2008-04-18, 21:25
Medlem
xrizzs avatar
Citat:
Ja, Dees kristallkula (som är sotad har jag för mig) finns med vaxskiva (Sigillum Dei Aemeth) i Brittish Museum, tillsammans med alla bevarade manuskript.
Jag googlade lite för att försöka hitta bilden, men till min förvåning hittar jag bilder på en helt vanlig kristallkula!? Den jag sett innan liknade mer en stor bergskristall, fast helt mörk. Lustigt. Ska leta lite till, kanske är från någon av mina böcker...
Citat:
Denna teknik är föga effektiv; förvånad?
Nä, inte särskilt. Från ren pragmatisk synvinkel misstänker jag att blodsoffer funkar bättre. Var det inte Eliphas Levi som menade, apropå någon bisarr form av nekromanti, att den som var kapabel att genomföra ritualen ifråga säkert också var kompetent att se vilka andar och demoner han önskade...
Citat:
Intressant. I vilken bok?
Sorry, jag kanske uttryckte mig slarvigt. Boken heter helt enkelt "Medeltidens Magi". Utgiven av Vinga förlag, Kungälv 1982. ISBN: 91 7764 000 4. Mitt ex ska vara "ett oförändrat nytryck av fjärde bokupplagan från 1917". Första gången publicerad 1864 i "Svensk Månadstidskrift för Fri Forskning och Allmän Bildning". Jag är ganska övertygad om att jag såg den ganska nyligen i bokhandeln i en nyare upplaga.
Citera
2008-04-18, 22:27
Medlem
När vi nu, ahrm... är lite väl off topic om jag får agera lite moderator på denna tråd TS som jag är
Så hittade jag ett mycket intressant forum inlägg på sophian.org om en Templar rituell invokation av ärkeängeln Kamael (Gevurah) som rituellt medel för att rena sig själv:

http://www.sophian.org/forum/viewtopic.php?t=723&view=next

Nu är ju inte invokation exorcism, men jag tyckte detta var väldigt intressant inlägg, jag håller på och letar efter ritualer där man nå kontakt med just ärkeängeliska krafter kopplade till exorcism (vilket både Mikael och Kamael är).
Citera
2008-04-19, 01:06
Medlem
SincerusRenatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
Nu är ju inte invokation exorcism, men jag tyckte detta var väldigt intressant inlägg, jag håller på och letar efter ritualer där man nå kontakt med just ärkeängeliska krafter kopplade till exorcism (vilket både Mikael och Kamael är).

Den viktigaste ängeln att invokera vid exorcism är egentligen din Helige Skyddsängel, om man skall följa förfarandet beskrivet The Book of the Sacred Magic of Abramelin the Mage.

Det är inte heller fel att åkalla Jesu Kristi namn, eller Pentagrammaton, YHShVH (Yeheshuah) YHVShH (Yehovashah), i samband med exorcism.

KMEL (Kamael) för Mars/Gevurah är ju förstås bra som "reinforcement", men invokation av Helige Skyddsängeln är som sagt essentiell och bör föregå all invokation, i synnerhet vid exorcism.

S.R.
Citera
2008-04-20, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SincerusRenatus
Den viktigaste ängeln att invokera vid exorcism är egentligen din Helige Skyddsängel, om man skall följa förfarandet beskrivet The Book of the Sacred Magic of Abramelin the Mage.

Det är inte heller fel att åkalla Jesu Kristi namn, eller Pentagrammaton, YHShVH (Yeheshuah) YHVShH (Yehovashah), i samband med exorcism.

KMEL (Kamael) för Mars/Gevurah är ju förstås bra som "reinforcement", men invokation av Helige Skyddsängeln är som sagt essentiell och bör föregå all invokation, i synnerhet vid exorcism.

S.R.

Javisst är det högre jaget "alfa et omega" vid en exorcism likaväl som det medium varigenom exorcismen sker.

Jag har tänkt att steg-för-steg skapa en egen själv-exorcism ritual där jag inkluderar:

1) förberedande banishings/bön
2) invokation av det högre jaget.
3) invokation av Kamael och Mikael,
4) invokation av Yeheshuah/Pentagrammaton,
5) identifikation av det besättande elementet,
6) dialog med detsamma
7) dess betvingande/avlägsnande ur den egna energi-kroppen,
8) dess absorberande i LVX och symboliskt återupprättande av den ursprungliga Mikrokosmiska balansen (av Livets Träd).

Jag tror (och jag känner själv intuitivt) att detta skulle vara det bästa sättet att exorcisera "neggen", snarare än att söka hjälp externt, eftersom det hela ändå måste ske via det egna högre jaget.
Att skapa ritualen själv ger ju också extra kraft till dess utförande.

