2010-11-15, 21:46
Medlem
Någon som känner till konceptet "loosh"? Hittade det precis och började söka upp lite information på webben.

Det verkar som Robert Monroe (Monroe Institute, känt för sin forskning på OOBE/Astralprojektioner) var den som uppfann uttrycket loosh. Enligt honom så verkar det vara den negativa formen av energi som vi människor och djur sänder ut, som andra interdimensionella varelser (NEGS?) lever av.

På denna länk står någons tolkning som var rätt intressant: http://brontebaxter.wordpress.com/loosh-102-finding-the-forgotten-key/

Loosh är i sig ingen negativ energi utan är energin bakom vår "viljekraft". Men beroende på hur man använder sin "intent" (det avsiktliga medvetandet) för att manifestera verkligheten omkring sig, så använder man antingen loosh till sin fördel (manifestera en positiv och kreativ verklighet), eller genom att aktivt välja negativa tankar (manifestera dåliga tankar om sig själv) så släpper man ifrån sig "avstötande loosh" som istället kan sugas upp av interdimensionella entiteter.

De lever av denna loosh precis som vi lever av att äta annat liv - det är deras föda.

Vidare så fortsätter personen i länken med att förklara att de som ligger bakom NWO, som han beskriver som "the gods" försöker få oss att ge upp vår kreativa "intent" genom att skapa religioner som minimerar oss till att vara mindre än vad vi kan vara. Detta då de lever av våran loosh och har på jorden skapat en sådan struktur.

Lite mer kontroversiellt är väl också att han skriver att man "inte ska ge upp" och leva ett astetiskt liv för att närma sig det oändliga medvetandet (typ Buddhism), utan att vi ska manifestera vår intent för att skapa en positiv och kärleksfull värld där vi är rättmätiga gudar.

Bilden som presenteras här är alltså att vi är "farmade" av gudar på högre nivåer. Alla håller inte med - som alltid med New Age-grejer så går tankarna isär ganska så fort (diskussionforum): http://forum.noblerealms.org/viewtopic.php?id=1064

Mer om hur vi är skapade i "någons" "avbild" för fundamentalt alltid generera loosh: http://home.tiscali.nl/gibbon/random/loosh-perspective.htm

Slutsatsen är alltså att det finns gudar på högre astralplan som verkar leva av vår energi som 4D-varelser, men att det finns en skapare även bakom dessa gudar (denna verkar inte vara god eller utan den yttersta gudomliga principen som satt igång universums evolutionsprocess). Detta borde gå hand i hand med varför det finns olika magiska system och trossystem där t ex paganistiska gudar representerar olika essenser.

Gick lite långt OT här kanske och ämnet verkar säkert helt "wacko" för folk som inte är så insatta i vad jag babblar om, men hur som helst. Kan detta vara den energi som NEGS lever av också? Jag kan se hur detta kan kopplas till många konspirationer från det "kristna" hållet där man menar att jorden just nu är en slavplanet under Satan...
Senast redigerad av ecglsd 2010-11-15 kl. 21:49.
Citera
2010-11-15, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
Jag får kolla upp henne.
En tidigare healer sa ju att det var kopplat till ett tidigare liv som shaman.

Jag är ju knappast någon mörkermagiker, men tyvärr måste man göra upp med det mörka, annars kommer det sätta käppar för en i det vita/ljusa arbetet.

Min kompis menar att dessa energier är just andliga bromsklossar som försöker hindra ljusa själar från att evolvera andligt. Det är skräpenergier som kommer ur folks lägre känslor och som parasiterar på folks trauman och inre blockeringar.

Grejen med dessa energier är att de skapar blockeringar (i de högre chakran) vilket gör att det också blir svårt att utföra högre arbete.

Har du läst Viloldos bok?

Kanske ska man lära sig lite men sedan lägga undan kunskapen tills man behöver den en dag. Jag har en känsla av att man drar mer skit till sig om man fördjupar sig i ämnet och oroar sig för det. Men jag har ingen kunskap bakom känslan.
Men å andra sidan är nästan allt jag kan om andevärlden byggt på känsla o jag tror att det man behöver veta kommer till en, från andra människor, böcker, sin guide osv.

