2015-11-14, 20:00
  #1441
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macki83
Har även en privat skuld som jag inte tog med tidigare, men som är inräknad i vad jag betalar per månad i lån.

Existensminimum är ju att leva på enligt KF 4.600kr, jag går back med 500-1000kr varje månad, och då är ingenting utöver mina räkningar inräknat. Mat och alla andra levnadskostnader.
Egentligen KAN jag ju INTE betala några av dessa. eftersom jag prioriterat mina räkningar före mat etc.
Skippar jag att betala några lån så har jag mat mm, men då hamnar jag även hos KF till slut.Vilket jag inte velat. Men med skuldsanering så får man ju en betalningsanmärkning oavsett.

Jag har nu pratat med KF ang skuldsanering. Och till alla er som inte vet, så kan man få skuldsanering utan att ha skulder hos KF.

Kommer att ansöka iaf.
Kan ev återkomma senare om hur det gick

Klart man inte behöver ha skulder hos KF för att få skuldsanering.
Du får återkomma hur det gick, det borde bli i oktober nästa år ungefär
Citera
2015-11-14, 20:29
  #1442
Medlem
Betalningsföreläggande som betalas innan utslag genererar ej betalningsanmärkning.
Citera
2015-11-15, 00:10
  #1443
Medlem
techno_the_kings avatar
Har idag löneutmätning på ca 6,5k/månad varav 4k av dessa går till skulden och resterande i ränta.
Har ett skuldsaldo hos fogden på 266.835 kr, då har de mätt ut pengar sen Februari, plockat mina pensionspengar på 20k samt tog runt 15 000kr för mig förra året i diverse utmätningar, plockat dryga 100 000kr från mig totalt. Huvudskulderna uppgick till 200 000kr och då var mina Csnlån på 36 000 inkluderade i dessa.

Satt och räknade lite på det hela och jag kommer bli skuldfri tidigast om 5 år i den takten man betalar nu dock så är inte framtida räntor och avgifter inkluderade och dessa lär ju fördröja det hela med minst 2 år, så om dryga 7 år så kanske jag är skuldfri. Kommer då ha betalt in dryga 646 000kr på skulder som uppgick till knappa 170 000kr.

Min fråga är, hur stor är chansen att jag kan få skuldsanering om jag säger upp mig från jobbet och lever på bidrag under denna tid?
Älskar mitt nuvarande jobb men att pröjsa in runt 400k i ränta och avgifter känns bara helt sjukt och jag väljer då hellre att gå på bidrag och ev jobba svart under tiden och kan ha mig ett liv samtidigt som skulderna försvinner utan att jag behöver pröjsa ett skit för dessa.

Så här ser det ut
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2mfhvrb&s=9#.VkfCnnYvdD8
Vad menar de för övrigt med detta "10 st anmärkningar på totalt 35,4 tkr finns registrerade."
Jag har ju över 250k i skuldsaldo till Kronofogden varför står det då 35,4k inunder?
__________________
Senast redigerad av techno_the_king 2015-11-15 kl. 00:26.
Citera
2015-11-15, 00:32
  #1444
Medlem
Summan uppgick väl som högst till 354000, de verkar ange totala skuldbeloppet nånsin registrerat på dig?
Citera
2015-11-15, 10:56
  #1445
Medlem
som Nordiad säger.

Jag var i samma sits för 1 år sen, fast då hade personen i fråga förfalskat min namnteckning och kreditbolaget var inte så noga att kolla och/eller informera borgenären, dvs mig, vilket dom ska göra.

När krediten inte betalades så fick jag inkassobreven, trots att det korrekta sättet att förfara är att kreditbolaget skall informera mig som borgenär om att betalning inte skett så att jag har chans att betala innan det uppstår extra kostnader såsom inkassoavgifter.

Kanske inte tillämpbart i ditt fall, men du som borgenär har dels rätt att kräva gäldenären på dom extrakostnader som uppstår genom att denne inte sköter sitt åtagande.

Borgenären kan även lösa hela skulden och sen kräva gäldenären på densamma, med hjälp av Kronofogden. I detta fallet kanske inte detta är till så stor nytta dock, men kan vara bra att veta.

Med hjälp av advokat löste jag min situation och behövde inte betala en större summa pengar som jag aldrig hade gått i borgen för. tobazz råd är dock det allra bästa, gå aldrig i borgen för någon, oavsett vem det är.
Citera
2015-11-15, 13:06
  #1446
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Har idag löneutmätning på ca 6,5k/månad varav 4k av dessa går till skulden och resterande i ränta.
Har ett skuldsaldo hos fogden på 266.835 kr, då har de mätt ut pengar sen Februari, plockat mina pensionspengar på 20k samt tog runt 15 000kr för mig förra året i diverse utmätningar, plockat dryga 100 000kr från mig totalt. Huvudskulderna uppgick till 200 000kr och då var mina Csnlån på 36 000 inkluderade i dessa.

