2010-03-24, 18:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
innan jag in den i ugnen.
Skall förståss vara: "Innan jag skickar in den i ugnen."

~Paul~
Citera
2010-03-24, 18:19
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Skall förståss vara: "Innan jag skickar in den i ugnen."

~Paul~

Steken hoppas jag du menar.
Citera
2010-03-24, 19:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Steken hoppas jag du menar.
Helst .

~Paul~
Citera
2010-03-26, 17:16
Medlem
skolmatsals avatar
Ny chans, ny dans!
Hittade en termometer som hör till ugnen. Kör en som jag haft i kylen med lite honung, vitlök, soya och rosmarin. Pillade in lite äpple och katrinplommon och har överskottet i samma form. Kör på 165 grader, till en innertemp på 80 grader. Vad tror ni?
Citera
2010-03-26, 17:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skolmatsal
Ny chans, ny dans!
Hittade en termometer som hör till ugnen. Kör en som jag haft i kylen med lite honung, vitlök, soya och rosmarin. Pillade in lite äpple och katrinplommon och har överskottet i samma form. Kör på 165 grader, till en innertemp på 80 grader. Vad tror ni?
Visst, varför inte. Låter bra. Själv kör jag några grader till . Många skulle säga att undertecknad kremerar köttet men jag har funnit den bästa kombinationen av temperatur och saftighet vara någonstans runt 82-85 grader med en viloperiod på ca 15 minuter.

Jag hatar nämligen järnsmak som visst fläsk kan ge. Dessutom gillar jag inte "grissmaken" något vidare .

~Paul~
Citera
2010-03-26, 18:11
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ny chans, ny dans!

Jag brukar köra fläskstekar till 85 grader. Missa nu inte bara att göra en rejäl sås på stekskyn.
Citera
2010-03-26, 21:12
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Visst, varför inte. Låter bra. Själv kör jag några grader till . Många skulle säga att undertecknad kremerar köttet men jag har funnit den bästa kombinationen av temperatur och saftighet vara någonstans runt 82-85 grader med en viloperiod på ca 15 minuter.

Jag hatar nämligen järnsmak som visst fläsk kan ge. Dessutom gillar jag inte "grissmaken" något vidare .

~Paul~
Citat:
Jag brukar köra fläskstekar till 85 grader. Missa nu inte bara att göra en rejäl sås på stekskyn.
Eftersom att jag är en sån tuffing så körde jag den till 75 grader och lät den vila under folie. Galet bra resultat, missade att göra sås på skyn för att jag var tvungen att fixa lite andra grejjer lite akut. Blir absolut att göra fler gånger, det enda jag saknade var vinbärsgele till, men det går ju att ordna en annan gång.
Citera
2010-03-26, 21:24
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Eftersom att jag är en sån tuffing så körde jag den till 75 grader och lät den vila under folie. Galet bra resultat, missade att göra sås på skyn för att jag var tvungen att fixa lite andra grejjer lite akut. Blir absolut att göra fler gånger, det enda jag saknade var vinbärsgele till, men det går ju att ordna en annan gång.

Ingen sås? Det är ju halva maträtten. Steksky, buljong, lite mjöl, soja, kryddor, grädde/mjölk får puttra ihop och man kan även slaska i några skedar svartvinbärsgelé i såsen och röra ut. Det är "grejjer" det.
Citera
2010-03-26, 21:59
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ingen sås? Det är ju halva maträtten. Steksky, buljong, lite mjöl, soja, kryddor, grädde/mjölk får puttra ihop och man kan även slaska i några skedar svartvinbärsgelé i såsen och röra ut. Det är "grejjer" det.
Det dök som sagt upp en situation som jag var tvungen att kila iväg och fixa, men nästa gång!
Citera
2010-03-27, 03:41
Medlem
Anonym_s avatar
Om man köra fläsk till 85 grader i innertemp, så kan man lika gärna köra den i micron och sen ge den lite stekyta i pannan. Jag brukar köra fläsk till 67grader och sen låta den vila upp några grader.
Citera
2010-03-27, 08:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym_
Om man köra fläsk till 85 grader i innertemp, så kan man lika gärna köra den i micron och sen ge den lite stekyta i pannan. Jag brukar köra fläsk till 67grader och sen låta den vila upp några grader.
Det där har jag hört så många ggr och för varje ytterligare gång så är det här påståendet inte mer rätt.

Köttet blir på intet sätt torrt och trist. Det enda som händer är att du prickar exakt den tidpunkt när den där utpräglade "grissmaken" är borta, det inte finns tillskymmelse till blod och där konsistensen är fortfarande perfekt.

~Paul~
Citera
2010-03-27, 09:38
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
det inte finns tillskymmelse till blod

~Paul~

Blodet tappar man väl ut vid slakten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera