2020-06-13, 18:18
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arouint
Hade ett par skulder från 2017,
fick nu en ny juni 2020 registrerad på kronofogden som jag hade helt glömt bort, den är på 3000kr CSN, betalar jag in den kommer den att försvinna eller är den kvar i 3 år på kronan?

Anmärkning i 3 år framöver, eftersom skulder till staten registreras hos KFM utan att man får en tidsfrist att betala.
Citera
2020-06-13, 18:44
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Anmärkning i 3 år framöver, eftersom skulder till staten registreras hos KFM utan att man får en tidsfrist att betala.

Korrekt.

Skulder till staten går direkt till kfm utan att passera inkasso.
Citera
2020-06-13, 20:28
Bannlyst
Citat:

När man ska ta lån för bostad i framtiden kollar dem på beloppet man har i skulder och vad för skuld eller skiter dem i, minsta skuld i kronan = Hejdå du får inte ta lån för en bostad?

Tack.

Okej så 3 år.

Hur ser det ut om man tex har en obetald skuld 2015 och idag det är 2020 alltså har 3 år passerat, betalar jag av den nu idag kan jag förvänta mig att skulden försvinner från kronofogden inom några dar/veckor?

Tack.
Citera
2020-06-13, 20:40
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Korrekt.

Skulder till staten går direkt till kfm utan att passera inkasso.

Ja, lagom kul med t.ex. trängselskatt som först blir 500 med en påminnelse och sen till KFM med nästa, utan pardon...

Citat:
Ursprungligen postat av Arouint
När man ska ta lån för bostad i framtiden kollar dem på beloppet man har i skulder och vad för skuld eller skiter dem i, minsta skuld i kronan = Hejdå du får inte ta lån för en bostad?

Tack.

Okej så 3 år.

Hur ser det ut om man tex har en obetald skuld 2015 och idag det är 2020 alltså har 3 år passerat, betalar jag av den nu idag kan jag förvänta mig att skulden försvinner från kronofogden inom några dar/veckor?

Tack.

Hur banker bedömer bolån kan jag inte svara på. Men ja, det försvårar rätt rejält att ha anmärkning. I vissa fall så kan man kanske få ett ofördelaktigt lån om man saknar skuldsaldo, och om typ en enstaka anmärkning är över två år gammal. Men räkna inte med det, banker bedömer betalningsvilja på ett hårt sätt.

När det gäller den äldre skulden så bör du dra en UC på dig själv för 29:- och få klarhet i ditt kreditbetyg. Men tänk på att en anmärkning innebär ett utslag från KFM. Utslag är ett beslut, kan man säga. Datum som en skuld fastslås är ett exempel, och som gallras ut efter tre år. Men även ett misslyckat utmätningsförsök är en anmärkning.

Så har du inte betalat in till den gamla skulden, eller blivit utmätt av KFM på den, så kan det förmodligen finnas ett misslyckat utmätningsförsök registrerat, troligtvis från förra året. Det är det senaste utslaget som räknas, vilket skulle innebära 3 år med anmärkning från då.

Med andra ord så kan en skuld som ligger helt obetald generera anmärkningar så länge inte fordringsägaren drar tillbaka den.
Senast redigerad av Duality 2020-06-13 kl. 20:43.
Citera
2020-06-15, 12:11
Medlem
My-Times avatar
Pga ett inkommande arv så är min privatekonomi framöver är på väg att förändras ganska mycket åt det bättre hållet, och det har fört med sig väldigt många nya frågor för mig. Jag hoppas att någon kunnig kan hjälpa mig med dessa.

Jag har ung. en halv miljon kr i skulder hos fogden, där majoriteten är gamla lån osv. Kan man kontakta de företag som man har en kf-registrerad skuld till, och kanske försöka förhandla ner skulden om man betalar in allt på en gång, eller är det mot någon lag eller regel? Tex ena skulden är 20 år gammal, och beloppet jag lånade var på 40 000 kr och nu är skulden inkl ränta på 120 000 kr. Jag tänker att dom kanske tycker det är bättre att få in en klumpsumma jämfört med att få jättemånga väldigt små inbetalningar.

Jag har även en del skulder som inte gått till fogden av någon oklar anledning. Om jag gör en avbetalningsplan med alla dom företagen och sköter den, så kan dom väl inte gå till fogden med den skulden och kräva utmätning?

Min tanke är alltså att betala av alla skulder jag har hos fogden, och börja med en avbetalningsplan hos alla andra företag. På det sättet hoppas jag kunna äga saker i mitt namn igen, utan att fogden kommer knackande. T.ex en sommarstuga.

Hoppas någon kan hjälpa mig med dessa (och ev. fler) frågor om detta.