Jag måste iaf vidhålla att jag har en mkt stark känsla av att man ska fokusera på sin ljusa kraft och att stärka den, helst dagligen...
Senast redigerad av Tina... 2010-11-15 kl. 22:03.
Citera
2010-11-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecglsd
Någon som känner till konceptet "loosh"? Hittade det precis och började söka upp lite information på webben.

Det verkar som Robert Monroe (Monroe Institute, känt för sin forskning på OOBE/Astralprojektioner) var den som uppfann uttrycket loosh. Enligt honom så verkar det vara den negativa formen av energi som vi människor och djur sänder ut, som andra interdimensionella varelser (NEGS?) lever av.

På denna länk står någons tolkning som var rätt intressant: http://brontebaxter.wordpress.com/loosh-102-finding-the-forgotten-key/

Loosh är i sig ingen negativ energi utan är energin bakom vår "viljekraft". Men beroende på hur man använder sin "intent" (det avsiktliga medvetandet) för att manifestera verkligheten omkring sig, så använder man antingen loosh till sin fördel (manifestera en positiv och kreativ verklighet), eller genom att aktivt välja negativa tankar (manifestera dåliga tankar om sig själv) så släpper man ifrån sig "avstötande loosh" som istället kan sugas upp av interdimensionella entiteter.

De lever av denna loosh precis som vi lever av att äta annat liv - det är deras föda.

Vidare så fortsätter personen i länken med att förklara att de som ligger bakom NWO, som han beskriver som "the gods" försöker få oss att ge upp vår kreativa "intent" genom att skapa religioner som minimerar oss till att vara mindre än vad vi kan vara. Detta då de lever av våran loosh och har på jorden skapat en sådan struktur.

Lite mer kontroversiellt är väl också att han skriver att man "inte ska ge upp" och leva ett astetiskt liv för att närma sig det oändliga medvetandet (typ Buddhism), utan att vi ska manifestera vår intent för att skapa en positiv och kärleksfull värld där vi är rättmätiga gudar.

Bilden som presenteras här är alltså att vi är "farmade" av gudar på högre nivåer. Alla håller inte med - som alltid med New Age-grejer så går tankarna isär ganska så fort (diskussionforum): http://forum.noblerealms.org/viewtopic.php?id=1064

Mer om hur vi är skapade i "någons" "avbild" för fundamentalt alltid generera loosh: http://home.tiscali.nl/gibbon/random/loosh-perspective.htm

Slutsatsen är alltså att det finns gudar på högre astralplan som verkar leva av vår energi som 4D-varelser, men att det finns en skapare även bakom dessa gudar (denna verkar inte vara god eller utan den yttersta gudomliga principen som satt igång universums evolutionsprocess). Detta borde gå hand i hand med varför det finns olika magiska system och trossystem där t ex paganistiska gudar representerar olika essenser.

Gick lite långt OT här kanske och ämnet verkar säkert helt "wacko" för folk som inte är så insatta i vad jag babblar om, men hur som helst. Kan detta vara den energi som NEGS lever av också? Jag kan se hur detta kan kopplas till många konspirationer från det "kristna" hållet där man menar att jorden just nu är en slavplanet under Satan...

Intressant! Det där låter onekligen väldigt dualistiskt/gnostiskt, dvs en "ond" ofullständig skapargud, Demiurgen/Ialdabaoth, som håller människorna fångna i en skenvärld, styrd av Archontes, de onda herrarna, medan människans inre gudomliga natur är något man måste nå fram till på asketisk väg.
Då når man gnosis - kunskap om sin egen inre natur, detta är något som uppenbaras av Kristus/Christos Soter (frälsaren) och Sofia Achamoth (visdomen).

Man kan isf se Negs som aspekter av archontes, dvs jordande-energier som håller människan fångna i materien och där låga begär/hat/avund mm gör dem blinda om sin egen inre natur.

