2014-04-11, 15:58
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Några tips på hur man fördröjer utmätning av lön?

Jag blev uppringd idag och de ska göra en utredning på det. Preliminär besked utifrån dem uppgifterna jag lämnade (som stämmer) är att de kan ta upp till 7000:-/månad.
Det är lite väl för mycket. I alla fall just nu, då jag är nästan klar med körkortet (som är ett krav för mitt jobb).
Jag tänker såklart inte strunta i att betala tillbaka, det handlar bara om ca 30 tusen, men jag vill inte göra det förrän typ slutet av augusti.
Nu lyssnar de inte på mig alltså, inte när jag frågade om det går med 5.000 istället för 7.000.

Vill de envisas så ska jag också göra det.
Ska jag kanske ringa upp dem och berätta att jag har sagt upp mig från jobbet? De kanske lägger ner utredningen och sedan kan jag kontakta dem igen i September.
Eller tar utredningen kanske flera månader? Tror knappast det med tanken på vilka hajar jobbar där.

Du kan bestrida, men då måste du ha bra på fötterna. Annars är det redan i aprillönen de drar. De går via ditt lönekontor direkt.
Citera
2014-04-11, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Några tips på hur man fördröjer utmätning av lön?

Jag blev uppringd idag och de ska göra en utredning på det. Preliminär besked utifrån dem uppgifterna jag lämnade (som stämmer) är att de kan ta upp till 7000:-/månad.
Det är lite väl för mycket. I alla fall just nu, då jag är nästan klar med körkortet (som är ett krav för mitt jobb).
Jag tänker såklart inte strunta i att betala tillbaka, det handlar bara om ca 30 tusen, men jag vill inte göra det förrän typ slutet av augusti.
Nu lyssnar de inte på mig alltså, inte när jag frågade om det går med 5.000 istället för 7.000.

Vill de envisas så ska jag också göra det.
Ska jag kanske ringa upp dem och berätta att jag har sagt upp mig från jobbet? De kanske lägger ner utredningen och sedan kan jag kontakta dem igen i September.
Eller tar utredningen kanske flera månader? Tror knappast det med tanken på vilka hajar jobbar där.

Förstod inte riktigt om du hade sagt till KF att du behövde extrapengar till att ta färdigt ditt körkort som var en förutsättning att få behålla jobbet som i sin tur är en förutsättning för att betala KF.
Citera
2014-04-11, 16:13
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givesashit4u
Förstod inte riktigt om du hade sagt till KF att du behövde extrapengar till att ta färdigt ditt körkort som var en förutsättning att få behålla jobbet som i sin tur är en förutsättning för att betala KF.

Det skiter KF högakningsfullt i.
Citera
2014-04-11, 16:14
Medlem
blofeld88s avatar
Ring fordringsägaren och gör upp med dem istället. Fordringsägaren kan återkalla målet alt säga åt fogden att vila på hanen (inhibition). Gör du inte rätt för dig enligt överenskommelse kan de skicka fogden efter dig på nytt.

Fel, det ska nog vara uppskov, inte inhibition.
Senast redigerad av blofeld88 2014-04-11 kl. 16:31.
Citera
2014-04-12, 22:34
Medlem
Har du barn kan du vabba så viss del av din inkomst kommer från fk. Då har kronofogden imgen koll där, eller sjukskriv dig och plocka ut sjukpenning för viss del så du inte kommer upp i den utmätningsbara inkomsten.. Kan dock bli minus i slutändan och din skuld växer ju bara..
Citera
2014-04-12, 22:52
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javalover
Har du barn kan du vabba så viss del av din inkomst kommer från fk. Då har kronofogden imgen koll där, eller sjukskriv dig och plocka ut sjukpenning för viss del så du inte kommer upp i den utmätningsbara inkomsten.. Kan dock bli minus i slutändan och din skuld växer ju bara..

KF mäter ut på försörjningbidrag till och med om de kan. FK, pension och A-kassa också. Förr eller senare.
Citera
2014-04-12, 23:10
Medlem
blofeld88s avatar
Fogden har en länk till FK så de ser varenda krona som FK betalar ut. Socialbidrag är inte utmätningsbara.
Citera
2014-04-12, 23:20
Medlem
Brain-Levels avatar
Om man byter arbetsgivare blir det en delay mellan KF får dessa uppgifter. Det går nog hålla sig undan något halvår iallfall.
Senast redigerad av Brain-Level 2014-04-12 kl. 23:24.
Citera
2014-04-12, 23:24
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blofeld88
Fogden har en länk till FK så de ser varenda krona som FK betalar ut. Socialbidrag är inte utmätningsbara.

Sant. Fel av mig. Försörjningsstöd mäts inte ut.
Citera
2014-04-13, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
KF mäter ut på försörjningbidrag till och med om de kan. FK, pension och A-kassa också. Förr eller senare.
inte en chans
Citera
2014-04-14, 14:31
Medlem
Revelationss avatar
Hmm, då är det kört. Får väl försöka göra en deal med dem att åtminstone ta 5000, inte 7. Annars ryker semester planering. Körkortet är nästan fixat ändå. Det är bara uppkörning och teori kvar, körlektioner är nästan klara.
Citera
2014-04-14, 17:19
Medlem
Fris avatar
Passa dig så de inte hämtar din bil! (Men du kanske har körkort utan bil)

Försörjningsstöd är detsamma som man får behålla undan KF. A-kassa, sjukpenning med mera mäts ut på samma sätt som lön. Som sagt, ta kontakt med fordringsägaren om en betalningsplan som passar dig bättre. Är det Skatteverket så är de förstås totalt oförhandlingsbara.
Senast redigerad av Fri 2014-04-14 kl. 17:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in