Tack på förhand.
Citera
2020-06-15, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av My-Time
Pga ett inkommande arv så är min privatekonomi framöver är på väg att förändras ganska mycket åt det bättre hållet, och det har fört med sig väldigt många nya frågor för mig. Jag hoppas att någon kunnig kan hjälpa mig med dessa.

Jag har ung. en halv miljon kr i skulder hos fogden, där majoriteten är gamla lån osv. Kan man kontakta de företag som man har en kf-registrerad skuld till, och kanske försöka förhandla ner skulden om man betalar in allt på en gång, eller är det mot någon lag eller regel? Tex ena skulden är 20 år gammal, och beloppet jag lånade var på 40 000 kr och nu är skulden inkl ränta på 120 000 kr. Jag tänker att dom kanske tycker det är bättre att få in en klumpsumma jämfört med att få jättemånga väldigt små inbetalningar.

Jag har även en del skulder som inte gått till fogden av någon oklar anledning. Om jag gör en avbetalningsplan med alla dom företagen och sköter den, så kan dom väl inte gå till fogden med den skulden och kräva utmätning?

Min tanke är alltså att betala av alla skulder jag har hos fogden, och börja med en avbetalningsplan hos alla andra företag. På det sättet hoppas jag kunna äga saker i mitt namn igen, utan att fogden kommer knackande. T.ex en sommarstuga.

Hoppas någon kan hjälpa mig med dessa (och ev. fler) frågor om detta.

Tack på förhand.

Ja du kan säkert lyckas förhandla med en hel del. Då inkasso bolag osv brukar erbjuda att man betalar in lägre belopp ibland själva. Bara köra och höra av dig till alla.
Citera
2020-06-16, 10:21
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Med andra ord så kan en skuld som ligger helt obetald generera anmärkningar så länge inte fordringsägaren drar tillbaka den.

En mobilräkning från Telia som går till kfm resulterar inte en (1) betalningsanmärkningar utan den kan ensam generera 5,10,20 betalningsanmärkningar?
Citera
2020-06-16, 11:11
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
En mobilräkning från Telia som går till kfm resulterar inte en (1) betalningsanmärkningar utan den kan ensam generera 5,10,20 betalningsanmärkningar?

Ja, om man skiter helt i den och inte betalar. Samt om man saknar utmätningsbara tillgångar eller inkomster.

I slutändan beror det på om fordringsägaren låter ärendet ligga kvar hos KFM.

Datum för skuldens fastställande, SUT ("Saknar Utmätningsbara Tillgångar"), beslut om skuldsanering är alla betalningsanmärkningar.
Citera
2020-06-27, 14:35
Medlem
Jaha, är det här alla frågor som rör Kronofogden ställs?

Ok.

Min gamla mor har nog inte lång tid kvar, om hon inte kämpar sig kvar några år det vill säga.
Ingen som vet.

Det låter känslokallt och det förstår jag, men det är bara jag som vet historiken bakom. Så
det skiter vi i nu.

Hon har uppskattningsvis runt 100 tusen i kontanta tillgångar. Och sedan har hon en ännu större
privat försäkring/pension utöver allmän pension som hon ska leva på.

Nu till min konkreta frågeställning. Jag själv är hos KF och har en skuld på runt 700K.
Kommer KF att ta min del av ett framtida dödsbo? Hur snabba är KF gällande dödsbo?

Jag antar att KF kommer ta hela min del av arvet tyvärr. Men skulle vara intressant att höra
om det finns någon på Flashback som kan ge mig konkret info. Som kanske själv upplevt det.
Citera
2020-06-27, 14:43
Medlem
f30malmos avatar
När försvinner betalningsanmärkningen? Jag har fått besked tidigare att det är tre år som gäller, men min syns fortfarande efter över tre år när det gjordes kreditprövning inför uthyrning av bostad. Jag har inte fått några nya skulder under tiden, och skulden betalades in i sin helhet för över tre år sedan. Gäller CSN.
Citera
2020-06-27, 17:06
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
När försvinner betalningsanmärkningen? Jag har fått besked tidigare att det är tre år som gäller, men min syns fortfarande efter över tre år när det gjordes kreditprövning inför uthyrning av bostad. Jag har inte fått några nya skulder under tiden, och skulden betalades in i sin helhet för över tre år sedan. Gäller CSN.

Hmm, konstigt.

Jag har haft tidigare betalningsanmärkningar (nu är det andra rundan) och när jag hade bet.anmärk. i mitten på 2000-talet så försvann dom tre år efter på exakt samma datum som dom registrerades.

Jag har nu åtta betalningsanmärkningar som alla försvinner under 2023 på olika datum men under samma månad men jag har skuldsanering.
Citera
2020-06-27, 17:51
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo

Ta en UC på dig själv för 29 kr, så ser du exakt när anmärkningen gallras ur.

När du säger att den syns, har du sett det själv? För skulden ska enligt gällande regler vara osynlig givet att inget annat hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in