Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Lever är ju det organ som rensar kroppen från diverse gifter. Det är därför viktigt att rena den i t ex mjölk (laktos) i minst 12 h.
~Paul~
Det där är helt enkelt inte sant, men det är en mycket vanlig köksmyt. Hoppas det är okej att jag förklarar lite mer om mjölk här nedan och att jag ni inte tycker att jag är en jbobig besserwisser, för det är inte alls avsikten.
Mjölken renar inte på något sätt levern. Laktos, det vill säga mjölksocker, har ingen renande effekt och "drar" inte på något vis ut några gifter. Dessutom är levern hos de djur vi vanligtvis äter näpperligen skadlig eftersom djuren inte får i sig några större mängder gifter under sin levnad. De flesta giftigheter lagras inte heller i några större mängder i levern utan går ut med urinen alternativt anrikas i fettet. En lever är m a o inte giftig, så vida man inte matat boskapen med typ PCB, bly eller liknande.
I köttindustrin renar man inte heller levern i mjölk eller något annat ämne innan man vidareförädlar den.
Inte heller mörar mjölk lever eller kött, vilket många tror. Förr i tiden, innan man pastöriserade mjölk fanns en del verksamma enzymer i mjölken som tydligen ska haft inverkan på mörhet/smak på kött och inälvor. Dessa dör dock vid pastöriseringen.
Men största skälet till att man ofta förvarade kött i mjölk förr i tiden var för det skulle hålla. För det första skyddade mjölk (samt andra marinader) köttet från luft och gjorde det därför hållbarare. Mjölksyrebakterier (som ju trivs i mjölk av naturliga skäl) konkurrerar ut andra, mindre nyttiga bakterier (jfr surkålstillverkning) och därför kunde köttet förvaras längre utan att bli skämt.
Att köttet dessutom blev mörare på grund av mjölksyran som är en biprodukt av dessa bakterier (syra har ju som bekant en mörande verkan) var förstås en trevlig bonus.
För mer läsning rekommenderar jag Jan-Boris Möller och Hans-Uno Bengtssons utmärkta bok Koka soppa på fysik, den är mycket bra!