• 7
  • 8
2011-07-09, 05:28
Medlem
Haak0ns avatar
Jag tror du kan vara tämligen säker på att det inte gäller alls. Är bakterier döda i mitten på köttet är dom garanterat döda på utsidan av köttet
Citera
2011-07-09, 06:08
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haak0n
Jag tror du kan vara tämligen säker på att det inte gäller alls. Är bakterier döda i mitten på köttet är dom garanterat döda på utsidan av köttet
Ja... men när det gäller stycken med lägre temp är det ju inte nog för att döda bakterier i mitten, eller hur?
Citera
2011-07-09, 06:34
Medlem
Haak0ns avatar
I de köttstycken du inte tillagar till en tillräckligt hög innertemperatur för att ta kål på bakterier och parasiter finns det ju uppenbarligen inga skadliga sådana att döda. Annars hade ju folk som ätit t.ex. rött nötkött regelbundet blivit sjuka.
Citera
2011-07-09, 08:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ohh, trodde vi prata om större kött stycken typ 1-1½kg bitar.
Missade nog vad som sagts innan i tråden :$
Alltså det gäller fläskfilé, liksom karré. Jag bryner alltid mina bitar på 1-1½ kg innan jag skickar in dem i ugnen.

~Paul~
Citera
2011-07-09, 08:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Njo, det var karré vi pratade om, ja... Gäller väl för stycken med lägre temperaturer, om något.
Alltså karré kör jag personligen till ca 82 g. Då är alla eventuella bakterier för länge sedan döda, både på ytan och i centrum. Det finns en ekvation mellan tid och temperatur som man bör ta hänsyn till.

Vad som har framgått är att bakterier börjar dö i närheten av 60 g. Med stigande temperatur dör de i ett allt hastigare tempo. Det vill säga; låg temperatur - längre tid i ugnen för att vara säker. Hög temperatur - kortare tid räcker. Det viktiga är således att tempen hinner verka.

~Paul~
Citera
2011-07-09, 08:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haak0n
I de köttstycken du inte tillagar till en tillräckligt hög innertemperatur för att ta kål på bakterier och parasiter finns det ju uppenbarligen inga skadliga sådana att döda. Annars hade ju folk som ätit t.ex. rött nötkött regelbundet blivit sjuka.
För att inte snacka om Biff Tartar .

~Paul~
Citera
2011-07-09, 12:49
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Alltså det gäller fläskfilé, liksom karré. Jag bryner alltid mina bitar på 1-1½ kg innan jag skickar in dem i ugnen.

~Paul~
Gör aldrig karré utom när det vankas din favoriträtt
Och den bryner jag inte, men normalt så gör jag det, var rätt enkelspårig i tanken igår kväll
Citera
2011-07-09, 13:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Gör aldrig karré utom när det vankas din favoriträtt
Fattar.

~Paul~
Citera
2011-07-10, 04:33
Medlem