Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Hu... Jag hoppas att min skyddsängel är kraftfull/arbetsam och inte får för sig att jag behöver prova på Negs.. Jag har mött tillräckligt många livs levande neggsar, tycker jag...
Vad lärde du dig då?
Som du inte hade kunnat lära dig i livet?
Symbolisten: Hur kommer det sig att Bruce kunde bli av med sin Negs med hjälp av det rinnande källvattnet, fast den hade tagit honom i besittning?
Han säger ju i intervjun att det bara hjälper med rinnande vatten när Negs attackerar, inte när de har satt sig fast lr vad man ska kalla det..
Vad lärde du dig då?
Som du inte hade kunnat lära dig i livet?
Symbolisten: Hur kommer det sig att Bruce kunde bli av med sin Negs med hjälp av det rinnande källvattnet, fast den hade tagit honom i besittning?
Han säger ju i intervjun att det bara hjälper med rinnande vatten när Negs attackerar, inte när de har satt sig fast lr vad man ska kalla det..
Inom ceremoniell magi som det lärs ut av ex Golden Dawn sägs det att när man börjar arbeta med de sefirotiska sfärerna så konfronteras man först oundvikligen med dess kliffotiska (obalanserade) aspekt.
Kliffot (de demoniska skalen) sägs också husera vid Malkuth (sefira nr 10, repr de fyra elementen) och den sefira man utgår från (nästa i successionen, nr 9 Yesod är Månens sfär). I auran så korrepsonderar Malkuth vid rotchakrat och fotsulorna och enligt Bruce är ofta negs särskilt intresserade av energipunkterna där, eftersom de kan spåra sin värd med hjälp av dessa.
Men i ett större perspektiv för att återigen citera Golden Dawn (Pat Zalewskis "The Kabbalah of the Golden Dawn"): "De kliffotiska krafterna kan också hjälpa det Stora Arbetet (=den magiska/alkemiska processen av tillväxt) för desto större mörker, desto större ljus".
Svar på din fråga om Robert Bruce: han beskriver i boken "Practical Psychic Self-Defense" hur han lyckades ta sig till en plats förmodligen med hjälp av sitt högre jags vägledning som visade sig vara en varm källa, och där lyckades han fördriva demonen, eller den lämnade honom för gott.
Jag minns också en passage från William Blooms bok "The Sacred Magician", där Bloom genomför den s.k. Abramelin ritualen på 6 eller 9 månader som ska kulminera i full kontakt med det högre jaget.
En del av ritualen går ut på att binda fyra stycken ärkedemoner. Bloom beskriver hur han attackerades av en demon som också angripit en schizofren vän, Bloom kallar upp demonen, varpå det Högre Jaget frågar honom: "Var vill du att jag ska föra honom?" (dvs demonen).
Han lyckas med det högre jagets hjälp fördriva demonen.
Bloom lyckas i alla fall fullborda hela ritualen men genomgår i boken som är i dagboksform ganska tuffa inre prövningar, där han stundtals fruktar att han ska förlora förståndet.
Jag minns att Robert Bruce på sin sajt "Astral Dynamics" berättade om sin vän, ceremonimagikern Romero Lourenzo de Cunha, som drev ut en mäktig demon (en demon kung) ur en kvinna efter lång exorcism. Bruce skrev att hans vän lyckades förmodligen med detta pga att han hade etablerat så nära kontakt med ditt högre jag.
Det högre jaget brukar ses som antingen en individuell ärkeängla-aspekt, eller som en neutral ande-princip, hursomhelst spelar denna princip i alla former av exorcism en viktig roll.