2014-11-21, 14:38
Medlem
Är det så många som tar sina liv? Fy fanken. Sorgligt. Ja, jag var nära så nära måste jag erkänna. Stod vid rälsen för 6 år sedan och funderade på det. Men tåget åkte förbi som tur var. Gäller att hitta ett halvtidskneg och finna en frid i det.

Hittade detta på webben:

Enligt en C-uppsats från 2010 så hade skribenten först hittat att det finns ca 400 000-600 000 skuldsatta. Beräknas hushållen och inte enbart individen, så blir detta siffra väldigt högre (indirekt drabbade familjemedlemmar och barn bland annat).

Enligt den undersökning skribenten gjorde hade denne granskat och intervjuat 199 personer. Av dessa hade 17,3 % (34 personer?) försökt ta livet av sig (jämför med 3,6 % av hela befolkningen 2010).
Så statistiskt sett ska alltså nästan en femtedel överskuldsatta försökt ta livet av sig minst en gång under den tiden de varit skuldsatta.
Senast redigerad av HatadAvGud 2014-11-21 kl. 14:45.
Citera
2014-11-21, 15:05
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Måste fråga källa på 30%? Vi har kring 1500 självmord per år och betydligt fler har med kfm att göra

Läste själv om det för ett par år sedan och det var en tillförlitlig källa. Kan inte minnas vart det var bara. Klart att siffrorna stiger i takt med att mängden med överskuldsatta stiger. Det är nog i allmänhet svårt att få tag på information om detta, för det görs nog inga större regelbundna undersökningar i frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Är det så många som tar sina liv? Fy fanken. Sorgligt. Ja, jag var nära så nära måste jag erkänna. Stod vid rälsen för 6 år sedan och funderade på det. Men tåget åkte förbi som tur var. Gäller att hitta ett halvtidskneg och finna en frid i det.

Hittade detta på webben:

Enligt en C-uppsats från 2010 så hade skribenten först hittat att det finns ca 400 000-600 000 skuldsatta. Beräknas hushållen och inte enbart individen, så blir detta siffra väldigt högre (indirekt drabbade familjemedlemmar och barn bland annat).

Enligt den undersökning skribenten gjorde hade denne granskat och intervjuat 199 personer. Av dessa hade 17,3 % (34 personer?) försökt ta livet av sig (jämför med 3,6 % av hela befolkningen 2010).
Så statistiskt sett ska alltså nästan en femtedel överskuldsatta försökt ta livet av sig minst en gång under den tiden de varit skuldsatta.

Ja det är verkligen sorgligt, och man önskar att KFM fick andra direktiv. Dvs ändra både framgångssätt och storlek på utmätning och så vidare. Man bör ta hänsyn till varje individ och inte bara köra över alla så som dom gör nu.
Citera
2014-11-23, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Inte för inte att ca 30% av KFMs "offer" tar sina liv." Helt fel

Detta är överkurs för Sophisticatedcutiepie, hon förstår inte din fråga.

"Läste själv om det för ett par år sedan och det var en tillförlitlig källa. Kan inte minnas vart det var bara."

Detta är ren dynga!

Lite fakta

"Vid årsskiftet var knappt 430 000 svenskar restförda för någon skuld hos Kronofogden."
Årsskiftet 2012/2013
Källa: http://www.konsumentverket.se/Nyheter/Pressmeddelanden/Pressmeddelande-2013/Ny-rapport-Viktigt-att-hjalpa-skuldsatta-innan-det-ar-forsent/

Totala antalet döda per år brukar ligga på ca 90 000 personer
"Jämfört med året innan minskade antalet döda något under 2013 och uppgick till 90 402 personer,"
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningens-sammansattning/Befolkningsstatistik/25788/25795/Behallare-for-Press/370353/

"Socialstyrelsen har på uppdrag av Sveriges Television tagit fram statistik som visar att antalet självmord ökat från 1.378 år 2011 till 1.600 självmord 2013."
http://www.svt.se/nyheter/sverige/antalet-sjalvmord-okar-igen

Då tycker jag du ska ta fram en källa på hur exakt många som tar sina liv på grund av att dom är fast hos KFM, det är det vi diskuterar här och ingen av dina länkar visar detta.
Citera
2014-11-23, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Då tycker jag du ska ta fram en källa på hur exakt många som tar sina liv på grund av att dom är fast hos KFM, det är det vi diskuterar här och ingen av dina länkar visar detta.

