Citat:
Ursprungligen postat av
Mittpunkt
Korrekt.
Skulder till staten går direkt till kfm utan att passera inkasso.
Ja, lagom kul med t.ex. trängselskatt som först blir 500 med en påminnelse och sen till KFM med nästa, utan pardon...
Citat:
Ursprungligen postat av
Arouint
När man ska ta lån för bostad i framtiden kollar dem på beloppet man har i skulder och vad för skuld eller skiter dem i, minsta skuld i kronan = Hejdå du får inte ta lån för en bostad?
Tack.
Okej så 3 år.
Hur ser det ut om man tex har en obetald skuld 2015 och idag det är 2020 alltså har 3 år passerat, betalar jag av den nu idag kan jag förvänta mig att skulden försvinner från kronofogden inom några dar/veckor?
Tack.
Hur banker bedömer bolån kan jag inte svara på. Men ja, det försvårar rätt rejält att ha anmärkning. I vissa fall så kan man kanske få ett ofördelaktigt lån om man saknar skuldsaldo, och om typ en enstaka anmärkning är över två år gammal. Men räkna inte med det, banker bedömer betalningsvilja på ett hårt sätt.
När det gäller den äldre skulden så bör du dra en UC på dig själv för 29:- och få klarhet i ditt kreditbetyg. Men tänk på att en anmärkning innebär ett
utslag från KFM. Utslag är ett beslut, kan man säga. Datum som en skuld fastslås är ett exempel, och som gallras ut efter tre år. Men även ett misslyckat utmätningsförsök är en anmärkning.
Så har du inte betalat in till den gamla skulden, eller blivit utmätt av KFM på den, så kan det förmodligen finnas ett misslyckat utmätningsförsök registrerat, troligtvis från förra året. Det är det senaste utslaget som räknas, vilket skulle innebära 3 år med anmärkning från då.
Med andra ord så kan en skuld som ligger helt obetald generera anmärkningar så länge inte fordringsägaren drar tillbaka den.