2009-04-17, 18:52
Medlem
Rödskäggs avatar
Måste erkänna att inälvsmat har varit ett helt okänt rike för egen del fram tills för några månader sedan. Mina föräldrar var helt anti detta (även om mamma har erkänt att grisfötter var det bästa hon visste när hon var liten) och gav mig aldrig chansen att introduceras för det. Men efter nyåret bestämde jag mig för att det var dags att tackla något nytt man aldrig käkat innan och köpte ett paket kycklinglever och provade på det medföljande receptet med curry, äpple, lök och cremé fraiche (om jag minns rätt).

Resultatet blev sådär ärligt talat, stekte levern för länge så den blev genomtråkig i smaken men skam den som ger sig! Det som blev kvar i paketet fick en annan dag fräsas med lök, vitlök och champinjoner, kryddas med timjan samt mejram och sen slutligen röras ihop med en enkel tomatkross-grädde-rödvinblandning. Serverade det med ris och en starköl och kände genast att jag hade hittat hem.

Så om chansen till annan inälvsmat dyker upp numera kommer jag nog inte att fega ur, så länge det låter gott med övriga ingredienser är jag nog beredd att prova mycket.
Citera
2009-04-17, 19:07
Medlem
dePauls avatar
Alltså kycklinglever är som du märkte väldigt känsligt för överkokning.

Gör så här nästa gång. Finstrimla schalottenlök, och fräs den i äkta smör tills den har blivit genomskinlig. Salta lätt och peppra, samt lägg i lite krossad grönpeppar. Höj värmen och släng på kycklinglevern. Fräs i ca 3 minuter under periodvis omrörning. Häll på vitt vin (bräsera) och låt sjuda upp igen. Sänk värmen och sjud alltsammans i ca 10 minuter. Addera grädde och avsluta med en skvätt sherry eller madeira. Smaka av med mer salt och peppar om behovet finns. Toppa med färsk persilja. Servera med ris till.

~Paul~
Citera
2009-04-17, 21:35
Medlem
Rödskäggs avatar
Ooh man får tacka för tipset, det var så det vattnades i munnen bara man läste processen. Det skall provas inom en snar framtid.
Citera
2009-04-17, 23:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rödskägg
Ooh man får tacka för tipset, det var så det vattnades i munnen bara man läste processen. Det skall provas inom en snar framtid.
Lycka till och avlägg gärna en rapport .

~Paul~
Citera
2009-04-18, 00:44
Medlem
Californias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Alltså kycklinglever är som du märkte väldigt känsligt för överkokning.

Gör så här nästa gång. Finstrimla schalottenlök, och fräs den i äkta smör tills den har blivit genomskinlig. Salta lätt och peppra, samt lägg i lite krossad grönpeppar. Höj värmen och släng på kycklinglevern. Fräs i ca 3 minuter under periodvis omrörning. Häll på vitt vin (bräsera) och låt sjuda upp igen. Sänk värmen och sjud alltsammans i ca 10 minuter. Addera grädde och avsluta med en skvätt sherry eller madeira. Smaka av med mer salt och peppar om behovet finns. Toppa med färsk persilja. Servera med ris till.

~Paul~
Där förstörde du min natt... Vad det vattnas!
Citera
2009-04-18, 08:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av California
Där förstörde du min natt... Vad det vattnas!
Sorry, hoppas att du kunnat få lite nattsömn i alla fall .

~Paul~
Citera
2009-04-18, 11:16
Medlem
Ikväll ska det bli tarte flambée, men den här tråden har gett mig många goda idéer inför nästa vecka!

Jag tänkte bidra med det leverpastejrecept som jag gör varje jul. Gör smeten (satsen kan dubblas många gånger om) och frys in i bitar, så är det bara att tina en bit, hälla i smord form och tillaga i vattenbad i ugn. (150 grader tills den är klar i mitten).