En magisk spegel skulle kunna inkluderas (i steg 3-4) för att via "scrying" se den objektiva kliffan och dess förgreningar psykologiskt och symboliskt.
En fråga: skall spegeln tillverkas enligt traditionella metoder som ex. återgivit hos Craig i Modern Magick?

P.B. Randolph har ju också skrivit en bok om scrying och den magiska spegeln om jag inte missminner mig?
Citera
2008-04-20, 10:49
Medlem
SincerusRenatuss avatar
Citat:
Jag har tänkt att steg-för-steg skapa en egen själv-exorcism ritual där jag inkluderar:

1) förberedande banishings/bön
2) invokation av det högre jaget.
3) invokation av Kamael och Mikael,
4) invokation av Yeheshuah/Pentagrammaton,
5) identifikation av det besättande elementet,
6) dialog med detsamma
7) dess betvingande/avlägsnande ur den egna energi-kroppen,
8) dess absorberande i LVX och symboliskt återupprättande av den ursprungliga Mikrokosmiska balansen (av Livets Träd).

Låter som en mycket bra formel för exorcism. Om jag får komma med ett par förslag:

1. Efter inledande förvisningar (banishings) kan du även rena med vatten och helga med eld (dvs. rökelse) i de fyra väderstrecken.

2. Avsluta allt med förvisningar och beviljande om avlägsnande ("license to depart") i Yeheshuahs, Yehovashas namn.

Citat:
Jag tror (och jag känner själv intuitivt) att detta skulle vara det bästa sättet att exorcisera "neggen", snarare än att söka hjälp externt, eftersom det hela ändå måste ske via det egna högre jaget.

Precis. Det är nog så man bör bedriva all hjälp av andra, hjälp till självhjälp.

Citat:
Att skapa ritualen själv ger ju också extra kraft till dess utförande.

Absolut.

Citat:
En magisk spegel skulle kunna inkluderas (i steg 3-4) för att via "scrying" se den objektiva kliffan och dess förgreningar psykologiskt och symboliskt.

Snarare i steg 5 och 6.

Citat:
En fråga: skall spegeln tillverkas enligt traditionella metoder som ex. återgivit hos Craig i Modern Magick?

Ja, det bör man. Man kan dock använda en vanlig rund spegel (finns ju att köpa som man kan plocka ut ur ramen) i triangeln.

S.R.
Citera
2008-04-20, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SincerusRenatus
Låter som en mycket bra formel för exorcism. Om jag får komma med ett par förslag:

1. Efter inledande förvisningar (banishings) kan du även rena med vatten och helga med eld (dvs. rökelse) i de fyra väderstrecken.

2. Avsluta allt med förvisningar och beviljande om avlägsnande ("license to depart") i Yeheshuahs, Yehovashas namn.

Precis. Det är nog så man bör bedriva all hjälp av andra, hjälp till självhjälp.

Absolut.

Snarare i steg 5 och 6.

Ja, det bör man. Man kan dock använda en vanlig rund spegel (finns ju att köpa som man kan plocka ut ur ramen) i triangeln.

S.R.

Fråga 1: Hur skulle du exakt utföra steg 1?? Ge gärna en kort beskrivning.

Och jag förmodar att du syftar på rökelse med rökelsekar (censor) ?
Jag funderar på att ev. inkludera vit salvia (white sage) smudging här, eftersom salvia absorberar negativism. Om man helgar salvian med den rituella gesten att rikta den uppåt som svärdet så blir ju själva smudge-stick-knippan likaväl symboliskt knuten till Kether/kronan/Azoth/Ande.

Fråga 2: Var exakt ska Triangel of Art (med spegeln) placeras? Jag kollade i Regardies Tree of Life (illustr) och den anger Öster.
Annars tycker jag att Väster är bra (just i mitt fall) eftersom neg-porten är i Väster och detta skulle förmodligen förenkla en manifestation av den objektiva kliffan/neggen.
Vilka hebreiska gudsnamn bör omgärda Triangeln och Spegeln?

Fråga 3: Måste spegeln vara mörk/matt (som Craig anger om jag inte missminner mig) för att kunna framkalla de syner som behövs?

För örvigt tackar jag S.R. dig för dina alltid intressanta och informativa svar!
S.
Citera
2008-04-21, 09:08
Medlem
SincerusRenatuss avatar
Citat:
Fråga 1: Hur skulle du exakt utföra steg 1?? Ge gärna en kort beskrivning.

Man tecknar ett kors med bägaren eller rökelsekaret och bestänker eller svänger tre gånger mot väderstrecket. Om du har några funderingar kring detaljer kan du alltid skicka mig ett PM.

