Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Nää.. Det är Symbolisten som är proffset här.. Jag är elev..
Symbolisten.. Jag tror att man kan komma en hel del på väg genom att hitta harmoni i sitt liv och alltså försöka få bort orsaken till att negs har dragits till en. Jag har för mig att du skrev om det tidigare i tråden.. Jag tror att kärlek, harmoni och värme får dem att må illa, alternativt få näringsbrist..
Försvagar dem samtidigt som det stärker en själv och på sikt försvinner de.
Min poäng är alltså att jag
undrar om man inte kan angripa problemet på 2 sätt, inget är fel utan bara olika metoder. Jag undrar om det inte är så att om man väljer striden så blir det tuffare, väljer man harmonin så blir det enklare..
Men återigen, min teori gäller alltså inte intelligentare former av negs utan "ohyran"..
Vad tror du?
När det gäller klängandar så kan ju ett problem vara att man sympatiserar med dem och alltså har "släppt in" dem för att man vill skydda dem.. Det kan vara anden från ett barn, t ex. Då kan man inte klara av det själv utan behöver få hjälp från ett proffs, tror jag.
Jovisst är det så. Om man försöker leva ett harmoniskt liv och ägnar sig åt harmoniska aktiviteter, som ex yoga, qi gong, eller bara vara ute i naturen och umgås med glada positiva människor, så genererar man ju en positiv atmosfär som är mindre attraktiv för negs.
Detta är också en av de råd Robert Bruce har gett.
Man ska aldrig ge upp hoppet, hur mörkt det än ser ut, om man verkligen sitter i klistret med dessa energier så går det alltid att minska deras inflytande.
Det är ex därför jag tryckt på det här med att inte vara rädd.
Astralt tror jag ofta det sker instinktivt på samma sätt som vi blir rädda för vissa djur, vi reagerar naturligt på fara. Men en neg kan verka farligare än vad den är, det är delvis våra egna rädslor, vår egen okunskap om det paranormala, oss själva (våra fobier, mörka sidor, begär osv) som gör oss sårbara. Den ser våra rädslor och svagheter och utnyttjar dessa, och eftersom vi är blinda i mörkret så är vi sårbara.
Ju längre uppåt/inåt vi avancerar desto lättare har vi att manövrera förbi dessa energier.
Men på vägen upp är det lätt att lockas av dem för att de har en resonans till våra egna lägre, basala sidor.
Man kan se dem som symptom på att man behöver ändra sitt liv.
De har ju ofta koppling till någon form av dysfunktionalitet, depression, tvångsbeteenden, dålig självkänsla, dåligt självförtroende, taskiga erfarenheter, trauman, men det kan också vara negativ karma.
De kan vara rester från ett tidigare dåligt liv, som hänger sig kvar ungefär som missbrukarens vänner som frestar denne att ta till droger igen.
Negs attackerar genom illusioner; fantasier, dagdrömmar, negativa begär, men också katastroftankar, ångest där vi tvivlar på oss själva. Ju mer vi övar upp vår tillit till oss själva och vårat högre jag så är vi bättre rustade.
Och om vi får ta stryk av dem, så måste vi fokuserat stoiskt tänka på att "jag klarar det här, det finns ett ljus på andra sidan tunneln".
Sedan är de svåra att bli av med dem om man haft dem länge, och därför kan dvs olika passiva metoder ses som "husmorstips", men poängen med dessa att de iaf ger en viktig andpaus i kampen, man kan samla kraft, skaffa sig ytterligare kunskap om dem, långsamt bygga upp ett litet försvar, som man sedan kan bygga på steg för steg, i stället för att ge upp och känna "det är ingen idé" och bara söka efter "andemagiker", healers och exorcister som ska fixa bort hela problemet.
Man måste arbeta med sig själv och hantera den sårbarhet som bjöd in energierna från början, och det tar ju ofta tid.
Den här kampen i det lilla mot dessa energier leder till ökad självkännedom och tror jag också en ökad styrka. I stället för att någon klistrar "psykos"/"Schizofreni" över allt översinnligt (som ändå är en slask-diagnos redan). Att ha problem med negs är inte lika med psykisk sjukdom, men det kan vara det eftersom problemen leder ofta till en psykisk obalans.
Det är som hönan och ägget, vad kom egentligen först? Negproblemen eller psykosen/depressionen/ångesten? Alla schizofrena har inte negproblem men alla schizofrena har den inre splittringen mellan medvetet och omedvetet som gör dem potentiellt mottagliga/sårbara för dessa arketypiska negativa energier.
Men att avfärda det som det (även om det är det vetenskapliga gängse synsättet) är felaktigt tycker jag för då förstår man inte den individuella problematiken. Man buntar ihop alla till en problemgrupp och tillämpar breda lösningar som inte kommer göra någon friskare eller starkare.
Det är ju billigare att droga ned dessa grupper med psykofarmaka/neuroleptika och hantera dem som jobbig boskap, snarare än att ta sig lite tid och lyssna på dem och se det friska/starka som finns i dem.
Om man nu inte tror eller förnekar existensen av negs och kallar det "fiktion" och "hjärnspöken" så vill jag mena att det arketypiska benämnandet av detta, ger en strukturerad arketypisk bild för den enskilde drabbade där denne kan lära sig hantera dessa problem och finna gradvis en inre styrka och ökad självkontroll över dessa "autonoma komplex".
Precis som Carl G Jung som verkligen lyssnade på den psykotiska tjejen med övergreppsproblematik "som sa att hon varit på Månen".
Han tog hennes symbolvärld på allvar, som en realitet, och kunde på så sätt förstå hennes bakomliggande problem/situation på ett mänskligt mångfacetterat sätt. Han kunde leda henne ut ur hennes subjektiva labyrint av vanföreställningar, precis som naturfolkens shamaner vid fallen av "lost souls".
Jag är liksom Jung övertygad om att vi alla är del av arketypisk psykologisk omedveten kontext "det kollektivt omedvetna", där symboler och myter är likaledes symptom på våra inre obalanser samtidigt som det är den psykologiska inre strukturen som hjälper oss som stam-medlemmar att hitta tillbaka till friskhet och psykisk helhet. På samma sätt som man i vård av schizofrena talar om "fyrkantighet" med fasta rutiner, osv. Att upprätthålla fyrkantigheten för den schizofrena ger denne struktur som den själv inte ser, och därmed också bron tillbaka till ett friskare liv.
Vi har alla stora krafter inom oss, den främste exorcisten är inom oss själva, det är det Högre Jaget, och om vi metodiskt hittar vår egen kraft att hantera energierna så kommer läraren inom oss själva också att ge oss verktygen att fördriva det negativa från vår omgivning och hela oss själva.
Man ska lita på att det goda alltid vinner i slutändan och att man har de goda krafterna på sin sida.
"Even though I walk in the shadow of darkness, you are with me" som bönen säger.
Det gudomliga inom oss sviker oss aldrig och finns där alltid som vårat stöd oavsett.