Citat:
Det är juli-december som är samma period. Den första perioden är januari-juni.Fråga gällande fribeloppet.
Fribeloppet är ju tillbaka och jag kommer att passera fribeloppet igenom att jag jobbat heltid ända fram tills september. CSN räknar ju att det som är utbetalt mellan Juni-December är samma period. Men kan Skatteverket/CSN verkligen se när på året dessa pengar blev utbetalda?
Känns surt att jag inte ska ha rätt till studiebidrag för att jag jobbat innan jag börjar plugga. Hur stor är risken att åka dit om man fyller i att man inte passerat gränsen? Har hört om en del som klarat sig vidare och det verkar som att man bara gör stickprov?
Fribeloppet är ju tillbaka och jag kommer att passera fribeloppet igenom att jag jobbat heltid ända fram tills september. CSN räknar ju att det som är utbetalt mellan Juni-December är samma period. Men kan Skatteverket/CSN verkligen se när på året dessa pengar blev utbetalda?
Känns surt att jag inte ska ha rätt till studiebidrag för att jag jobbat innan jag börjar plugga. Hur stor är risken att åka dit om man fyller i att man inte passerat gränsen? Har hört om en del som klarat sig vidare och det verkar som att man bara gör stickprov?
Skatteverket kan se när pengar betalats ut om det är ett arbete. Vid andra inkomster så beror det lite på vad det handlar om. CSN kan se det om de frågar Skatteverket. Enligt deras hemsida måste även sökande skicka in underlag som visar när lön betalats ut om beloppen kan ha överskridit fribeloppet (d.v.s. har du bara tjänat 10 000 kronor så måste man inte skicka in underlag, men har du tjänat in mer än fribeloppet under året så måste man skicka in underlag).
Information om fribeloppet i allmänhet:
https://www.csn.se/fragor-och-svar/hur-stor-inkomst-far-jag-ha-nar-jag-studerar-med-studiemedel/inkomst-och-fribelopp.html
Information om kontroller av inkomst:
https://www.csn.se/fragor-och-svar/kontrollerar-csn-mina-inkomster/kontroll-av-inkomst.html
I mina ögon verkar det inte värt att riskera det, men du måste förstås fatta ditt eget beslut.