• 1
  • 2
2007-11-22, 15:31
Medlem
w84funs avatar
Middagen med fläskkarré är ikväll. Men vad ska jag tro på när det gäller innertemperaturen? Allt mella 60-82 grader verkar gälla?!
Citera
2007-11-22, 16:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w84fun
Middagen med fläskkarré är ikväll. Men vad ska jag tro på när det gäller innertemperaturen? Allt mella 60-82 grader verkar gälla?!
Ta ut den när den visar 83 grader. Den kommer efter ett tag stiga till 85 grader. Det är den tempen du bör sikta på. Efter att du har tagit den ur ugnen så bör du m a o slå in den i en alufolie i ca 20 minuter.

~Paul~
Citera
2007-11-22, 17:00
Medlem
68-72 grader bör du gå efter. Föregående skrivare gillar nog torrt kött.
Citera
2007-11-22, 17:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanskedet
68-72 grader bör du gå efter. Föregående skrivare gillar nog torrt kött.
Blir inte torrt. Dock vill jag undvika ovälkomna kompisar (bakterier).

~Paul~
Citera
2007-11-22, 17:12
Medlem
Riddarens avatar
Ta ut den när termometern visar 66 grader. Packa sedan in den i folie och låt den vila. Allt annat är skamligt!
Citera
2007-11-22, 17:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Ta ut den när termometern visar 66 grader. Packa sedan in den i folie och låt den vila. Allt annat är skamligt!
Upp till 70 grader dör inte alla bakterier. Jag förstår att tempen stiger från 66 grader efter att man tagit ut köttet men jag är paranoid efter att ha blivit sjuk vid ett grilltillfälle.

Dock blir förståss köttet mörare och saftigare ju lägre temperatur man avslutar med. Allra saftigast blir det när det är helt rått .

~Paul~
Citera
2007-11-22, 17:27
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Upp till 70 grader dör inte alla bakterier. Jag förstår att tempen stiger från 66 grader efter att man tagit ut köttet men jag är paranoid efter att ha blivit sjuk vid ett grilltillfälle.

Dock blir förståss köttet mörare och saftigare ju lägre temperatur man avslutar med. Allra saftigast blir det när det är helt rått .

~Paul~

Det brukar vara en vanlig noja bland äldre tanter ja... Efter min behandling är köttet knappast blodigt utan lätt rosaglänsande. Inte för att du påstått något annat, men viktigt att understryka för blodigt fläskkött har en rätt motbjudande konsistens.
Citera
2007-11-22, 17:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Det brukar vara en vanlig noja bland äldre tanter ja... Efter min behandling är köttet knappast blodigt utan lätt rosaglänsande. Inte för att du påstått något annat, men viktigt att understryka för blodigt fläskkött har en rätt motbjudande konsistens.
OK, då är jag med. Men som du säger. Efter att jag blivit sjuk så har jag blivit en riktig tant .

Och som du säger. Blodigt fläskkött är vidrigt . Rosafärgat fläskkött skulle jag nog trots allt vara väldigt försiktig med. Jag vill nog ha mitt helt "well done" .

~Paul~
Citera
2007-11-22, 17:35
Medlem
barkeepers avatar
Jag maste...

Citat:
OK, då är jag med. Men som du säger. Efter att jag blivit sjuk så har jag blivit en riktig tant .

Och som du säger. Blodigt fläskkött är vidrigt . Rosafärgat fläskkött skulle jag nog trots allt vara väldigt försiktig med. Jag vill nog ha mitt helt "well done" .

~Paul~
...nog halla med dePaul pa det har. Ratt eller fel, nar det galler flask vill jag ha det ordentligt genomstekt. Man kan bli sa sjuk sa sjuk...
Citera
2007-11-22, 17:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
...nog halla med dePaul pa det har. Ratt eller fel, nar det galler flask vill jag ha det ordentligt genomstekt. Man kan bli sa sjuk sa sjuk...
Jag åkte in på Östras infektionsklinik (1989). Först trodde de att jag hade fått malaria eftersom jag varit utomlands!! Jag lämnade ifrån mig vätska från alla håll så att säga .

Låg inne i fem dagar och först då konstaterades hög nivå av tarmbakterier. Jag fick då penicillin och blev inte bra förrän efter en månad . Det var den jäkligaste perioden jag upplevt i mitt liv. Allt som gick in gick genast ut.

Efter detta är jag ganska paranoid trots att jag håller med Riddaren om att kött smakar bättre när det är något saftigare. Det lämnar jag dock till andra köttsorter än fläskkött .

~Paul~
Citera
2007-11-22, 17:51
Medlem
apanola IIs avatar
bakterierna dör vid 79 grader om jag inte minns fel, åtminstone salmonella, better safe than sorry
Citera
2007-11-22, 17:53
Medlem
barkeepers avatar
Jag blev sjuk....

Citat:
Jag åkte in på Östras infektionsklinik (1989). Först trodde de att jag hade fått malaria eftersom jag varit utomlands!! Jag lämnade ifrån mig vätska från alla håll så att säga .

Låg inne i fem dagar och först då konstaterades hög nivå av tarmbakterier. Jag fick då penicillin och blev inte bra förrän efter en månad . Det var den jäkligaste perioden jag upplevt i mitt liv. Allt som gick in gick genast ut.

Efter detta är jag ganska paranoid trots att jag håller med Riddaren om att kött smakar bättre när det är något saftigare. Det lämnar jag dock till andra köttsorter än fläskkött .

~Paul~
...i Riga en gang, och var tvungen att flyga hem. Planet stog pa startbanan med mig pa muggen. Det var helt javligt, och de andra passagerarna var inte sa nojda, varken med sen avgang eller annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in