Citat:
Och jag förmodar att du syftar på rökelse med rökelsekar (censor) ?

Ja. Använd ett rökelsekar med kedja så att du kan svänga det (så som man ser i katolska ritualer).

Citat:
Fråga 2: Var exakt ska Triangel of Art (med spegeln) placeras? Jag kollade i Regardies Tree of Life (illustr) och den anger Öster.
Annars tycker jag att Väster är bra (just i mitt fall) eftersom neg-porten är i Väster och detta skulle förmodligen förenkla en manifestation av den objektiva kliffan/neggen.

Den vanliga riktningen är i öster, men om man kan finna andra korrespondenser som är mer exakta i förhållande till den unika kaften kan man även använda dessa. I ditt fall finns det ingen tvekan om att väster är alternativet.

Citat:
Vilka hebreiska gudsnamn bör omgärda Triangeln och Spegeln?

Du kan antingen göra som i Modern Magick och bruka dig av de namn som finns i Legemeton. David Griffin rekommenderar dock i sin Ritual Magic Manual att man använder sig av de Gudomliga namn och namn på Ärkeänglarna som korresponderar med den ande (qliffa) som skall frammanas. Du kan naturligtvis även använda de namn som du ämnar att åkalla, dvs. Kamael och Mikael, plus ett hebreiskt Gudsnamn för Gevurah. Tanken är att dessa namn i triangeln skall binda och hålla fast anden i Triangeln, som skydd.

Citat:
Fråga 3: Måste spegeln vara mörk/matt (som Craig anger om jag inte missminner mig) för att kunna framkalla de syner som behövs?

Nej. Det viktiga är spegelbilden i sig. Genom alla tider har siare skådat i ytor som har reflekterat deras spegelbild, allt ifrån vattenytor till polerad metall. Personligen hade jag nog använt mig av den mörka spegeln, vilket ju är traditionellt.

S.R.
Senast redigerad av SincerusRenatus 2008-04-21 kl. 09:30.
Citera
2008-04-29, 14:28
Medlem
Negs och DFEs: en klassifikationsfråga

Jag har jämfört hur Bruce respektive Baldwin klassificerar besättande mörka andeväsen och det finns överensstämmelser, men också skillnader.
Baldwin kallar dessa DFEs (Dark Force Entities) och hans terapuetiska arbete visar på (menar han) att huvuddlen av dessa är andeväsen som lockats över till den mörka sidan och hållits i okunnighet om sitt gudomliga urspung. Poängen med SRT (spirt releasement therapy) vdg DFEs innebär att äve hela det mörka väsendet och få det att självmant erkänn sitt gudomliga urspung och förenas med det gudomliga ljuset.

Bruce å andra sidan menar att "the love and light approach" är i många fall meningslös mot vissa typer av negs som aldrig kan förstå vad dessa högre medvetandeplan innebär. Detta skulle kunna påvisa att Bruces Negs till största delen rör sig om kliffotiska elementarväsen (då dessa har en varierande intelligens,ofta är infantila/och eller insektslika), dock får man exkludera mäktigare negs (som då skulle motsvara lägre demoner, som har en högre intelligens).
Baldwins DFEs liknar mestadels "earthbound spirits" som lurats över av andra demoner till den mörka sidan och som hotas att plågas av dessa (i olika former av tortyr-former) om de inte plågar människor genom att besätta dem.

Bruces och Baldwins beskrivningar av de mörka andeväsen överensstämmer i det att båda döljer sin identitet och använder skrämmande/groteska former för att skrämmas och skydda sig från det gudomliga ljuset.
Ögonen beskrivs som örda eller svarta, ansikten som gargoyle-liknande, formerna skropion/spindel-lika eller orm-lika.

Båda klassificerar de mörka andeväsena som ytterst egoistiska och lögnaktiga.
Baldwin menar att man kan utnyttja detta genom att utmana dem att inträda i och uppgå i det gudomliga ljuset.
SRTs form av exorcism innebär i stora drag att åkalla ärkeänglar och andra högre väsen, liksom den drabbades högre jag, samt att dessa skapar en cirkel som skyddar terapeuten, dennes medhjälpare och klienten. Vidare ber man de högre makterna att forma en behållare kring DFEn så att den blir inkapslad och sedan utsätter man DFEn för ett tryck tills den ger med sig. Lite liknande Sincerus föreslagna teknik med spegeln.
Citera
2008-05-06, 10:22
Medlem
Märklig dröm i natt