Buddhismen är förresten besläktad med gnosticismen via bl.a. manikeismen. Grunden är i den persiska zoroastriska religionen, sedan ihopblandad med platonism, kristendom och hermetism.
Den judiska kabbalan har ju också influerats av gnosticismen.
Citera
2010-11-15, 22:14
Medlem
Citat:
Buddhismen är förresten besläktad med gnosticismen via bl.a. manikeismen. Grunden är i den persiska zoroastriska religionen, sedan ihopblandad med platonism, kristendom och hermetism.
Den judiska kabbalan har ju också influerats av gnosticismen.

Måste säga att det här var väldigt spännande. Det är ju en väldigt vanlig syn idag att se relgioner som närmast helt orelaterade. Att kristendom, judendom och islam kommer ur samma abrahamistiska källa vet väl de flesta om, men har faktiskt aldrig hört något tidigare om hur andra världsreligoner är relaterade. Kittlande tanke.

Kan man utveckla detta vidare? Det talas ju om att både Indier, Européer och Persier kommer från samma "ariska" källa (jämf. Indo-europeiska språken) från någonstans i Kaukasus typ. Kan man spåra religiösa utvecklingar från samma plats? Vad fanns innan i så fall?
Citera
2010-11-15, 22:14
Medlem
echelonxs avatar
Helen (helare) menar att det astrala bara är ett "transit" system för mörka entiteter men att de även lever där. Jag kan hålla med till viss del då då jag i stort sett bara mött mörka entiteter i det astrala. Ljusa entiteter reser inte astralt utan använder ett annat system.

Jag har läst att Bruce brukar referera till Monroe men jag har aldrig läst hans böcker.
Citera
2010-11-15, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Har du läst Viloldos bok?

Kanske ska man lära sig lite men sedan lägga undan kunskapen tills man behöver den en dag. Jag har en känsla av att man drar mer skit till sig om man fördjupar sig i ämnet och oroar sig för det. Men jag har ingen kunskap bakom känslan.
Men å andra sidan är nästan allt jag kan om andevärlden byggt på känsla o jag tror att det man behöver veta kommer till en, från andra människor, böcker, sin guide osv.

Jag måste iaf vidhålla att jag har en mkt stark känsla av att man ska fokusera på sin ljusa kraft och att stärka den, helst dagligen...

Nej det har jag inte.

Det närmaste jag har kommit var Castaneda samt en bok om Peruansk shamanism, där det beskrivs hur man kunde ta bort andeväsen med hjälp av bergskristaller (suga ut dem som en dammsugare).

Jag gör ju det stärker min ljusa kraft dagligen men det räcker inte i det här fallet.
Citera
2010-11-15, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echelonx
Helen (helare) menar att det astrala bara är ett "transit" system för mörka entiteter men att de även lever där. Jag kan hålla med till viss del då då jag i stort sett bara mött mörka entiteter i det astrala. Ljusa entiteter reser inte astralt utan använder ett annat system.

Jag har läst att Bruce brukar referera till Monroe men jag har aldrig läst hans böcker.

OK, jag är ganska okunnig. Jag kallar väl det mesta som är på "högre plan" för det astrala.
Vad finns det för andra plan och vad heter de? Vet du vad ljusa entiteter använder för typ av existensplan?
Citera
2010-11-15, 22:25
Medlem
Citat:

Tack för att du satte ord på vad jag försöker förmedla. Jag tror också att man ska fokusera på att generera stärkande ljus kraft. Det är en enormt kraftfull känsla när man gör ett ljusbad och samlar sin energi så den sprakar omkring en, om jag skulle sätta ett djur på känslan så är det lejon. Känslan är att man är stark som ett lejon..

Däremot tror jag att religion är skapat av människor för att få makt över andra människor.
Jag tror som Symbolisten att det finns en hel del astral ohyra som kan dras till negativa tankar och känslor, speciellt en dålig självkänsla (skilj på självförtroende som är mer prestationsbaserat och självkänsla som är den mer grundläggande självuppfattningen).

