Citat:
Ursprungligen postat av fattso
hej jag tror att jag har ett negg relaterade problem. jag har mått dåligt i ca 3 år nu. ofta har jag mardrömmar där jag dör, är jagad av eller helt enkelt känner mig hotad och rädslan och ångesten jag känner i drömmarna är så att jag verkligen blir chokad. ibland spelar drömmarna på fobier jag har t.ex spindlar,min fobi för djupt vatten, att min familj blir dödad. rätt ofta så är det som någon uppmanar mig t.ex att döda mina vänner för att då blir jag t.ex belönad med något bra, medans om jag inte lyssnar på rösten(lyssnar aldrig på den) så leder det till smärta ofta i hjärtat,lungorna ryggen eller någon annanstans. jag e förövrigt inte särskilt dag aktiv utan sover mycket på dagarna då jag e konstant trött och sitter gärna uppe på nätterna. gillar inte heller dagsljus utan trivs som bäst när jag får ha det mörkt runtom mig. kan detta ha något med neggs att göra. typ allt utom 2 saker som det står om hur negs påverkar människor stämmer in men vill vara helt säker. vad tror ni?
Utirån vad du berättar om dina mardrömmar så finns det ett mönster som kan indikera en viss neg-inblandning: kombinationen av exponering av det som skapar rädsla och det som skapar skuldkänslor är en sådan. Hot är en annan.
Hur är det i din lgh? Känner du av någon osynlig närvaro där?
Känner du dig iakttagen utan att det är någon där?
Känner du av att du får specifika fantasier/rädslor som tränger sig på innan du ska somna/vila? Känner du konstiga ilningar under fotsulorna?
Sugande/pulserande tryck mot tinningarna eller ex solar plexus som gör att du känner dig matt, dränerad?
Blir du fysiskt attackerad av någon närvaro i drömmarna eller i tillståndet mellan dröm och sömn?
Har du regelbundna sömnparalyser?
Finns det områden i din lgh som känns konstiga/kalla s.k. "cold spots"?
Om du trivs bäst när det är mörkt behöver inte vara indikation på neg-närvaro, om man har problem med dessa fenomen så tycker man ofta det är jobbigt med mörkret för att fenomenen tilltar/blir mer påtagliga då.
Testa att sova med ljuset tänt och se om det gör någon skillnad.
Bästa sättet att kolla upp om det kan finnas problem med dessa fenomen är att föra dagbok över händelserna. Då kan man se om ett mönster upprepar sig.
Försöka lära sig att klardrömma är en annan sak, för att se om man kan påverka drömmarna i en positiv inriktning.
Sedan är div passiva motåtgärder som att sova med små plastpåsar med havssalt och len gnutta vatten, starka magneter, och vissa typer av halvädelstenar som jet, hematit, m.fl. något som kan reducera problemen. Om de passiva motåtgärderna inte ger någon förändring, så kan det snarare handla om andra orsaker som depression, ångestsyndrom eller andra psykiska problem.