Jag hade en påtaglig besynnerlig dröm i natt: drömde att jag mötte en äldre man av rustik typ som var en "botare/klok man" enligt folktrad. Han läste vad som liknade en galder (eller en folkbesvärjelse ungefär som när man "stämmer blod") och kraft-orden (varje ord) skapade en form av reaktion i min energi-kropp, därefter gjorde han en energi-mässig "scanning" (som kändes som en bestrålning) av hela min energi-kropp, vilken var mycket intensiv och som fick chakrat vid fötterna att snurra intensivt (medsols).
Jag vet inte om detta var en neg (negs kan ta skepnaden av en helare), så jag vet inte om jag ska vara orolig...
Citera
2008-05-06, 17:38
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Jag hade en påtaglig besynnerlig dröm i natt: drömde att jag mötte en äldre man av rustik typ som var en "botare/klok man" enligt folktrad. Han läste vad som liknade en galder (eller en folkbesvärjelse ungefär som när man "stämmer blod") och kraft-orden (varje ord) skapade en form av reaktion i min energi-kropp, därefter gjorde han en energi-mässig "scanning" (som kändes som en bestrålning) av hela min energi-kropp, vilken var mycket intensiv och som fick chakrat vid fötterna att snurra intensivt (medsols).
Jag vet inte om detta var en neg (negs kan ta skepnaden av en helare), så jag vet inte om jag ska vara orolig...

Jag hade nog tagit det med en nypa salt och inte litat på gubbfan. De är ju sluga dessa negs! Men man vet ju aldrig, så jag förstår att du är kluven!

En gång för ett par veckor sen drömde jag att jag tittade i en spegel och fick se ett ruskigt ansikte, rent skrämmande var det. Såg ut som en slags blandning av en insekt och människa och såg extremt ond och aggressiv ut. Den tittade rakt in i mina ögon och verkade nästan fräsa åt mig.
Jag blev inte direkt rädd (mest förvånad) utan tittade bara bort och gick iväg, sen hände det inget mer.
Kan tillägga att det ingick en massa snuskigheter i den drömmen, så jag antar att det var en sån där neg-dröm eller vad man ska säga. Jag var väldigt trött när jag vaknade också.
Citera
2008-05-07, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Jag hade nog tagit det med en nypa salt och inte litat på gubbfan. De är ju sluga dessa negs! Men man vet ju aldrig, så jag förstår att du är kluven!

En gång för ett par veckor sen drömde jag att jag tittade i en spegel och fick se ett ruskigt ansikte, rent skrämmande var det. Såg ut som en slags blandning av en insekt och människa och såg extremt ond och aggressiv ut. Den tittade rakt in i mina ögon och verkade nästan fräsa åt mig.
Jag blev inte direkt rädd (mest förvånad) utan tittade bara bort och gick iväg, sen hände det inget mer.
Kan tillägga att det ingick en massa snuskigheter i den drömmen, så jag antar att det var en sån där neg-dröm eller vad man ska säga. Jag var väldigt trött när jag vaknade också.

Krafse jag har varit med om nästan identisk dröm där min spegelbild var ett groteskt förvridet ansikte som såg ut som en blandning av sjöstjärna och ödla.
Citera
2008-05-12, 20:25
Medlem
gromzies avatar
Symbolisten, du börjar nästan behöva på till en psykiatrier om du håller på att tro att allt orsakas av såkallade NEGS, man drömmer skit ibland, ibland drömmer man gytt, acceptera det, det är inte alltid någonting negativt händer det orsakas av något slags fantasi-foster.

Kanske är en lätt väg för dig att skylla på, eller något. Jag vet inte, men ta det lugnt, jag tycker du börjar bli alldeles för intensiv. Det finns vetenskapliga FÖRKLARINGAR, som är testade och visade att det är så det uppstår på 99% av allt som händer i världen. Ta det lugnt, du drömmer sån skit för att du spenderar all din tid åt magiska fantasier, övernaturligt osv. Kollar man på för mycket Naruto/Anime, så blir man animerad i drömmen, är detta en POSI "Positiv gubbe" som är i min hjärna då eller? Nej. Det är bara för att jag spenderat FÖR mycket tid till att installera in data om just Anime i min hjärna, och du gör detsamma med magiska skitsaker och ockulta. Dra ner på detta lite så blir det både bättre för dig, och en intressantare diskussion. Som inte känns ruskigt överdriven.

Jag har t ex dröm att mitt ansikte då jag kollade in i en spegel åldrades jättefort och sedan dog jag utav ålder på 5 sekunder, eller varför inte då jag ramlar ner från hus, eller då jag sett på en skräckfilm och ett spöke eller något liknande använder magiska krafter till att mörda mig.

Take it easy
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in