2008-04-17, 14:54
Medlem
[quote=SincerusRenatus]
Intressant att psykoterapi i sig kan bota ett neg-problem. Så negs är är ofta förbundna med neuroser och psykodynamiska processer i det omedvetna?
Intressant. Så negs spär på sjukdomen, dras till den m.a.o.? Eller kan negs utlösa en psykos?
Iofs så tycker jag att man borde erbjuda psykoterapi för alla psykotiska patienter vid sidan av (eller istället för) psykofarmaka.
QUOTE]

Svar: Jag tror att behandla neg-problem med psykofarmaka bara konserverar problemet. Nu kanske det beror på vilken neg-typ som man är drabbad av men låt oss säga att vi har att göra med en kraftfull kliffa.
Den anti-psykotiska medicinen dämpar röster och hallucinationer, men om det är en mäktigare neg, så anpassar den sig bara efter situationen (nu motsäger jag mig själv då jag tidigare sagt att negs är dåliga på att anpassa sig, men en intelligent neg skulle kunna göra det), alternativt infekterar den då någon anhörig till värden. Det beror helt och hållet på dess syfte med besättandet.

Att bota neg-problem med anti-psykotisk medicin anser jag vara som att amputera en kroppsdel som inte fungerar som det ska.

Negs använder sig av trauman (fysiska trauman ex. olyckor, våldtäkter, operationer, dessa öppnar upp auran och gör värden mottaglig för neg-infektion, psykiska trauman är som hål i själen där negs kan boa in sig och påverka värden från insidan). Egna subjektiva kliffotiska sidor (vreden som man har mot sina föräldrar och förträngt ex.) blir något som negs kan använda som medel för att attackera värden. Denne tror att det konstiga beteendet härrör från denne själv och inte från en utomstående källa.
Vissa negs påverkar sin värd endast subtilt, vilket gör att denne kanske inte ser problematiken som särskilt allvarlig.
Vissa negs bosätter sig i en lugn värd och bidar sin tid...
Citera
2008-04-17, 15:03
Medlem
Länk till William Baldwins spirit releasement therapy

www.spiritreleasement.org

En svensk grupp som arbetar med liknande metoder, men oberoende åter finns här:

www.psykosyntes.net
Citera
2008-04-17, 16:47
Medlem
xrizzs avatar
Citat:
Jag vet att William Gray skrev en bok som heter Tree of Evil som behandlar arbetet med de egna kliffotiska sidorna hos en själv.
Jag hittade den i inscannat format häromdagen, den och "Qabalistic Concepts Living the Tree", samt "Magical Ritual Methods" av samma författare. Har inte hunnit kolla närmare på böckerna dock. Själv har jag aldrig hört talas om författaren, är det någon att ta på allvar?
Citera
2008-04-17, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xrizz
Jag hittade den i inscannat format häromdagen, den och "Qabalistic Concepts Living the Tree", samt "Magical Ritual Methods" av samma författare. Har inte hunnit kolla närmare på böckerna dock. Själv har jag aldrig hört talas om författaren, är det någon att ta på allvar?

Svar: Jodå, visst är han det, Gray är välrenommerad ockultist, med kopplingar till Dion Fortune, och grundare av det ockulta sällskapet The Sangreal Sodality. Han var också lärare till ockultisten R.J. Stewart (som bl.a. samarbetat med Gareth Knight) och som gett ut The Merlin Tarot.
Det finns en artikel om Gray på Wkipedia.
Magical Ritual Methods är en väldigt bra bok iaf som beskriver hur magiska symboler fungerar och knyter ihop inre och yttre medvetandeplan.
Jag såg att www.adlibris.com har boken Tree of Evil som tillfälligt slut, så jag har satt den på bevakning.
Citera
2008-04-17, 16:56
Medlem
Här är länken till artikeln om William G. Gray

http://en.wikipedia.org/wiki/William_G._Gray
Citera
2008-04-17, 18:01
Medlem
SincerusRenatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
David Griffin ska enligt vad jag har hört behandlat arbetet med att återskapa balansen hos kliffot i någon av sina GD böcker.

