2022-07-19, 23:52
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killalot
Fråga gällande fribeloppet.

Fribeloppet är ju tillbaka och jag kommer att passera fribeloppet igenom att jag jobbat heltid ända fram tills september. CSN räknar ju att det som är utbetalt mellan Juni-December är samma period. Men kan Skatteverket/CSN verkligen se när på året dessa pengar blev utbetalda?

Känns surt att jag inte ska ha rätt till studiebidrag för att jag jobbat innan jag börjar plugga. Hur stor är risken att åka dit om man fyller i att man inte passerat gränsen? Har hört om en del som klarat sig vidare och det verkar som att man bara gör stickprov?
Det är juli-december som är samma period. Den första perioden är januari-juni.

Skatteverket kan se när pengar betalats ut om det är ett arbete. Vid andra inkomster så beror det lite på vad det handlar om. CSN kan se det om de frågar Skatteverket. Enligt deras hemsida måste även sökande skicka in underlag som visar när lön betalats ut om beloppen kan ha överskridit fribeloppet (d.v.s. har du bara tjänat 10 000 kronor så måste man inte skicka in underlag, men har du tjänat in mer än fribeloppet under året så måste man skicka in underlag).

Information om fribeloppet i allmänhet:
https://www.csn.se/fragor-och-svar/hur-stor-inkomst-far-jag-ha-nar-jag-studerar-med-studiemedel/inkomst-och-fribelopp.html

Information om kontroller av inkomst:
https://www.csn.se/fragor-och-svar/kontrollerar-csn-mina-inkomster/kontroll-av-inkomst.html

I mina ögon verkar det inte värt att riskera det, men du måste förstås fatta ditt eget beslut.
Citera
2022-07-20, 14:04
Medlem
Hej kan någon som kan detta svara mig vill försäkra mig att jag kommer få studiemedel.

Jag är nu klar med första året i uni, har klarat 45 HP, och gränsen för att man ska kunna fortsätta få studiemedel är väll 37 HP första gången alltså.

Jag failade en spärrkurs, som jag kommer att ta omtentamen i, jag har registrerat mig på höstterminens kurser varav 3 kurser fick jag antagen med villkor då jag har inte förkunskap som krävs i guess.

Min fråga är nu, jag sökte om studiemedel (bidrag + lån) då jag har omtenta i denna kurs i Augusti och kommer förmodligen klara den men vad jag vill veta är vad händer om jag inte klarar den, kommer jag fortfarande få studiebidrag + lån (10000kr) eller vad det är för jag ansökte om heltid och jag har klarat av mina HP.

Tack på förhand.

Edit: Jag har alltså registrerat mig på de fyra kurserna som går i höstterminen men blev antagen med villkor på 3 av 4 av dessa.
Senast redigerad av denziz 2022-07-20 kl. 14:08.
Citera
2022-07-21, 02:06
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denziz
Hej kan någon som kan detta svara mig vill försäkra mig att jag kommer få studiemedel.

Jag är nu klar med första året i uni, har klarat 45 HP, och gränsen för att man ska kunna fortsätta få studiemedel är väll 37 HP första gången alltså.

Jag failade en spärrkurs, som jag kommer att ta omtentamen i, jag har registrerat mig på höstterminens kurser varav 3 kurser fick jag antagen med villkor då jag har inte förkunskap som krävs i guess.

Min fråga är nu, jag sökte om studiemedel (bidrag + lån) då jag har omtenta i denna kurs i Augusti och kommer förmodligen klara den men vad jag vill veta är vad händer om jag inte klarar den, kommer jag fortfarande få studiebidrag + lån (10000kr) eller vad det är för jag ansökte om heltid och jag har klarat av mina HP.

Tack på förhand.

Edit: Jag har alltså registrerat mig på de fyra kurserna som går i höstterminen men blev antagen med villkor på 3 av 4 av dessa.
Om du klarar studieresultatskraven så kan du få studiestöd för de kurser du faktiskt går under nästa termin. Det är det CSN går på, vad det stod i antagningsbeskedet gör ingen skillnad.
Citera
2022-07-21, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Om du klarar studieresultatskraven så kan du få studiestöd för de kurser du faktiskt går under nästa termin. Det är det CSN går på, vad det stod i antagningsbeskedet gör ingen skillnad.