Andevärldens mål är helt klart att vi ska växa andligt och om det fanns några "gudar" som levde på våra negativa känslor så skulle de ju inte vilja att vi fann harmoni, om vi bara var skapade som ett göd-djur alltså.. Så tänker jag iaf..
Citera
2010-11-15, 22:28
Medlem
Citat:
Måste säga att det här var väldigt spännande. Det är ju en väldigt vanlig syn idag att se relgioner som närmast helt orelaterade. Att kristendom, judendom och islam kommer ur samma abrahamistiska källa vet väl de flesta om, men har faktiskt aldrig hört något tidigare om hur andra världsreligoner är relaterade. Kittlande tanke.

Kan man utveckla detta vidare? Det talas ju om att både Indier, Européer och Persier kommer från samma "ariska" källa (jämf. Indo-europeiska språken) från någonstans i Kaukasus typ. Kan man spåra religiösa utvecklingar från samma plats? Vad fanns innan i så fall?

Ja, iranierna är ju indoeuropeer medan de abrahamitiska religionerna är semitiska.
Jag kan rekommendera dig att läsa Henri Corbin, känd islamolog, som skriver om hur zoroastrianism och gnosticism har djupt påverkat shia islam och iransk sufism.
Läs böcker som: "Man of Light", "Alone with the Alone", "Spritual Body and Celestial Earth", väldigt fascinerande läsning måste jag säga.

Sedan kan man komplettera med Rudolf Steiner som i sin antroposofiska syn om motsättningen mellan Ahriman och Lucifer bygger vidare på samma idéer uppblandat med kristen gnosticism och teosofi.
Steiner diskuterar ju en polaritet av motsättning mellan olika andliga evolutionella rörelser.
Citera
2010-11-15, 22:39
Medlem
Citat:
Nej det har jag inte.

Det närmaste jag har kommit var Castaneda samt en bok om Peruansk shamanism, där det beskrivs hur man kunde ta bort andeväsen med hjälp av bergskristaller (suga ut dem som en dammsugare).

Jag gör ju det stärker min ljusa kraft dagligen men det räcker inte i det här fallet.

Viloldos bok Schamansk healing är den enda bok i dessa ämnen som jag har läst från pärm till pärm utan att lägga bort den med ett leende..
Det var som att läsa hela min livsuppfattning. I tredje delen av boken kommer han till den mörka delen och då ville jag inte läsa mer och kände mig väldigt skeptisk. Men så läste jag att Viloldo själv helst inte ville veta något om den sidan av schamanism men att han tvingats inse att den också fanns och inte kunde bortses från.

Viloldo är en professor som lämnade sitt labb och sina assistenter och gav sig ut i världen för att hitta en förklaring till varför vissa människor överlever en dödlig diagnos medan andra dör. Han ville få veta hur naturfolken överlever utan läkarvetenskapen och det slutade med att han fastnade hos Schamanerna i Peru och utbildade sig under 20 år till schaman.
Det är en jättebra bok, just därför att han är en vetenskapsman som hela tiden analyserar sina upptäckter från vetenskaplig synvinkel..

Monika Bloomberg är hans första elev i Sverige och hon har även delvis utbildat sig i Peru. Det hände en hel del konstiga saker när vi var hos henne och framförallt skedde en förändring långsamt under upp till 3 månader efter besöket..

Jag kan verkligen rekommendera både boken och Monika...
Senast redigerad av Tina... 2010-11-15 kl. 22:41.
Citera
2010-11-15, 22:45
Medlem
Citat:
OK, jag är ganska okunnig. Jag kallar väl det mesta som är på "högre plan" för det astrala.
Vad finns det för andra plan och vad heter de? Vet du vad ljusa entiteter använder för typ av existensplan?

Varje plan har sina högre och lägre divisioner.
Men det echelonx och Helen avser är förmodligen det lägre astrala som just befolkas av skräpväsen som negs och demoniska elementarväsen, det är skapelsens soptipp, eller återvinningsplats om man så vill.

De övriga planen är Det Arketypiska (Atziluth) som helt igenom geudomlig enhet, samt Det Mentala (Briah) där alla Idéer föds och där arketyperna styr (dvs ärkeänglarna).
En ärkeängel sägs kunna manifestera hur/när/varsomhelst eftersom de är Guds budbärare och upprätthållare av den gudomliga ordningen.