David Griffin har endast skrivit en bok, Ritual Magic Manual: A Complete Course in Practical Magic.

http://www.bestwebbuys.com/The_Ritual_Magic_Manual-ISBN_9780965840897.html?isrc=b-search

http://www.amazon.com/Ritual-Magic-Manual-Complete-Practical/dp/0965840891

http://www.somaluna.com/prod/the_ritual_magic_manual_by_david_j_griffin.asp

Den har tyvärr för alltid utgått från förlaget; den kommer inte att tryckas igen. Det är synd för det är en riktig pärla för ceremonimagikern. Idag måste man vara beredd att betala flera tusentals kronor på andrahands-marknaden för att komma över ett exemplar. Men det är väl värt sina pengar.

Avsnittet som är relevant för den här diskussionen är nog Sjunde Kaptilet med titeln Demonic Evocation. Den beskriver den klassiska formeln för ceremoniell evokation, eller frambesvärjelse, men främst utifrån ett psykologiskt perspektiv.

Evokation syftar till att frammana Qliffoth ur det omedvetna (undermedvetna) till det medvetna. Man gör det genom vissa säkerhetsförfaranden. För att undvika demonisk besatthet så skriver man en magisk cirkel runt operatören. Utanför denna placerar man "triangel of art" vilket utgörs av en rund spegel monterad mot en triangel med vissa gudomliga hebreiska namn. Även den magiska cirkeln är fylld med gudomliga namn och magiska symboler. Genom att klä sig i Adeptens reglia och beväpna sig med Det Magiska Svärdet (helgat åt Gevurah/Mars) så framtvingar man qliffat ur sitt omedvetna, ut ur sin aura, och in i "konstens triangel". Därefter skall man skåda i spegeln och där observera alla syner som uppträder för en; man skall se den aktuella demonen uppenbara sig i spegeln. Genom detta gör man sig medveten om denna förträngda aspekt av en själv, och väl medveten av den (fångad som den är i triangeln) betvingar man den med Svärdet att underkasta sig Den Gudomliga Viljan, L.V.X., Ljuset, Den Helige Skyddsängeln, Det Högre Jaget. Kraften integreras sålunda i personligheten och dess negativa laddning släpper i processen.

Troligtvis kan man använda detta även mot objektiva qliffoth och "negs". Men fortfarande är metoden helt klart Lurianskt genom att man underkastar "negset" till Den Gudomliga Viljan och Ljuset. Märk väl att man gör det utifrån den stränga aspekten, Gevurah, Mars, genom Svärdets bemyndigande. Det är inget New Age-flummigt gosande med den negativa kraften utan ett "betvingande" genom Guds Heliga Namn. Men samtidigt är det ett helande, läkande under Ljusets inverkan.

Jag tror absolut att det är en mycket användbar metod. Den kan dessutom utföras av flera, vilket har gjorts. Hypotetiskt skulle man kunna evokera någon annans Qliffa om denne person befann sig innanför den magiska cirkeln med magikern/exorcisten.

Det fina är att oavsett perspektiv, det psykologiska eller det ockulta, så har metoden verkan. Om det endast rör sig om ditt egna Qliffa (vilket det oftast är tror jag) kommer du att möta det och integrera det i din personlighet (en slags "instant" psykoanalys). Om det rör sig om en "neg" kommer du att kasta ut den ur din aura (exorcera anden) och betvinga det under Guds Namn och förmodligen bota det genom L.V.X.

Obs! Idén om att använda en spegel i evokation är inte Donald Michael Kraigs (vilket även presenteras i hans Modern Magick) utan utvecklades ursprungligen av G.D. Adepten Poke Runyon på 60-talet. Hans böcker i ämnet kan också vara av intresse. Poke Runyon har utvecklat sitt eget ockulta ordenssällskap (Ordo Templi Astarte, O.T.A.) och de säljer även hans böcker.

