Zepofan - testa lammlever först. Mildare blir det inte. Men kalvlever är fint det med
Det är svårt att rekommendera recept när man som jag gillar lever. Jag gissar att mina favvorecept skulle kunna få dig att gå hem.
Bräss är löjligt gott. Snabbt smörstekt med salt och peppar, gärna med någon vacker sallad-grönsakskombination till. Typ mache med rostad paprika och honung och citron. Jag tjatar på han som driver charken i min ICA, och tar han inte hem så brukar grossister hjälpa till om man ringer och ber snällt. Man kan ju ta lite extra och lägga i frysen hemma, men de säljer ofta små mängder med.
När det gäller alla er som äter blodpudding måste jag slå ett slag för blodkorv. Det är mer kryddor och russin i den. Leverkorv är också en höjdare.
En personlig snabb och billig favorit under apelsinsäsong är stekt blodkorv/pudding med knaperstekt och avrunnet bacon, lingonsylt och en sallad på råriven morot och apelsinklyftor. Det blir härliga kontraster i sött-syrligt-salta smaker och knaprig-mjuk konsistens.