2011-07-04, 23:58
Medlem
SimonW50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
För de riktigt snåla eller för er som bara vill spara lite ström: http://www.dealextreme.com/p/8-led-p...attery-bay-777

(Ja, självklart funderar jag på att köpa en...bara för att. )
Notera "Item is temporarily sold out". Har själv fått vänta två månader för att jag inte såg att det jag beställde var slutsålt.
2011-07-05, 00:11
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimonW50
Notera "Item is temporarily sold out". Har själv fått vänta två månader för att jag inte såg att det jag beställde var slutsålt.
Jo, jag såg det men tyckte den var värd att tipsa om ändå.
Som den här smarta lilla prylen: http://www.dealextreme.com/p/cool-ball-laptop-leg-2609
Sitter fast med kardborreband så att det bara är att ta loss dem om man behöver få ner laptopen i en trång väska.
2011-07-05, 09:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kimmelimmen
Jag har beställt varor hos Dealextreme nu och jag beställde igår ett skal till min mobil för 2 dollar, sen idag skickade jag efter ett par glasögon för 4 dollar. Kommer jag få tulla och betala postens administrations avgifter? om jag beställer varor för runt 50 kr vill jag ju inte betala 100-200 kr extra?

Hur funkar det?

Blir lite si och så, ibland slinker de igenom utan tull o moms. Tror att gränsen ligger någonstans runt 200 kr. värde.

Har märkt att kommer det i svart plastpåse brukar det slinka igenom. Kommer det i paket brukar det fastna.
2011-07-11, 19:07
Medlem
Hej!

jag beställde en högtalare, 2 elcigg och en nyckelring från dealextreme för ett tag sen. Nu har paketet nått sverige, och jag har fått hem en tull lapp där jag ska maila in sakernas värde osv, allt kostade 500kr totalt, vad kan priset bli? jag valde till gift. borde de inte ha slunkit igenom när man tar det som gift?. Hur ska jag göra? Nån som fått samma problem? Vad kan priset bli. ?

Mvh
2011-07-11, 19:15
Medlem
Legendarys avatar
Otroligt underbar sida, men att folk lyckats fastna i tullen förstår jag inte!

Har beställt ett flertal gånger, svärfar likaså!

Förövrigt, beställde en enkel "docka" till min nya iphone 4^^ 20 spänn ca, om ens det, kollade sedan vad en sådan kostar i sverige, ca 350+ på komplett, samma kvalité, olika märke.. helt sjukt!
2011-07-11, 21:01
Medlem
karamellpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legendary

Har beställt ett flertal gånger, svärfar likaså!

Förövrigt, beställde en enkel "docka" till min nya iphone 4^^ 20 spänn ca, om ens det, kollade sedan vad en sådan kostar i sverige, ca 350+ på komplett, samma kvalité, olika märke.. helt sjukt!

Håller med föregående talare!
Men tullen måste ju kunna se värdet på paketen på något sätt ändå?
För jag har skickat flera ordrar med värdet: $20 och de har aldrig fastnat i tullen.
Alla som beställer saker för 500kr fastnar väl direkt i tullen?
2011-07-12, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amexlind
jag beställde en högtalare, 2 elcigg och en nyckelring från dealextreme för ett tag sen. Nu har paketet nått sverige, och jag har fått hem en tull lapp där jag ska maila in sakernas värde osv, allt kostade 500kr totalt, vad kan priset bli?
Maila in värdet på grejerna, för att göra det enkelt för dig själv, ta och skicka orderbekräftelsen från DX. Det kommer kosta moms + eventuell avgift för att administrera det hela. Ingen tull.

Citat:
jag valde till gift. borde de inte ha slunkit igenom när man tar det som gift?. Hur ska jag göra? Nån som fått samma problem?
Gift eller inte spelar faktiskt ingen roll, Tullen bryr sig inte.

Citat:
Vad kan priset bli.
Attans tjat. ;- )

Citat:
Ursprungligen postat av Legendary
Ingen aning. Jag har lyckats ta hem grejer i omgångar, från hela världen, även deklarerade till sitt rätta värde, (över 1400:- som är gränsen för tullavgift) och trots det klarat mig utan att betala en krona. Sen smäller det till och så åker man på tull kontroll, och avgift på något billigt skit. Det verkar närmast röra sig om rena slumpen.

Citat:
Ursprungligen postat av karamellpojken
Alla som beställer saker för 500kr fastnar väl direkt i tullen?
Nä. Om du hade läst tråden, vilket jag antar börjar bli för jobbigt, då den är rätt lång, hade du vetat att man betalar tull på i princip allt utom alkohol och tobak först när värdet överstiger 1400:-. Moms ska man dock betala från första kronan, så den kan man åka på oavsett värde. Jag misstänker att det till stor del beror på hur mycket man har att göra. En långsam dag kör man fler stickprover, och skriver moms på billigare paket, en dag när man har många paket över 1400:- gränsen kan något rent av slinka igenom utan att man räknar tull och moms på det. Men det är en gissning, och har absolut inget med reglerna att göra.
B!
2011-07-20, 13:25
Medlem
Stupizs avatar
Angående leveranstider

La 7/7 två beställningar (för att slippa tull mm)
Den ena skickades dagen efter och var framme hos mig precis efter en vecka dvs14/7
Det andra beställningen skickades idag 20 juli, får se när den dyker upp.

Det kan med andra ord variera väldigt mycket när de skickar grejerna
2011-07-20, 13:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allemand
Blir lite si och så, ibland slinker de igenom utan tull o moms. Tror att gränsen ligger någonstans runt 200 kr. värde.
gör om gör rätt.
http://tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandutanforeu/internethandelfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632 f3ba9280005754.html
2011-07-20, 13:40
Medlem
Westridges avatar
Visste faktiskt inte att det var så högt som 1400:-
Citat:
Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd exempelvis alkoholhaltiga drycker.

Satt precis och kollade på DX efter någon bra androidtelefon som funkar som reservtfn
2011-07-20, 13:45
Medlem
TheVoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allemand

Har märkt att kommer det i svart plastpåse brukar det slinka igenom. Kommer det i paket brukar det fastna.

Vit "plastpåse" har gått igenom för mig med en massa iphone tillbehör. Första paket kom ganska snabbt men så saknades ett fodral värt 2$, det kom väl efter 4-5månader...

*Edit* Jag har beställt flera ggr (3-4) och har aldrig råkat ut för tull/moms osv.
2011-07-20, 14:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westridge
Visste faktiskt inte att det var så högt som 1400:-
Du läste om momsen som är den stora extrautgiften i tullverkets exempel på cdskivor från usa?

Exempel: Musik CD-skivor från USA
Pris på internet: 1450 kr
Frakt och försäkring: 50 kr
Tull 3,5 procent: 1500 x 3,5%=53 kr
Moms 25 procent: (1500 + 53) x 25%=388 kr
Speditionsavgift: 100 kr
Att betala: 2041 kr (1450+50+53+388+100)
Senast redigerad av Arne.Anka 2011-07-20 kl. 14:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in