Kolla in hemsidan på: http://www.templeofastarte.com/

S.R.
Senast redigerad av SincerusRenatus 2008-04-17 kl. 18:21.
Citera
2008-04-17, 19:56
Medlem
xrizzs avatar
Får jag lov att gå väldigt offtopic en stund? Herrarna verkar ha väldigt bra pejling på vem som är vem i miljön, och jag har en gammal bok som heter "Den Gyllene Gryningen" av en R.G. Torrens. Jag försökte hitta lite information om författaren via internet för ett tag sedan, men lyckades inte hitta så mycket matnyttigt. Lite fler böcker ("The Inner Teachings of GD", "Secret Rituals..." osv) och ett par sidor med genealogi var nog allt. Någon som vet mer?
Och för att försöka vara lite on topic: Det här att evokera andar till speglar, låter det inte mer som vanlig "scrying" än "klassisk" evokation? Just det här med att "framkalla demoner" och liknande var ju det första som gick bort när jag började läsa seriös ockult litteratur. Men nu verkar det ha blivit lite "på modet" igen?
Citera
2008-04-17, 20:32
Medlem
SincerusRenatuss avatar
Citat:
Får jag lov att gå väldigt offtopic en stund? Herrarna verkar ha väldigt bra pejling på vem som är vem i miljön, och jag har en gammal bok som heter "Den Gyllene Gryningen" av en R.G. Torrens. Jag försökte hitta lite information om författaren via internet för ett tag sedan, men lyckades inte hitta så mycket matnyttigt. Lite fler böcker ("The Inner Teachings of GD", "Secret Rituals..." osv) och ett par sidor med genealogi var nog allt. Någon som vet mer?

Om du ställer frågan igen på följande tråd kan jag tänka mig att svara

http://www.flashback.org/showthread.php?t=605992

Citat:
Och för att försöka vara lite on topic: Det här att evokera andar till speglar, låter det inte mer som vanlig "scrying" än "klassisk" evokation? Just det här med att "framkalla demoner" och liknande var ju det första som gick bort när jag började läsa seriös ockult litteratur. Men nu verkar det ha blivit lite "på modet" igen?

Det är en kombination av teknikerna skrying ("skådande") och evokation. Det påminner en del av den teknik som John Dee och Edward Kelly brukade sig när de emottog det Henokianska materialet. Fast rent tekniskt sätt invokerade John Dee änglarna i en kristallkula.

Golden Dawn Adepter har alltid sysslat med evokation. Jag skulle nog våga drista mig att kalla Golden Dawn för "seriös" ockultism

Poke Runyon gjorde ett stort genombrott med sin nytolkning av "the triangle of art", något som dagens inkarnation av Golden Dawn har tagit fasta på.

S.R.
Citera
2008-04-18, 12:58
Medlem
Min egen erfarenhet av spirit releasement therapy

Jag såg våren 2000 en annons i tidningen Alpha Omega (där förövrigt Thomas Karlsson av Dr var medarbetare ) om en regressionsterapeut som erbjöd andeutdrivning för priset av 760 kr. Jag betalade in denna summa och tänkte att varför inte pröva funkar det så funkar det.
Jag uppgav namn, adress, tel.nr. Inget mer.

