Citat:
Ursprungligen postat av
sanningenska
Hallå vet någon om man har en lagstadgad rätt till CSN-bidraget?
jag har pluggat på lite folkhögskola för länge sen då tog jag csn + lån och har haft återkrav eller vad det är, vet inte exakt men det har då och då kommit brev där de velat att jag ska betala klumpsummor på ca 8000. detta när jag glömt meddela dem att jag saknar inkomst för året. när jag gör det så slutar breven. nu har jag dock börjat plugga igen på allvar denna gång och undrar om jag bör överklaga om de beslutar att neka mig csn? jag har sökt bidrag+lån och förstår om de inte vill ge mig lån men har jag någon rätt till csn-bidrag som gäller oavsett vad så länge jag inte förbrukat alla veckor? för det har jag inte gjort
ska tillägga att jag tidigare gått på folkhögskola och enskilda utbildningar på några terminer men nu går jag ett 3-årigt universitetsprogram som jag började på nu för någon dag sedan
Du skall uppfylla kraven för resultat och årsbelopp/halvårsbelopp, man får dock ha obetalda halvårsbelopp för ett halvår, förr var det för ett helt år men tror dom har ändrat.
Om du har betalat, eller inte har behövt betala p.g.a. låg inkomst, socialbidrag eller dylikt så skall årsbeloppen inte vara något problem; om det är första gången du söker bidrag, och ev lån, på eftergymnasial nivå så skall det inte finnas något krav på studieresultat heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
zebra121
Någon som vet om man är berättigad till bidrag eller studiemedel om jag vill läsa in en kurs som jag inte läste på gymnasiet?
Ja, du är berättigad till två års studier om du "fullföljde" gymnasiet, om du hoppade av eller dylikt så har du rätt till tre års studer.
Har du nån mental sjukdom (funktionsvariation) eller sjukdom som du på något långsökt vis kan skylla din förlängda skolgång på kan du lyfta ersättning från f-kassan istället för att dra på dig CSN-lån.