2007-11-14, 11:44
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeah´s
finns en italiensk restaurang i sthlm som heter "döden i grytan" som jag skarpt kan rekomendera till alla som vill prova inälvsmat proffesionelt tillagat. Kan vara bra att börja där för att veta om man gillar det eller ej..

Ja namnet verkar ju lockande.. Undrar levern kommer ifrån??
Citera
2007-11-14, 12:05
Medlem
yeah´ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ja namnet verkar ju lockande.. Undrar levern kommer ifrån??

Jo. det är roligt namn. min "extended" family, har varit jättebra vänner med ägarna i 30år, jag har träffat don och ätit deras mat, som är helt fantastisk.
Jag vet vilka dom är och råvarorna är top of the pops! Man måste boka bord en vecka i förväg så..

deras andra restauranger heter skitiga duken (men vet ej om det finnns längre, kanske ägs av ngn brorson nånstans nowadays..) och Den gammle och havet (stockholms grymmaste restaurang)
Citera
2007-11-14, 12:07
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeah´s
Jo. det är roligt namn. min "extended" family, har varit jättebra vänner med ägarna i 30år, jag har träffat don och ätit deras mat, som är helt fantastisk.
Jag vet vilka dom är och råvarorna är top of the pops! Man måste boka bord en vecka i förväg så..

deras andra restauranger heter skitiga duken (men vet ej om det finnns längre, kanske ägs av ngn brorson nånstans nowadays..) och Den gammle och havet (stockholms grymmaste restaurang)

Jag ska öppna en restaurang som heter Tomtar i slangen. Där serveras bara valspäck samt finkel!
Citera
2007-11-14, 12:10
Medlem
yeah´ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Jag ska öppna en restaurang som heter Tomtar i slangen. Där serveras bara valspäck samt finkel!

Lycka till då.
Citera
2007-11-14, 13:33
Medlem
gittos avatar
Min polare gör underbara rökta lammnjurar!

Och kycklinglever stekt i lite balsamvinäger och honung är inte dumt, framför allt inte tillsammans med lite knaperstekt bacon och kanske lite grönmögelost smulat över.

Fast lite äckligt var det när jag jobbade i charken på mitt lokala Ica och man skar upp en hel nötlever i lagom bitar. Det luktade rätt kraftigt. Men det är ju inte så dumt i smaken...
Citera
2007-11-14, 14:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitto
Min polare gör underbara rökta lammnjurar!

Och kycklinglever stekt i lite balsamvinäger och honung är inte dumt, framför allt inte tillsammans med lite knaperstekt bacon och kanske lite grönmögelost smulat över.

Fast lite äckligt var det när jag jobbade i charken på mitt lokala Ica och man skar upp en hel nötlever i lagom bitar. Det luktade rätt kraftigt. Men det är ju inte så dumt i smaken...
Lever är ju det organ som rensar kroppen från diverse gifter. Det är därför viktigt att rena den i t ex mjölk (laktos) i minst 12 h.

~Paul~
Citera
2007-11-14, 14:57
Bannlyst
Leverstuvning gjord på ungnötslever, bacon och grädde är en höjdare, levern kan bytas ut mot kycklinglever om man har råd.. ätes med ris

Leverbiff, den frusna man steker i klickar, är en höjdare med potatis och grädd/brunsås samt lite knäckebröd..

Tekakor med leverpastej.. fast pastej kanske inte räknas som inävlsmat..

Inkråmet i kycklingen slåss vi nästan om här när det serveras helstekt kyckling med inkråm.. (räknas hjärta som inälvsmat också?)

Blodpudding går ju an med lingonsylt, billigt och nyttigt som få maträtter..
Citera
2007-11-14, 15:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av älskling
(räknas hjärta som inälvsmat också?)

Absolut!

~Paul~
Citera
2007-11-14, 15:18
Medlem
Jag måste börja äta inälvsmat. Tror min generation och kanske delar av den innan är så bortskämda att de ryggar tillbaka så fort de får se lite inälvor. Eller, öron, fötter och knorrar för den delen. Men det är ju bara att inse att majoriteten av jorden befolkning genom tiderna inte kunnat äta något annat, och jag vägrar tro att tusentals år inte lett fram till recept som smakar bra.
Citera
2007-11-14, 15:19
Medlem
Roger Pontares avatar
Ank och gåslever, får och lammhjärna. Har ätit haggis som innehåller en hel del inälvsmat och det var riktigt gott!
Citera
2007-11-14, 15:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Ank och gåslever, får och lammhjärna. Har ätit haggis som innehåller en hel del inälvsmat och det var riktigt gott!
Håller med. Haggis är trots sitt oförtjänt dåliga rykte riktigt gott!

~Paul~
Citera
2007-11-14, 15:29
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Håller med. Haggis är trots sitt oförtjänt dåliga rykte riktigt gott!

~Paul~

Ja, det är verkligen gott, ska kolla upp hur komplicerat det är att göra egentligen, jag har bara ätit det på restaurang i London. Ett jävla bra ställe som jag inte kommer ihåg namnet på, en skotsk cigarr och jazzklubb med en fenomenal restaurang, vi satt med ägaren framåt småtimmarna och sippade på en Gloria (en riktigt bra cigarr som inte görs längre) och drack calvados, en minnesvärd kväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in