2011-01-15, 22:39
Medlem
ettanportions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colamage
Kanske är det möjligt att byta ut endast cellerna i batteriet(kanske inte lönsamt, men man kan ju kolla). Kjell&Co säljer diverse storlekar på celler. Det svåra är väl just att öppna plasten utan att ha sönder den. Men har man redan ett gammalt skräpbatteri kan man ju försöka.

Det gick bra att göra så förr i tiden men nu har batterierna oftast inbyggd styrelektronik. Kretsarna vet hur mycket batteriet är laddat osv det är besvärligt att byta endast cellerna. Gör man fel och överladdar cellerna kan det börja brinna som fan. Inget för vanliga hemmapulare alltså

http://www.youtube.com/watch?v=QJCZ4ayioCU
2011-01-15, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanportion
Det gick bra att göra så förr i tiden men nu har batterierna oftast inbyggd styrelektronik. Kretsarna vet hur mycket batteriet är laddat osv det är besvärligt att byta endast cellerna. Gör man fel och överladdar cellerna kan det börja brinna som fan. Inget för vanliga hemmapulare alltså

http://www.youtube.com/watch?v=QJCZ4ayioCU
Attans, då gör vi inte så! Varför tanken dök upp var för att jag tänkte göra det till ett par äldre elverktyg, tänkte sedan att man kunde applicera det även på en dator. Men icke!
2011-01-15, 23:37
Medlem
Om man ska byta köper man oskyddade celler. De har ingen elektronik.
Oftast 18650.

Sen är det en annan femma då du ska löda fast dem...
2011-01-15, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agh39
Om man ska byta köper man oskyddade celler. De har ingen elektronik.
Oftast 18650.

Sen är det en annan femma då du ska löda fast dem...
Jo, men det var inte svårt att plocka ut cellerna, de satt två rader med 3 celler i varje i princip, typ som en RC-acc. Jaja, lite mycket OT nu kanske.

Dock funderar jag lite på att köpa en gps-modul för att kunna använda både med min Nokia N800 och kanske datorn, frågan är hur bra den är/om den ens fungerar.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.45357
2011-01-16, 01:40
Medlem
strawberrykings avatar
Citat:
Jo, men det var inte svårt att plocka ut cellerna, de satt två rader med 3 celler i varje i princip, typ som en RC-acc. Jaja, lite mycket OT nu kanske.

Dock funderar jag lite på att köpa en gps-modul för att kunna använda både med min Nokia N800 och kanske datorn, frågan är hur bra den är/om den ens fungerar.
Den står ju som ej i stock, så jag skulle kolla efter en annan om jag var du
2011-01-16, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strawberryking
Den står ju som ej i stock, så jag skulle kolla efter en annan om jag var du
Ah attans, kollade på den för någon vecka sen och haft den uppe i en flik sen dess, kanske den hann utgå, eller så missade jag det. Synd, den verkade vara bland de billigare jag hittat.
2011-01-16, 12:55
Medlem
Citat:

Ser exakt lika dan ut som den sonyericsson skickade med sina p1i och den funkade utan problem skulle gissa på att det är samma
2011-01-23, 18:39
Medlem
Pilsnerologs avatar
Har kommit in lite balisoner på DE, frågan är om man vågar beställa..

vad är värsta tänkbara scenario ifall det fastnar i tullen?
2011-01-23, 18:54
Medlem
Om man betalar för att få försändelsen märkt som gåva, kan tullen genomskåda detta så att man kanske råkar ut för bedrägeri eller vad det kan klassas som?
2011-01-23, 23:23
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Om man betalar för att få försändelsen märkt som gåva, kan tullen genomskåda detta så att man kanske råkar ut för bedrägeri eller vad det kan klassas som?

Lol, tror du att tullarna är födda i farstun? Det spelar överhuvudtaget ingen roll om paketet är märkt Gift, Sample eller något annat. Utan att känna till tullens rutiner exakt så efter "mina" (säljer via dropshipping) ca. 120-140 paket från DX och andra tjing-tjongbutiker så kan jag bara dra slutsatsen att det enbart är slumpen som avgör om ett paket fastnar eller ej. Om det är något som är intressant på deklarationen så är det i.s.f. värdet. Eftersom paket med värden under 200kr inte behöver tullas brukar jag om möjligt be säljaren ange värdet till ca. 25$. Just i DX's fall så slumpas ju värdet automatiskt mellan typ 25-45$ så där kan man ju inte säga till men uppskattningsvis har ca 95% av "mina" paket gått igenom oavsett vad det stått för värde eller typ av försändelse.

Man får ju inte uppmana till brott men skulle ett paket värt mer än 200kr fastna hos tullen "har jag hört" att det är jättelätt att logga in på sitt PayPal-konto, spara ner den aktuella websidan där kvittot/transaktionsinfon finns på sin dator, redigera denna info till en summa under 200kr för att sedan maila/posta till tullen. Dessutom "har jag hört" att det är lika lätt att göra precis samma sak med sin invoice som finns när man är inloggad på DX.

Så "Gift" eller inte är totalt ointressant!

/#LOUDmouth#
2011-01-24, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
/#LOUDmouth#
Tack för svaret

Dock läste jag lite på Tullverkets hemsida, och där i ett stycke läser jag detta:
Citat:
Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd exempelvis alkoholhaltiga drycker.
Och om varje enskild vara i försändelsen kostar mindre än 200 kr är jag befriad från tull?
2011-01-24, 18:59
Medlem
Pilsnerologs avatar
La order den 18:e jan och fick den idag! (den 24:e)

Jäklar vad dom fått tummarna ur röven på DE, 6 dagar !

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in