En vecka senare vaknade jag upp en natt vaken i drömmen (sk Lucid dreaming) av att jag befann mig i ett rum, identisk med mitt pojkrum som jag hade fram till 18 års ålder.
Bredvid på sängen låg en stor livs levande tiger, denna närvaro var ytterst påtaglig och verklig.
Sedan ändrades scenen jag befann mig i en mörkblå mörk dimma och en medelålders man framträdde i denna. Han utstrålade lugn och jag fylldes av denna känsla. Vid denna tidpunkt var jag ganska på-spöad av negs (som jag inte visste att de kallades) och jag tror att astralkroppen tagit stryk.
Mannen fick min astralkropp att rotera långsamt, sedan kände jag att trycket över tinningarna (som jag känner i skrivande stund och som är typisk flör neg-länkarna) tilltog ungefär som när man får lock i öronen. Jag kände att något inne i huvudet påverkades, en energi, och sedan kom ett ljud som lät som när man blåser i något ett långt pysande tryckljud. Sedan masserade mannen tinningarna och hjärtchakrat.
Jag vaknade upp och kände att något var annorlunda, inga påträngande sexuella bilder/tankar, utan det kändes som om området kring tinningar var förseglat.
Sedan hade jag inga som helst neg-symptom under tre dagar.

Jag fick samtal från mannen där han beskrev transmediala/healing förloppet:
De hade tagit bort en grupp parasitandar som levde på mina tankar från min energi-kropp, de hade bosatt sig nära min säng i väster (nära en störd plats, vattenåder, negativ currylinje liknande).

I en astral vision hade de sett en bumerang flyga, i en tidigare inkarnation hade jag varit en mäktig aboriginsk shaman med flera fiender. De såg mig dansa en rituell dans med ett spjut. Därefter hade jag drabbats av en vad som liknade en voodoo-förbannelse, det var något karmiskt som nu höll på avta. Detta kom till uttryck genom en meccano-liknande struktur som omgav min medvetandesfär.
Min vänstra ben saknade något (det var svart där, vilket kan tyda på en amputation i ett tidigare liv) och på min högra arm stod det namnet "björn".

Tre dagar senare hade jag en ny astral upplevelse, jag låg på en brits täckt av ett tyg på en upphöjd plats i en stor sal, av sci-fi karaktär, en humanoid person utförde någon slags healing på mig men han tryckte något mot höger öga som gjorde ont (jag hade tidigare haft psychic attacks som just var riktade mot höger öga).
Jag ringde upp terapuetn igen och frågade om det var han som gjort detta, nej, det var det inte. Kanske det högre jaget sa han.

Senare frågade jag en annan healer om mitt tillstånd och han bekräftade också att jag dränerades energi-mässigt av andeväsen.
Jag frågade en shaman som erbjöd helaing om han kunde hjälpa mig med dessa väsen, men han sade att han inte klarade detta.
Sedan kontaktade jag några år senare den portugisiska magiska orden The Hermetic Fraternity och de utförde någon slags ritual som jag tidigare har beskrivit här.

Om man ska summera förloppet av en andeutdrivning:
1) Terapeuten försätter sig i trans/alt projicerar sig astralt och tonar in på patienten.
2) Denne åkallar någon form av skyddande energi och kontaktar patientens högre jag för att få tillstånd att utföra sessionen.
3) Terapeuten försöker sedan att se problemet hur det gestaltar sig energi-mässigt scanna av energi-kroppen, hur ev. väsen har fäst sig.
4) Teraputen framkallar minnen som erinrar om tidigare liv, som kan ge orsaken till ande-besattheten.
5) Teraputen kommunicerar med väsendet och övertygar det att avlägsna sig.
6) Patienten får de hål som länkarna skapat förseglade och ges healing för att reparera ev. skador på energi-kroppen.
7) Resultaten meddelas patienten.
Citera
2008-04-18, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SincerusRenatus
David Griffin har endast skrivit en bok, Ritual Magic Manual: A Complete Course in Practical Magic.

http://www.bestwebbuys.com/The_Ritual_Magic_Manual-ISBN_9780965840897.html?isrc=b-search

http://www.amazon.com/Ritual-Magic-Manual-Complete-Practical/dp/0965840891

http://www.somaluna.com/prod/the_ritual_magic_manual_by_david_j_griffin.asp

Den har tyvärr för alltid utgått från förlaget; den kommer inte att tryckas igen. Det är synd för det är en riktig pärla för ceremonimagikern. Idag måste man vara beredd att betala flera tusentals kronor på andrahands-marknaden för att komma över ett exemplar. Men det är väl värt sina pengar.

