Citat:
Ursprungligen postat av colamage
Om man betalar för att få försändelsen märkt som gåva, kan tullen genomskåda detta så att man kanske råkar ut för bedrägeri eller vad det kan klassas som?
Lol, tror du att tullarna är födda i farstun? Det spelar överhuvudtaget ingen roll om paketet är märkt Gift, Sample eller något annat. Utan att känna till tullens rutiner exakt så efter "mina" (säljer via dropshipping) ca. 120-140 paket från DX och andra tjing-tjongbutiker så kan jag bara dra slutsatsen att det enbart är slumpen som avgör om ett paket fastnar eller ej. Om det är något som är intressant på deklarationen så är det i.s.f. värdet. Eftersom paket med värden under 200kr inte behöver tullas brukar jag om möjligt be säljaren ange värdet till ca. 25$. Just i DX's fall så slumpas ju värdet automatiskt mellan typ 25-45$ så där kan man ju inte säga till men uppskattningsvis har ca 95% av "mina" paket gått igenom oavsett vad det stått för värde eller typ av försändelse.
Man får ju inte uppmana till brott men skulle ett paket värt mer än 200kr fastna hos tullen "har jag hört" att det är jättelätt att logga in på sitt PayPal-konto, spara ner den aktuella websidan där kvittot/transaktionsinfon finns på sin dator, redigera denna info till en summa under 200kr för att sedan maila/posta till tullen. Dessutom "har jag hört" att det är lika lätt att göra precis samma sak med sin invoice som finns när man är inloggad på DX.
Så "Gift" eller inte är totalt ointressant!
/#LOUDmouth#