2020-01-25, 12:58
Medlem
Armyants avatar
Förra sommaren läste jag ”Förberedande kurs i matematik” på Stockholms universitet. Jag klarade av kursen. Nu i sommar (2020) finns en liknande kurs på Göteborgs universitet som heter ”Förberedande matematik”. Jag skulle vilja läsa kursen på Göteborgs universitet. Har jag rätt till studiemedel eller finns det en överhängande risk att CSN tycker att jag har läst matematik på samma nivån och därmed inte kan få studiemedel? Kurserna är lika men inte identiska.
Senast redigerad av Armyant 2020-01-25 kl. 13:49.
Citera
2020-01-25, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Om ansökan var två olika perioder för YH-utbildningen och sommarkursen så är/var studieresultatskravet bara 75% av sommarkursen (avrundat till 5 högskolepoäng) som du behövde klara för att få bidrag på nytt.

Det jag menade med att man kan tillgodoräkna sig studieresultat ett år framåt i tiden är att om man läser och får godkänt, t ex 500 komvuxpoäng i december, sen börjar läsa, med 30 högskolepoäng i januari, med bidrag, misslyckas med alla kurserna, så kan du tillgodoräkna dig studieresultatet från dom nyligen avklarade komvuxkurserna inför höstterminen och få bidrag där också.
På det sättet kan man tillgodoräkna sig studieresultatet ett år framåt i tiden.

Då hänger jag med
Citera
2020-01-28, 12:40
Medlem
Min andel csn pengar är slut men har lite studier på universitetet kvar. Finns det något smidigt sätt att plocka pengar från gymnasiekvoten istället?
Citera
2020-01-28, 14:33
Medlem
Gavins-Friends avatar
Om man är sjukskriven. Kan man ändå ta studielån då? Antar att jag inte FÅR några pengar men det tycker jag är rätt ärligt talat. Men undrar om jag kan låna?
Citera
2020-01-29, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Om man är sjukskriven. Kan man ändå ta studielån då?

Nej, inte till högskolan åtminstone.
Senast redigerad av Reduktionisten 2020-01-29 kl. 19:49.
Citera
2020-01-29, 19:49
Medlem
Hur goda är möjligheterna att få studielåndispens till nästa termin om man endast satte 1 av 3 examinationer? Det var en kandidatkurs, fristående. Hade jag kunnat åberopa min aspergersdiagnos?
Citera
2020-01-29, 22:10
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Nej, inte till högskolan åtminstone.
Ok. Tack för svar.
Citera
2020-01-30, 02:23
Avslutad
Hej alla,

Jag diskuterade CSN med min vän för någon dag sedan, han hade då läst en enstaka kurs under hösten och fått ut 3300kr i månaden. Jag tänker att detta måste vara sådant CSN som man får när man läser program på universitetet, men jag tycker att det är väldigt mycket pengar för att endast läsa en kurs? Känns som det kan utnyttjas rejält. Stämmer detta verkligen? Jag kollade runt lite på CSNs hemsida men hittade inget svar på denna specifika fråga.

Är det dessutom skillnad på att läsa komvuxkurs och universitetskurs? För jag läser en komvuxkurs nu under lika långt tidspann som han läste sin, samt lika många lektioner i veckan och jag får inte ut något då det räknas som 25%.
Men hur som, finns det svar jag kan få på ovanstående frågor? Min kompis hade nog ingen inkomst utöver CSN, kan detta ha påverkat?

Tack för svar!
Citera
2020-01-30, 04:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej alla,

Jag diskuterade CSN med min vän för någon dag sedan, han hade då läst en enstaka kurs under hösten och fått ut 3300kr i månaden. Jag tänker att detta måste vara sådant CSN som man får när man läser program på universitetet, men jag tycker att det är väldigt mycket pengar för att endast läsa en kurs? Känns som det kan utnyttjas rejält. Stämmer detta verkligen? Jag kollade runt lite på CSNs hemsida men hittade inget svar på denna specifika fråga.

Är det dessutom skillnad på att läsa komvuxkurs och universitetskurs? För jag läser en komvuxkurs nu under lika långt tidspann som han läste sin, samt lika många lektioner i veckan och jag får inte ut något då det räknas som 25%.
Men hur som, finns det svar jag kan få på ovanstående frågor? Min kompis hade nog ingen inkomst utöver CSN, kan detta ha påverkat?

Tack för svar!
Ja du, börja med att läsa på deras hemsida...

Du kan inte jämföra en kurs med studietakt på 100% med en komvuxkurs på 25%.

Det är delvis ett LÅN. Man betalar tillbaka pengarna så fort man slutar plugga.
Citera
2020-01-30, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej alla,

Tack för svar!
För heltidsstudier:

Bidrag: 823kr i veckan.
Lån 1892kr i veckan

Nån enstaka månad kan brukar man få för fem veckor och i slutet av terminen brukar man få för färre veckor.
https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel-2.html?utm_expid=.gRRhz6KoSX-P7_7kBCYcFw.1&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.csn.s e%2Fbidrag-och-lan%2Fstudiestod.html#h-Hurmycketpengarkanjagfaoc hlana
Citera
2020-02-03, 16:33
Medlem
GubbenILaddans avatar
Kan man jobba 50% och plugga 50% samtidigt eller kommer man att leva på svältgränsen? Trivs inte på mitt jobb men har i nuläget inte råd att endast plugga så funderar om man kan dela upp det som jag beskrev ovan?
Senast redigerad av GubbenILaddan 2020-02-03 kl. 16:49.
Citera
2020-02-05, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GubbenILaddan
Kan man jobba 50% och plugga 50% samtidigt eller kommer man att leva på svältgränsen? Trivs inte på mitt jobb men har i nuläget inte råd att endast plugga så funderar om man kan dela upp det som jag beskrev ovan?

Beror ju på vad du har för lön, utgifter och vad du anser vara svältgränsen.
CSN har fribelopp, vilket är hur mycket du kan tjäna in ditt bidrag och lån påverkas, Tjänar du mindre än 137 458 kr per kalenderhalvår, innan skatt, påverkas inte bidraget och lånet något alls, då har du ca 5400kr från CSN varje månad, detta då vid 50% bidrag och ev lån.

https://www.csn.se/fragor-och-svar/hur-stor-inkomst-far-jag-ha/inkomst-och-fribelopp.html#expand:svid10_52342fb716b4ff957b230 cf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in