Enligt artikel på svts hemsida var det 1600 självmord i Sverige 2013. Om jag förstod det du skrev rätt innebär det att det inte är fler än 4800personer som har skulder hos kronofogden?
Citera
2014-11-23, 10:17
Medlem
Citat:
Enligt artikel på svts hemsida var det 1600 självmord i Sverige 2013. Om jag förstod det du skrev rätt innebär det att det inte är fler än 4800personer som har skulder hos kronofogden?

Och det är fler än så som har skulder hos fogden, enbart i Blekinge..

källa :
http://kronofogden.se/download/18.3ad14b751432a2e49d155c1/1390979902241/Antal+skuldsatta_2010-2013.pdf

Enligt samma källa var drygt 434000 personer hos fogden vid årsskiftet 13/14.

Enligt scb ( http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningens-sammansattning/Befolkningsstatistik/25788/25795/Helarsstatistik---Riket/26046/ ) dog strax över 90000 personer under 2013.

Det är ju förvisso inte omöjligt, men det låter ju något långsökt att precis varenda en av de som avled i Sverige under 2013 hade ett skuldsaldo hos kronofogden och dessutom tog livet av daga på grund av just detta. Det blir dessutom bara runt 20% om det nu skulle vara så.
Citera
2014-11-23, 10:26
Medlem
Citat:

Citat:
Och det är fler än så som har skulder hos fogden, enbart i Blekinge..

källa :
http://kronofogden.se/download/18.3ad14b751432a2e49d155c1/1390979902241/Antal+skuldsatta_2010-2013.pdf

Enligt samma källa var drygt 434000 personer hos fogden vid årsskiftet 13/14.

Enligt scb ( http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningens-sammansattning/Befolkningsstatistik/25788/25795/Helarsstatistik---Riket/26046/ ) dog strax över 90000 personer under 2013.

Det är ju förvisso inte omöjligt, men det låter ju något långsökt att precis varenda en av de som avled i Sverige under 2013 hade ett skuldsaldo hos kronofogden och dessutom tog livet av daga på grund av just detta. Det blir dessutom bara runt 20% om det nu skulle vara så.

Nej, vi har redan konstaterat att min procentsats var felaktig. Behöver vi fler som bevisar det, eller kan vi gå vidare nu?
Citera
2014-12-11, 04:12
Medlem
Jag hade verkligen behövt akuthjälp. Jag är 18 år och studerande, har ingen inkomst förutom studiebidrag, nu är det så att min hund blev sjuk och det gick inte på försäkringen, har försökt att spara in så mycket pengar som möjligt för att ha råd men det fattas fortfarande 1414 kr exakt och nu har det gått vidare till kronofogden och ska vara betalt senast den 20. Några tips på hur man kan tjäna ihop den summan snabbt? Har verkligen gjort allt jag kan, har tyvärr ingen som kan låna mig pengarna och det skulle vara grymt segt att behöva ta ett lån..
Citera
2014-12-11, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steringer
Jag hade verkligen behövt akuthjälp. Jag är 18 år och studerande, har ingen inkomst förutom studiebidrag, nu är det så att min hund blev sjuk och det gick inte på försäkringen, har försökt att spara in så mycket pengar som möjligt för att ha råd men det fattas fortfarande 1414 kr exakt och nu har det gått vidare till kronofogden och ska vara betalt senast den 20. Några tips på hur man kan tjäna ihop den summan snabbt? Har verkligen gjort allt jag kan, har tyvärr ingen som kan låna mig pengarna och det skulle vara grymt segt att behöva ta ett lån..