Satt och räknade lite på det hela och jag kommer bli skuldfri tidigast om 5 år i den takten man betalar nu dock så är inte framtida räntor och avgifter inkluderade och dessa lär ju fördröja det hela med minst 2 år, så om dryga 7 år så kanske jag är skuldfri. Kommer då ha betalt in dryga 646 000kr på skulder som uppgick till knappa 170 000kr.

Min fråga är, hur stor är chansen att jag kan få skuldsanering om jag säger upp mig från jobbet och lever på bidrag under denna tid?
Älskar mitt nuvarande jobb men att pröjsa in runt 400k i ränta och avgifter känns bara helt sjukt och jag väljer då hellre att gå på bidrag och ev jobba svart under tiden och kan ha mig ett liv samtidigt som skulderna försvinner utan att jag behöver pröjsa ett skit för dessa.

Så här ser det ut
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2mfhvrb&s=9#.VkfCnnYvdD8
Vad menar de för övrigt med detta "10 st anmärkningar på totalt 35,4 tkr finns registrerade."
Jag har ju över 250k i skuldsaldo till Kronofogden varför står det då 35,4k inunder?

Det står skulsaldo du haft månad för månad tidigare.
Citera
2015-11-15, 14:10
  #1447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kampf
som Nordiad säger.

Jag var i samma sits för 1 år sen, fast då hade personen i fråga förfalskat min namnteckning och kreditbolaget var inte så noga att kolla och/eller informera borgenären, dvs mig, vilket dom ska göra.

När krediten inte betalades så fick jag inkassobreven, trots att det korrekta sättet att förfara är att kreditbolaget skall informera mig som borgenär om att betalning inte skett så att jag har chans att betala innan det uppstår extra kostnader såsom inkassoavgifter.

Kanske inte tillämpbart i ditt fall, men du som borgenär har dels rätt att kräva gäldenären på dom extrakostnader som uppstår genom att denne inte sköter sitt åtagande.

Borgenären kan även lösa hela skulden och sen kräva gäldenären på densamma, med hjälp av Kronofogden. I detta fallet kanske inte detta är till så stor nytta dock, men kan vara bra att veta.

Med hjälp av advokat löste jag min situation och behövde inte betala en större summa pengar som jag aldrig hade gått i borgen för. tobazz råd är dock det allra bästa, gå aldrig i borgen för någon, oavsett vem det är.

Eftersom du använder termerna "borgenär" och "gäldenär" i samma inlägg känner jag mig tvungen att informera dig om att borgenären är den som lånar ut pengar (dvs banken eller liknande), gäldenären är den som lånar pengar och slutligen är din roll i historien den som borgensman, dvs den som går i borgen för lånet. Borgensman och borgenär är alltså inte synonyma.
Citera
2015-11-19, 21:30
  #1448
Medlem
Bestämer kronofogden om hur mycket de skall ge i ränta?

Jag vart skyldig pengar en specifik person på grund av ett brott.
Räntan vart cirkus tusen kronor.

Jag själv hade blivit misshandlad av någon annan. Anmälde detta, och tingsrätten beslöt att gärningsmannen skall dömas och betala kränkningsersättning.

Jag fick en liten ränta på några hundra lappar.

Mycket lustigt. Jag trodde en ränta betyde att man skulle ge tillbaka dubbelt så mycket, hade jag fel?

Och varför vart det en sådan skillnad. Jag begick ett brott som var mindre än misshandel. Olaga hot.

Jag själv blir misshandlad, får ärr i huvudet. Tvungen att sy.

Pch min ränta vart några hundra lappar. Hur kommer sig?

Bestämmer kroonofogden hur mycket det skall bli i ränta?

Tack på förhand!
Citera
2015-11-19, 22:52
  #1449
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Bestämer kronofogden om hur mycket de skall ge i ränta?


Nej. Det bestäms av räntelagen eller i civilrättsliga fall av avtalet mellan parterna.
Citera
2015-11-21, 22:15
  #1450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Har idag löneutmätning på ca 6,5k/månad varav 4k av dessa går till skulden och resterande i ränta.
Har ett skuldsaldo hos fogden på 266.835 kr, då har de mätt ut pengar sen Februari, plockat mina pensionspengar på 20k samt tog runt 15 000kr för mig förra året i diverse utmätningar, plockat dryga 100 000kr från mig totalt. Huvudskulderna uppgick till 200 000kr och då var mina Csnlån på 36 000 inkluderade i dessa.

