2008-10-03, 22:27
Medlem
Hittade billiga kycklinghjärtan i affären, tog hem dom stekte dom i massor med chili och vitlök och serverade tillsammans med en nudelwok.
FYFAN VAD GOTT
Citera
2009-03-08, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag har från att ha varit liten aldrig varit speciellt förtjust i inälvsmat men detta förändrades för några år sedan när jag blev serverad den antagligen godaste kycklingleverrätten jag någonsin ätit.

Jag har de senaste veckorna uppdaterat min samling av inälvsmatrecept. Om intresse finnes så kan jag presentera några.

Berätta också gärna om ditt "speciella" recept.

~Paul~
Bump. Jag har en liknande erfarenhet, hatade lever som barn och hade inte ätit det på säkert tjugo år innan jag fick ett infall och lagade till kycklingleversauté, enligt recept från ICA-bokförlags Rutiga kokbok, och det var gott. (tärna och smörstek levern, pudra över vetemjöl till en bottenredning, häll på grädde och buljong, smaksätt med salt och peppar och ev. sherry eller madeira)
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Jodå, såväl pölsa som hackkorv är inälvsmat. Personligen föredrar jag hackkorven före pölsan.

Hur är det med hjärna från djur som inte kan få Kreuzfeldt-Jakobs sjukdom? Kan man köpa det någonstans? Jag är sugen på att testa lammhjärna eller något liknande.

Att äta hjärna skulle vara speciellt, tyvärr vet jag inte om det finns i handeln och tyvärr är inte heller lamm helt säkert, det är däremot grishjärna. Nu har jag en ursäkt att länka till den här artikeln från 2004: http://www.msnbc.msn.com/id/3969530/, om amerikanska restauranger som serverar ”brain sandwich” och några av dem har bytt till just grishjärna.
Citera
2009-03-08, 15:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knifeingutsout
Bump. Jag har en liknande erfarenhet, hatade lever som barn och hade inte ätit det på säkert tjugo år innan jag fick ett infall och lagade till kycklingleversauté, enligt recept från ICA-bokförlags Rutiga kokbok, och det var gott. (tärna och smörstek levern, pudra över vetemjöl till en bottenredning, häll på grädde och buljong, smaksätt med salt och peppar och ev. sherry eller madeira)
Ja, det här är en variant som jag också lagar ibland. Mycket gott.

~Paul~
Citera
2009-03-13, 16:41
Medlem
Tack vare den här tråden tog jag och beställde The Whole Beast: Nose to Tail Eating, när jag ändå beställde två andra böcker. Tekniskt sett är det antagligen inte inälvor, men på tal om nos till svans (näbb till stjärtfjäder) ätande kan jag fråga, har någon här ätit tuppkammar?
Citera
2009-03-13, 16:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knifeingutsout
Tack vare den här tråden tog jag och beställde The Whole Beast: Nose to Tail Eating, när jag ändå beställde två andra böcker. Tekniskt sett är det antagligen inte inälvor, men på tal om nos till svans (näbb till stjärtfjäder) ätande kan jag fråga, har någon här ätit tuppkammar?
Har ätit det en gång. Smakar lite som sniglar (konsistensen). Det är en del jobb med det.

~Paul~
Citera
2009-03-13, 16:59
Medlem
diemydarlings avatar
Satt i fikarummet och en tjej blev nästan spyfärdig när jag nämnde att jag stekt upp Isterband med potatisgratäng? Va! det är väl inte ens inälvsmat?

Självklart måste man ju köpa en burk pölsa att ta med på lunchen nu och givetvis ska jag säga att jag gjort den själv, ett "långkok". Har inget emot inälvsmat men ids aldrig laga till nåt, tyvärr.
Citera
2009-04-16, 21:30
Medlem
Californias avatar
Dom reade ut korvkaka billigt här nere i butiken idag... Jag köpte en bit på ca 350g. Jag visste inte ens vad det var. Min fråga är nu hur jag tillagar/serverar/värmer på den?
Citera
2009-04-16, 22:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av California
Dom reade ut korvkaka billigt här nere i butiken idag... Jag köpte en bit på ca 350g. Jag visste inte ens vad det var. Min fråga är nu hur jag tillagar/serverar/värmer på den?
Stek den i neutral matolja och servera på samma sätt som isterband eller pölsa.

~Paul~
Citera
2009-04-16, 22:41
Bannlyst
Även om det var länge sedan, tycker jag pölsa är jättegott. Speciellt på en hårdmacka, med potatis och rödbetor, det vill säga gårdagens pölsamiddag.
Citera
2009-04-16, 23:19
Medlem
Riddarens avatar
Ja vad ska man säga? Vi som gillar god mat är ytterst tacksamma över att folk saknar smak och/eller helt enkelt lekte för ofta med Barbiedockor som barn.

Ank och gåslever! Käften fylls av saliv och ett barnsligt leende lägger sig över läpparna.

Bräss! Bräss för fan! Vi tackar alla "stressade" småbarnsföräldrar och er som lekt med Barbiedockor för ofta som barn för att efterfrågan är så pass låg!

"Vanlig" lever! Blir det godare för det priset? Egen leverpastej, kycklingleverpaté och kalvlever anglaise. Jo vi tackar er!

Hjärta! Rökta renhjärtan och konjaksflamberade kycklinghjärtan. Ojojoj säger jag bara!

Tarmar som fylls av härlig korvsmet!

Mage är en annan favorit men då ska dem vara tillagade av någon som kan konsten!

För att summera det hela älskar jag nästan allt men jag betackar mig för lunga och njure.
Citera
2009-04-17, 08:59
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren

Bräss! Bräss för fan! Vi tackar alla "stressade" småbarnsföräldrar och er som lekt med Barbiedockor för ofta som barn för att efterfrågan är så pass låg!

Mage är en annan favorit men då ska dem vara tillagade av någon som kan konsten!

Tyvärr norpar läkemedelsindustrin en stor andel av brässarna annars kunde tillgången ha varit ännu bättre - har du sett ankbrässen på chefsimon?

Mage är inte särskilt svårt att laga - Callos Madrileños (recept finns t ex på http://www.madrilenosenelexterior.or...Plato_2.0.html) är en kul rätt att bjuda på - de flesta brukar tycka att det är jättegott - tills man berättar vad huvudingrediensen är... Däremot är det inte kul att koka magen - den både ser ut och luktar som gamla sura skurtrasor - innan den är färdigkokt har den samma konsistens också.
Citera
2009-04-17, 09:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Mage är inte särskilt svårt att laga
Mage är en ganska vanlig ingrediens i Italiensk, Fransk och mellaneuropeisk mat (Trippa).

Personligen har jag lagat en gulaschsoppa på trippa. Det blev kanon. Precis som du säger så luktar det en del och man måste ha bra ventilation i köket. Det tar en hel del tid att koka trippa. Upp till 4 h är ingen ovanlighet.

Trippa med vitlök är ett måste .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in