Avsnittet som är relevant för den här diskussionen är nog Sjunde Kaptilet med titeln Demonic Evocation. Den beskriver den klassiska formeln för ceremoniell evokation, eller frambesvärjelse, men främst utifrån ett psykologiskt perspektiv.

Evokation syftar till att frammana Qliffoth ur det omedvetna (undermedvetna) till det medvetna. Man gör det genom vissa säkerhetsförfaranden. För att undvika demonisk besatthet så skriver man en magisk cirkel runt operatören. Utanför denna placerar man "triangel of art" vilket utgörs av en rund spegel monterad mot en triangel med vissa gudomliga hebreiska namn. Även den magiska cirkeln är fylld med gudomliga namn och magiska symboler. Genom att klä sig i Adeptens reglia och beväpna sig med Det Magiska Svärdet (helgat åt Gevurah/Mars) så framtvingar man qliffat ur sitt omedvetna, ut ur sin aura, och in i "konstens triangel". Därefter skall man skåda i spegeln och där observera alla syner som uppträder för en; man skall se den aktuella demonen uppenbara sig i spegeln. Genom detta gör man sig medveten om denna förträngda aspekt av en själv, och väl medveten av den (fångad som den är i triangeln) betvingar man den med Svärdet att underkasta sig Den Gudomliga Viljan, L.V.X., Ljuset, Den Helige Skyddsängeln, Det Högre Jaget. Kraften integreras sålunda i personligheten och dess negativa laddning släpper i processen.

Troligtvis kan man använda detta även mot objektiva qliffoth och "negs". Men fortfarande är metoden helt klart Lurianskt genom att man underkastar "negset" till Den Gudomliga Viljan och Ljuset. Märk väl att man gör det utifrån den stränga aspekten, Gevurah, Mars, genom Svärdets bemyndigande. Det är inget New Age-flummigt gosande med den negativa kraften utan ett "betvingande" genom Guds Heliga Namn. Men samtidigt är det ett helande, läkande under Ljusets inverkan.

Jag tror absolut att det är en mycket användbar metod. Den kan dessutom utföras av flera, vilket har gjorts. Hypotetiskt skulle man kunna evokera någon annans Qliffa om denne person befann sig innanför den magiska cirkeln med magikern/exorcisten.

Det fina är att oavsett perspektiv, det psykologiska eller det ockulta, så har metoden verkan. Om det endast rör sig om ditt egna Qliffa (vilket det oftast är tror jag) kommer du att möta det och integrera det i din personlighet (en slags "instant" psykoanalys). Om det rör sig om en "neg" kommer du att kasta ut den ur din aura (exorcera anden) och betvinga det under Guds Namn och förmodligen bota det genom L.V.X.

Obs! Idén om att använda en spegel i evokation är inte Donald Michael Kraigs (vilket även presenteras i hans Modern Magick) utan utvecklades ursprungligen av G.D. Adepten Poke Runyon på 60-talet. Hans böcker i ämnet kan också vara av intresse. Poke Runyon har utvecklat sitt eget ockulta ordenssällskap (Ordo Templi Astarte, O.T.A.) och de säljer även hans böcker.

Kolla in hemsidan på: http://www.templeofastarte.com/

S.R.

Jag skall kolla in Poke Runyan verkar intressant.
Jag läste på www.astraldynamics.com där Robert Bruce berättade att hans vän adepten Romero Lourenco de Cunha drivit ut en "demon king" ur en kvinna.
Hade varit intressant och veta exakt hur det gick till.
Hursomhelst en demon king motsvarar en ärkeängel inom det kliffotiska, och enligt Bruce hade det varit minst sagt en stenhård fysisk, pyskologisk och magisk match, som avgjordes av att Cunha hade så stark koppling till sitt högre jag.
Jag kom inte ihåg hur lång tid det tog, men jag tror det var c.a. 48 timmar.