Leta pantburkar?
Citera
2015-01-17, 02:00
Medlem
Här är något mycket intressant för evighetsgäldenärer. Det kanske blir ändring trots allt, det ser i alla fall ljusare ut nu. Antagligen eftersom moderaterna inte regerar nu, det var ju de som stoppade tidigare försök.

Kolla 24:20 min in i programmet:

http://www.svtplay.se/video/2579306/aktuellt
Citera
2015-01-17, 02:06
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Här är något mycket intressant för evighetsgäldenärer. Det kanske blir ändring trots allt, det ser i alla fall ljusare ut nu. Antagligen eftersom moderaterna inte regerar nu, det var ju de som stoppade tidigare försök.

Kolla 24:20 min in i programmet:

http://www.svtplay.se/video/2579306/aktuellt
Det blir alltså enklare för parasiter och snyltare som inte känner för att betala sina skulder. Jävla pack. Försätter man sig i en situation där man blir gäldenär ser man fan till att betala skulden, om man inte är en snyltande idiot. 99 % av alla i tråden är fall för Lyxfällan.
Citera
2015-01-17, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det blir alltså enklare för parasiter och snyltare som inte känner för att betala sina skulder. Jävla pack. Försätter man sig i en situation där man blir gäldenär ser man fan till att betala skulden, om man inte är en snyltande idiot. 99 % av alla i tråden är fall för Lyxfällan.

Vilket trams. Många av dessa människor har hamnat där pga väldigt olyckliga omständigheter, ofta till och med på grund av andra människor. Detta handlar inte om personer som har levt lyxliv och sedan skitit i sina kreditkortsskulder. Det finns väl några få av dem med givetvis, men du ska inte inbilla dig att de flesta har satt sig i den situationen själv.

Som du pratar gör bara någon som inte vet ett smack om livet.
Citera
2015-01-21, 22:00
Medlem
Har lite frågor.
För att fatta mig kort. Mycket har gått åt helvete, föräldrarna har avlidit, depression, dålig planering levt slösaktigt och nu börjar verkligheten komma ikapp.
Har väl ett tiotal olika blanco/smslån, avbetalningar, otur med diverse bilköp o annat tjafs som gjort det ohållbart. Blivit för mycket utgifter, alltså mer än jag tjänar per månad.
Har ingen chans att betala allt utan har fått "släppa" (skita i några betalningar) för att låta detta gå till kfm.
Har jobb med inkomst samt på väg att fixa extrajobb kvällar/helger osv.

Frågan är då. Hur fan gör jag?
Ska jag släppa allt? Kommer då alla fodringsägare gå till kfm? för isånafall skulle jag även med en utmätning med existensminimum leva bättre än jag gör nu. + ev extra pengar som kommer in från andra jobb, både vitt och svart.
De saker jag funderar på är då nu eftersom många av dessa räkningar redan e körda med påminnelser/inkasso.
Ska jag jag skita i och betala allt o bara köra det viktigaste, hyra/telefon osv och hamstra på mig alla andra pengar från lön genom att stoppa de i madrassen så länge innan de i troligaste fall gör en utmätning och sedan köra på existensmin. i tror det är 5år om det är skuldsanering alternativt går det att samla allt hos kfm o sen köra som en avbetalning där, genom att man kanske betalar 15.000 i månaden? lägger de på ännu mer ränta osv?

Eller om jag väljer att satsa och betala på de två största viktigaste lånen jag har och släppa alla skitlån med 150% ränta till kfm istället? Hur går en utmätning till då om man har andra lån kvar.

Mycket frågor blev det nu, hoppas någon har något svar på nån av frågorna iaf.

Sen slutligen.
Kan man starta enskild firma/ AB även om man är fast hos kfm. Eller måste man ha en borgensman eller liknande eller delägare för att kunna få starta upp ett företag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in