Sedan kommer det astrala (Yetzirah) som styrs av änglarna, och till skillnad från Briah är det ett omoraliskt medvetandeplan, dvs det höga och låga blandas, det är känslornas och fantasiernas medvetandeplan.

Sist kommer Den Eteriska Världen (Assiah) som styrs av elementarkungarna och där våran värld är den lägsta, med mest densitet. Där tar de Briatiska idéerna konkret form.

En magiker jobbar med alla fyra nivåer, han invokerar det gudomliga ljuset från sitt högre jag (Atziluth), för ned det i sin fysiska kropp via pannchakrat och laddar på så vis energikroppen (astralkroppen/eterkroppen) med högre jagets kraft.

Sedan visualiserar han de sefirotiska nivåerna och detta avspeglas också i ritualen där han fördriver/avvisar det obalanserade elementarkrafterna med Gudsnamnen, samtidigt som han visualiserar symboler/för de ärkeängeliska väktarna (Briah), och slutligen manifesteras detta eteriskt/fysiskt genom de rörelser och den ritualia han utför.

När han sedan aktiverar energin för healing eller transmutation rituellt så handlar det om högre jagets kraft. Men samtidigt när han aktiverar de olika sefirot så aktiverar han också de Qliphoth, dvs deras obalanserade demoniska motsvarigheter som representerar hans egna brister/komplex/trauman/rädslor osv. Därför menar man i den hermetiska kabbalan/ceremoniella magin att man ska sträva efter integration, man kan inte separera någon del av sig själv från helheten, allt måste trasmuteras/förvandlas alkemistiskt så att både kropp, psyke och själ blir det symboliska Guld/De Vises Sten som sägs slumra inuti den svarta Stenen (Nigredo/Prima Materia).

Negs är en del av nigredo, och det är lite lustigt att de inte tål salt, som är den alkemiska symbolen för just Jord.
Citera
2010-11-15, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Tack för att du satte ord på vad jag försöker förmedla. Jag tror också att man ska fokusera på att generera stärkande ljus kraft. Det är en enormt kraftfull känsla när man gör ett ljusbad och samlar sin energi så den sprakar omkring en, om jag skulle sätta ett djur på känslan så är det lejon. Känslan är att man är stark som ett lejon..

Däremot tror jag att religion är skapat av människor för att få makt över andra människor.
Jag tror som Symbolisten att det finns en hel del astral ohyra som kan dras till negativa tankar och känslor, speciellt en dålig självkänsla (skilj på självförtroende som är mer prestationsbaserat och självkänsla som är den mer grundläggande självuppfattningen).

Andevärldens mål är helt klart att vi ska växa andligt och om det fanns några "gudar" som levde på våra negativa känslor så skulle de ju inte vilja att vi fann harmoni, om vi bara var skapade som ett göd-djur alltså.. Så tänker jag iaf..

Religion är exoterism det handlar om dogmer som har som syfte att strukturera och ordna samhällen på gott och ont. Tyvärr ofta på ont.
Däremot har alla världsreligioner en inre, esoterisk mystisk del där man i stället sätter fokus på att uppnå enhet med gudomen genom bön, meditation, rituell dans, ritual, osv.

Det är ju ingen slump att iransk sufism har starka shamanska influenser, och att sufier och kristna mystiker använder sig av symbolik från kärleken och sexualiteten.
Guds kärlek till människan är en extas, ett rus, ett samlag.

Sedan finns det mörka stråk i mystiken också, som ex tantrismen, där man använder sig av rädslor och tabun som ett sätt att hitta kraft i det som skrämmer. Inom tantrisk buddhism mediterar man bland skelett och lik, och använder sig av skelettdelar som instrument.
De indiska Shiva- och Kali-kulterna är ju starkt tantriska.

Andevärlden lyder ju under andra lagar än våra och kommunicerar ju symboliskt. Det är lätt att uppslukas av den och det gäller alltid att stå med båda fötterna på jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in