500 g kalvlever
250 g späck
2 msk hackad gul lök
2 ägg
2 dl grädde
1 dl mjölk
2 tsk salt
1 tsk vitpeppar, finmalen
3 st ansjovisfiléer
1 tsk socker
1 tsk malen ingefära

Mal allt i köttkvarn till den grovlek du gillar (kör flera gånger om du vill hadet finmalet). Fräs löken mjuk, svalna och blanda med köttet. Blanda alla ingredienser noga. Baka i väl smord form, eller klä formen med späckskivor.

Frys som sagt gärna smeten, men inte den färdiga pastejen. Smeten håller sig i frysen i flera månader.

Som nybörjarlever vill jag slå ett slag för lammlever. Det kan vara hur gott som helst, och det är en mycket mild leversmak.
Citera
2009-04-18, 12:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugarsnap
Jag tänkte bidra med det leverpastejrecept som jag gör varje jul.
Tackar för det! Ser bra ut .

~Paul~
Citera
2009-04-18, 17:51
Medlem
BohemianSons avatar
Har gamla minnen av en mormor, småkusiner och de så kallade "biffarna". Har aldrig tyckt om lever, framför allt pga. av den otäcka lukten. Mormor älskade att tillaga lever och jag som inte tyckte om det vägrade att också äta det otäcka stycket. Det som var viktigt var att inte berätta för de glada småkusinerna vad det var de så gladeligen tuggade i sig

Blodkorv älskar jag däremot!
Citera
2009-04-18, 18:01
Medlem
HAhaas avatar
Tycker det är lite blandat vissa saker funkar rätt bra. Blodpudding är ju gott men tycker nästan de börja gå mot gränslandet där.
Julbordet förra året hade lite alternativa rätter där fanns tex kycklinglever på nån liten macka med lite gojs runt. Första blicken på att tyckte jag de såg ut som rostbiff och tänkte mums! Fast när jag slängde in hela paketet i munnen höll jag på att kräkas fick fan anstränga mig för att lyckas svälja detta äckliga fanskap.

Skyller på alkoholen hade kickat in rätt bra när jag misstog kycklinglevern för rostbiff.
Citera
2009-04-18, 22:50
Medlem
zepofans avatar
Eftersom min far var charkuterist så har jag nog provätit det mesta som öht går att äta på olika djur. Blodpudding, om det räknas som inälvsmat, är nog det jag gillar bäst fortfarande. Bräss som någon nämnde tidigare är också gott, men svårt att få tag på i dag. Njure åts också relativt ofta, då vanligtvis som stuvning till ugnsomelett, när jag var liten. Sist jag åt njure var nog runt femton år sedan, och då smakade det verkligen piss, så det kommer jag troligen aldrig mer att äta, den smaken sitter kvar i munnen för evigt. Lever kan jag inte heller med längre, inte ens grov ugnsbakad leverpastej går att få ner. Jag är dock lite nyfiken på att prova att äta en lättstekt kalvlever som väl ska smaka något helt annat än torr, tråkig och överstekt nötlever. Tipsa gärna om hur man ska tillaga och servera kalvlever på bästa sätt.
Citera
2009-04-19, 00:16
Medlem
Zepofan - testa lammlever först. Mildare blir det inte. Men kalvlever är fint det med

Det är svårt att rekommendera recept när man som jag gillar lever. Jag gissar att mina favvorecept skulle kunna få dig att gå hem.

Bräss är löjligt gott. Snabbt smörstekt med salt och peppar, gärna med någon vacker sallad-grönsakskombination till. Typ mache med rostad paprika och honung och citron. Jag tjatar på han som driver charken i min ICA, och tar han inte hem så brukar grossister hjälpa till om man ringer och ber snällt. Man kan ju ta lite extra och lägga i frysen hemma, men de säljer ofta små mängder med.

När det gäller alla er som äter blodpudding måste jag slå ett slag för blodkorv. Det är mer kryddor och russin i den. Leverkorv är också en höjdare.

En personlig snabb och billig favorit under apelsinsäsong är stekt blodkorv/pudding med knaperstekt och avrunnet bacon, lingonsylt och en sallad på råriven morot och apelsinklyftor. Det blir härliga kontraster i sött-syrligt-salta smaker och knaprig-mjuk konsistens.
Senast redigerad av Sugarsnap 2009-04-19 kl. 00:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in