Okej men jag blev antagen med villkor på tre kurser varav fyra totallt, kommer jag kunna få csn fast jag inte går kurserna?

Edit: Det jag egentligen undrar över är om jag failar omtentan kommer jag fortfarande kunna få csn.
Citera
2022-07-21, 23:41
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Okej men jag blev antagen med villkor på tre kurser varav fyra totallt, kommer jag kunna få csn fast jag inte går kurserna?

Edit: Det jag egentligen undrar över är om jag failar omtentan kommer jag fortfarande kunna få csn.
Om du slutför kursen men inte går godkänt så får du behålla studiestödet, men det kan ställa till problem i framtiden när de prövar ditt studieresultat.

Om du inte får något betyg alls i kursen så kan du få återkrav om den totala mängden avklarade kurser understiger den mängd studiestöd du fått för perioden.

Går du inte kurser så får du inte CSN till att börja med, och om du lyckas få ut pengar men sen inte registreras på (eller avregistreras från) kursen så får du återbetalningskrav.
Citera
2022-07-22, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Om du slutför kursen men inte går godkänt så får du behålla studiestödet, men det kan ställa till problem i framtiden när de prövar ditt studieresultat.

Om du inte får något betyg alls i kursen så kan du få återkrav om den totala mängden avklarade kurser understiger den mängd studiestöd du fått för perioden.

Går du inte kurser så får du inte CSN till att börja med, och om du lyckas få ut pengar men sen inte registreras på (eller avregistreras från) kursen så får du återbetalningskrav.

Va? Men jag har ju klarat 45 HP, jag är registrerad på kurserna är antagen med villkor, så bara för man failar spärrkurs är man fucked? Jag behöver ju mitt CSN för att överleva haha.

Vad ska jag göra? Kommer obv göra omtentamen och 99.9% klara det men skönt att ha en plan B, kan jag prata med SYV kanske och göra någon kompetensbedömning?
Citera
2022-07-22, 14:30
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Va? Men jag har ju klarat 45 HP, jag är registrerad på kurserna är antagen med villkor, så bara för man failar spärrkurs är man fucked? Jag behöver ju mitt CSN för att överleva haha.

Vad ska jag göra? Kommer obv göra omtentamen och 99.9% klara det men skönt att ha en plan B, kan jag prata med SYV kanske och göra någon kompetensbedömning?
Lite oklart vad du menar här, men CSN går bara på de kurser du faktiskt går. Så om du inte kan gå kursen p.g.a. bristande behörighet så blir det tyvärr inga pengar för just den kursen.
Citera
2022-07-25, 16:57
Medlem
Citat:

Du kan göra massa senanmälningar så att du faktiskt läser något annat på högskolan, men om du sen bara reggar dig på dem kurserna och skiter i att klara någon gör ingen skillnad för den här terminen.
Annars kan du söka gymnasiala kurser i din kommun som komvux och folkhögskola men där måste du vara aktiv för att inte bli kickad; sen finns ju basår på högskolor också men där blir det kanske svårt att komma in så här sent.
En fördel med gymnasiala kurser är att du sparar veckor för högskolestudier.
Citera
2022-07-26, 01:32
Medlem
Som vilka kurser?
Citera
2022-07-27, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Du kan göra massa senanmälningar så att du faktiskt läser något annat på högskolan, men om du sen bara reggar dig på dem kurserna och skiter i att klara någon gör ingen skillnad för den här terminen.
Annars kan du söka gymnasiala kurser i din kommun som komvux och folkhögskola men där måste du vara aktiv för att inte bli kickad; sen finns ju basår på högskolor också men där blir det kanske svårt att komma in så här sent.
En fördel med gymnasiala kurser är att du sparar veckor för högskolestudier.

Jag har ingen aning om vilka kurser som jag ska söka dock..
Citera
2022-07-27, 08:10
Medlem
Fick beslut att få 13 710 typ

Varför så lite?
Citera
2022-07-27, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Fick beslut att få 13 710 typ

Varför så lite?