Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Jag skrev i PM om ljusbad och stärka auran till dig..
En tanke till.. I flera böcker jag har lyssnat på senaste tiden så ska man låta sitt oroliga sinne tjata färdigt. Man ska inte argumentera utan bara lyssna tills det tystnar...
I Valkyriorna så ska Paulos fru försöka koncentrera sig och han gör henne uppmärksam på den tjatiga rösten i hennes sinne.. Han säger åt henne att lyssna på den. Där sitter de mitt ute i öknen och ska kanalisera och hennes sinne tjatar om en fest hon ska ha och vilka hon ska bjuda..
Hon gör en gästlista och sen tystnar tjatet.
Min poäng. Jag tror att man ska ta mod till sig och säga åt tjatsinnet att ta i det bästa det kan.. Lr den jobbiga känslan.. Bli inte rädd för tanken/känslan utan utmana den.. Och som symbolisten sa, ta reda på vad, när och hur.. Om man blir medveten om problemet så börjar sinnet bearbeta det direkt... Tanken och viljan är vårt starkaste försvar, tror jag..
Sedan är det skillnad på tankar och tankar.
Vissa negativa tankar och ångest tankar är som spiraler som drar en med sig:
Tanke 1:"Tänk om jag har cancer"
Tanke 2: "Jag känner en konstig knöl"
Tanke 3: "Alltså har jag cancer"
Tanke 4:"Ja, du har cancer"
Tanke 5:"Hjälp mig jag har cancer"
Tanke 6:"Jag kommer dö nu" osv..
Man blir rädd för något som skrämmer en och blir ännu mer rädd, osv.
Sedan finns det zencoaching som menar att tankar är i grunden symptom på omedvetna behov.
Jag tänker rädda tankar för att jag är rädd för att dö, och min drödsrädsla står egentligen för att jag är rädd att lämna mina nära och kära osv.
En tvångstanke kan på samma sätt enligt zencoachning stå för ett undertryckt behov.
Att jag tvångsmässigt tänker på sex kanske handlar om att jag längtar efter att få kärlek och närhet osv.
Det är lite som core images att en core image (en trauma bild som kan vara kopplad til negativ energi) kan vara en kedja av förtryckta trauman och känslor.
Aggressivitet som i sin tur leder till sorg som i sin tur leder till obesvarad kärlek osv. Om vi lyckas nysta upp våra rädslor så nystar vi också upp våra innersta behov.
Så tankar är dubbelt. Vi ska inte blockera tankar men vi ska vara uppmärksam på tankar som är ovanliga och som tränger sig med regelbundna intervaller och som är påtagligt negativa, som har inslag av skuld, skam, hat, misslyckande, dålighet, fulhet, otillräcklighet, katastrof, olyckor osv.
Vi kan ifrågasätta negativa tankar och kontra med positiva motsatser eller använda oss av positiva affirmationer. Då involverar vi också vårt omedvetna och vi kan få svar i våra drömmar.
Som Franz Bardon sa: "Om du vill sluta röka, så ska du säga innan sänggående säga: Jag har inga problem med rökning".
Ett annat alternativ är att vara stoisk, att acceptera de umbäranden som kommer i ens väg och lita på sin egen styrka och kraft att hantera det: "Oavsett vad som händer kommer jag klara av det".
Det ger en styrka i en mörk situation.
Problemet är att vi ofta stirrar oss blinda på det som varit "Jag har haft så mycket otur, så det lär väl bli dåligt i morgon också" eller framtiden "Hur ska jag hantera det jobbiga i morgon".
Som Einstein sa: "Jag tänker aldrig på framtiden den kommer tids nog".
Ett liknande angreppssätt har man inom ACT - Acceptance Commitment Therapy, där fokuseringen på nuet är det centrala. Detta är nära kopplat till Mindfulness, och buddhistisk meditation.
"Det enda som finns är det som är här och nu".
Det blir en fixpunkt eller vilopunkt. Zencoachning är förresten utvecklat ur Mindfulness.