Satt och räknade lite på det hela och jag kommer bli skuldfri tidigast om 5 år i den takten man betalar nu dock så är inte framtida räntor och avgifter inkluderade och dessa lär ju fördröja det hela med minst 2 år, så om dryga 7 år så kanske jag är skuldfri. Kommer då ha betalt in dryga 646 000kr på skulder som uppgick till knappa 170 000kr.

Min fråga är, hur stor är chansen att jag kan få skuldsanering om jag säger upp mig från jobbet och lever på bidrag under denna tid?
Älskar mitt nuvarande jobb men att pröjsa in runt 400k i ränta och avgifter känns bara helt sjukt och jag väljer då hellre att gå på bidrag och ev jobba svart under tiden och kan ha mig ett liv samtidigt som skulderna försvinner utan att jag behöver pröjsa ett skit för dessa.

Så här ser det ut
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2mfhvrb&s=9#.VkfCnnYvdD8
Vad menar de för övrigt med detta "10 st anmärkningar på totalt 35,4 tkr finns registrerade."
Jag har ju över 250k i skuldsaldo till Kronofogden varför står det då 35,4k inunder?

Du måste nog vara arbetslös ett tag, annars kan du åka på avslag på grund av att det inte riktigt går att faställa att din betalningsförmåga är väldigt låg/obefintlig på längre sikt, att varit arbetslös någon månad är ju inte någon stark indikator på att du kommer vara så i flera år framöver.

Det är väl 10 skulder som du fått utslag eller restförts senaste 3 åren, resten av de skulder du har är väl på gamla utslag från längre tillbaka kanske?
Citera
2015-11-22, 10:35
  #1451
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Har idag löneutmätning på ca 6,5k/månad varav 4k av dessa går till skulden och resterande i ränta.
Har ett skuldsaldo hos fogden på 266.835 kr, då har de mätt ut pengar sen Februari, plockat mina pensionspengar på 20k samt tog runt 15 000kr för mig förra året i diverse utmätningar, plockat dryga 100 000kr från mig totalt. Huvudskulderna uppgick till 200 000kr och då var mina Csnlån på 36 000 inkluderade i dessa.

Satt och räknade lite på det hela och jag kommer bli skuldfri tidigast om 5 år i den takten man betalar nu dock så är inte framtida räntor och avgifter inkluderade och dessa lär ju fördröja det hela med minst 2 år, så om dryga 7 år så kanske jag är skuldfri. Kommer då ha betalt in dryga 646 000kr på skulder som uppgick till knappa 170 000kr.

Min fråga är, hur stor är chansen att jag kan få skuldsanering om jag säger upp mig från jobbet och lever på bidrag under denna tid?
Älskar mitt nuvarande jobb men att pröjsa in runt 400k i ränta och avgifter känns bara helt sjukt och jag väljer då hellre att gå på bidrag och ev jobba svart under tiden och kan ha mig ett liv samtidigt som skulderna försvinner utan att jag behöver pröjsa ett skit för dessa.

Så här ser det ut
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2mfhvrb&s=9#.VkfCnnYvdD8
Vad menar de för övrigt med detta "10 st anmärkningar på totalt 35,4 tkr finns registrerade."
Jag har ju över 250k i skuldsaldo till Kronofogden varför står det då 35,4k inunder?

Chanserna till en skuldsanering om du säger upp dig själv skulle jag tro är rätt små om inte obefintliga. Du skall ju ha varit kvalificerat insolvent en längre tid och inte kunna betala dina skulder på många år.... Dessutom måste du själv ha försökt att lösa din situation.... Att säga upp sig själv är inte det..... Skulle du bli uppsagd p.g.a arbetsbrist så kanske saken skulle komma i ett annat läge.....
Citera
2015-11-23, 18:00
  #1452
Medlem
Snoovits avatar
Kanske fel forum men provar ändå. Jag hyr ut en del av min fastighet. Hyreskontraktet säger 3 månaders uppsägningstid. Hyresgästen har inte betalat förra månadens hyra och säger att han måste nu säga upp kontraktet för han kan inte betala. Så det kommer inte bli någon hyra för denna månaden heller och inte framleds för de 3 månader som är kommande uppsägningstid.

Nu till min fråga, har jag rätt att "konfiskera" hans saker tills skuld är betald? Har jag rätt att byta lås?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in