Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
En ny tanke.
Om en person är psykisk sjuk och hör röster som man då inte vet ifall de är negs, anhöriga lr hör till den psykiska sjukdomen (ifall det faktiskt existerar en sådan) jag har en känsla av att det alltid är negs, andar lr tankar utifrån som plockas upp av den i psykisk obalans.
Nu till frågan. Mår de bra av att meditera då??? Hämtar de styrka då lr fördjupar de sig bara i mörkret då??? Klarar en person i psykisk obalans av att "ladda batteriera" och stärka auran, att ljusbada osv lr blir det motsatt effekt???
Svårt att få en psykotisk person att meditera.
Jag skulle rekommendera att de isf lär sig någon form av lättare andningsteknik, dels för att lugna psyket, dämpa ångest, osv.
Men meditation är jag tveksam till som terapeutisk metod, jag skulle snarare rekommendera någon form av guidad miljöterapi, kanske att arbeta med växter/trädgård, dvs att rikta uppmärksamheten utåt snarare än inåt.
Många schizofreni patienter är storrökare, och använder rökningen som ett sätt att slappna av, sedan har forskning visat att nikotionet innehåller ett ämne som dämpar det psykotiska tillståndet.
Andra personer med schizofreni tar ju till alkohol eller narkotika som en form av självmedicinering, men där går det ju ofta överstyr.