Denne demon drevs ut magiskt traditionellt, vilket borde ha varit via evokation.
Kvinnan hade lidit av andebesatthet under många år men inga hade kunnat häva hennes tillstånd, varken lamor, shamaner, healers.
Demoner av den här digniteten är hög-intelligenta och de kan läsa av magikerns själ/psyke som ett glas vatten, så detta ställer höga krav på magikerns eget astrala försvar (ex. från sin egen ordens egregor) och uthållighet.
Om man inte tror på demoner så kan man ju kalla det för metaforer en mycket stark sub-personlighet hos kvinnan.
Citera
2008-04-18, 19:11
Medlem
xrizzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SincerusRenatus
Om du ställer frågan igen på följande tråd kan jag tänka mig att svara

http://www.flashback.org/showthread.php?t=605992

Vågar man bumpa en så gammal tråd? Nåja, jag är faktiskt nyfiken, så jag får väl ta chansen....

Citat:
Det är en kombination av teknikerna skrying ("skådande") och evokation. Det påminner en del av den teknik som John Dee och Edward Kelly brukade sig när de emottog det Henokianska materialet. Fast rent tekniskt sätt invokerade John Dee änglarna i en kristallkula.
Har för mig att jag sett en bild på en mörk kristall som de också ska ha använt. Tror den finns på något engelskt museum. Måste ju säga att det verkar mer praktiskt än att skära halsen av tuppar och skvätta blod överallt...

Citat:
Golden Dawn Adepter har alltid sysslat med evokation. Jag skulle nog våga drista mig att kalla Golden Dawn för "seriös" ockultism
Åja, lugn och fin nu!
Med "klassisk" evokation menar jag såklart allt det här med blodsoffer, demoner som frambesvärjs till objektiv existens på det fysiska planet (och som helst ska bryta sig ut ur triangeln och sprida förödelse vida kring!), som i James Blish's "Svart Påsk", Mastertons "De 13 djävlarna" * eller något av Dennis Wheatley...
Vår egen Viktor Rydberg har en ganska spännande beskrivning av en evokation i "Medeltidens Magi", om än inte fullt så spektakulär.

Nå, nu har jag en tråd att bumpa...

* Gammal "Kalla Kårar-bok av Graham Masterton. "The Devils of D-day"i original, se http://www.grahammasterton.co.uk/synopses1.html#devils
Citera
2008-04-18, 20:54
Medlem
SincerusRenatuss avatar
Citat:
Har för mig att jag sett en bild på en mörk kristall som de också ska ha använt. Tror den finns på något engelskt museum. Måste ju säga att det verkar mer praktiskt än att skära halsen av tuppar och skvätta blod överallt...

Ja, Dees kristallkula (som är sotad har jag för mig) finns med vaxskiva (Sigillum Dei Aemeth) i Brittish Museum, tillsammans med alla bevarade manuskript.

Citat:
Med "klassisk" evokation menar jag såklart allt det här med blodsoffer, demoner som frambesvärjs till objektiv existens på det fysiska planet (och som helst ska bryta sig ut ur triangeln och sprida förödelse vida kring!), som i James Blish's "Svart Påsk", Mastertons "De 13 djävlarna" * eller något av Dennis Wheatley...

Några blodsoffer innefattas EJ i Golden Dawns ursprungliga lära. Istället lärde man ursprungligen i G.D. ut att man skulle ställa ett rökelskar i Triangeln och bränna en tjock rök vari demonen skulle manifestera sig (brukande kolpartiklarna i röken för sin manifestation). Denna teknik är föga effektiv; förvånad?

Spegeln är ett genombrott och har gjort den klassiska solomonska evokationen användbar igen.
Citat:
Vår egen Viktor Rydberg har en ganska spännande beskrivning av en evokation i "Medeltidens Magi", om än inte fullt så spektakulär.

Intressant. I vilken bok?

S.R.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in