enskilt och räknas separat för att det ska bli rätt uppenbarligen.

Ja, då förstår jag. Läser själv två universitetskurser och gjorde ingen ändring så kanske lätt för dem att godkänna ärendet.
Vad var det du ändrade?
Citera
2020-09-04, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenska
Hallå vet någon om man har en lagstadgad rätt till CSN-bidraget?

jag har pluggat på lite folkhögskola för länge sen då tog jag csn + lån och har haft återkrav eller vad det är, vet inte exakt men det har då och då kommit brev där de velat att jag ska betala klumpsummor på ca 8000. detta när jag glömt meddela dem att jag saknar inkomst för året. när jag gör det så slutar breven. nu har jag dock börjat plugga igen på allvar denna gång och undrar om jag bör överklaga om de beslutar att neka mig csn? jag har sökt bidrag+lån och förstår om de inte vill ge mig lån men har jag någon rätt till csn-bidrag som gäller oavsett vad så länge jag inte förbrukat alla veckor? för det har jag inte gjort

ska tillägga att jag tidigare gått på folkhögskola och enskilda utbildningar på några terminer men nu går jag ett 3-årigt universitetsprogram som jag började på nu för någon dag sedan

Du skall uppfylla kraven för resultat och årsbelopp/halvårsbelopp, man får dock ha obetalda halvårsbelopp för ett halvår, förr var det för ett helt år men tror dom har ändrat.

Om du har betalat, eller inte har behövt betala p.g.a. låg inkomst, socialbidrag eller dylikt så skall årsbeloppen inte vara något problem; om det är första gången du söker bidrag, och ev lån, på eftergymnasial nivå så skall det inte finnas något krav på studieresultat heller.

Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Någon som vet om man är berättigad till bidrag eller studiemedel om jag vill läsa in en kurs som jag inte läste på gymnasiet?

Ja, du är berättigad till två års studier om du "fullföljde" gymnasiet, om du hoppade av eller dylikt så har du rätt till tre års studer.
Har du nån mental sjukdom (funktionsvariation) eller sjukdom som du på något långsökt vis kan skylla din förlängda skolgång på kan du lyfta ersättning från f-kassan istället för att dra på dig CSN-lån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in