2011-09-18, 04:40
Medlem
niggahstolemybikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Om du utvandrar på riktigt (alltså anmäler till Skatteverket osv, jag vet inte exakt hur man gör det) och har statliga (skatt, tv-avgift, böter m.m) skulder så kan KFM genom s.k. handräckning begära att norska motsvarigheten till KFM driver in skulden. Men så länge du är skriven i Sverige och bara jobbar "tillfälligt" i Norge kan KFM inte komma åt tillgångar i utlandet.

Om du får öppna norskt konto vet jag inte...

Har inga skatteskulder, tv-avgiften har jag undvikit då jag aldrig ägt en tv och några böter har jag inte heller.. Mest lån, avbetalningar, telefoner osv.

Så jag ska helt enkelt inte skriva min adress i Norge? Vilket jag ändå måste göra för att få skattekort osv? Puuh, paaaniiik!!!

Är det då bättre att min sambo står på lägenheten och jag skriver mig hos min mor, syster eller far(här i sverige)? Blir inte skatten som här i Sverige då?
Senast redigerad av niggahstolemybike 2011-09-18 kl. 04:43.
Citera
2011-09-19, 11:36
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niggahstolemybike
Har inga skatteskulder, tv-avgiften har jag undvikit då jag aldrig ägt en tv och några böter har jag inte heller.. Mest lån, avbetalningar, telefoner osv.

Så jag ska helt enkelt inte skriva min adress i Norge? Vilket jag ändå måste göra för att få skattekort osv? Puuh, paaaniiik!!!

Är det då bättre att min sambo står på lägenheten och jag skriver mig hos min mor, syster eller far(här i sverige)? Blir inte skatten som här i Sverige då?

Har du bara skulder till det privata kan inte KFM driva in dem i utlandet. Då är det upp till den du är skyldig pengar att anlita ett inkassobolag i det land du bor. Finns också något som heter europeiskt betalningsföreläggande som man kan använda sig av som fordringsägare. Men det gäller inom EU, så jag vet inte om Norge ingår i det samarbetet eftersom de inte är EU-medlemmar (orkar inte kolla, du kan läsa mer på kronofogdens hemsida).

Kan inte så mycket om gränsöverskridande indrivning då jag aldrig jobbade med det. Det är iaf svårare att driva in privata skulder i andra länder än vad det är att driva in statliga.
Citera
2011-10-04, 14:40
Medlem
Ett tips:

SKRIV ALDRIG PÅ NÅGONTING, DELGIVINGAR ETC ETC.
Bollen ligger hos fogden/långivaren etc. Och kom inte med att polisen åker omkring och delgiver! är bara tomma hot från KFM osv.

Ett overkill tips som fungerade för mig:

Sätt en annan adress lapp på brevlådan,brevid din egen(verkar seriöst) med ett engelsk klingande namn och om du har oturen att råka möta dem i dörröppningen, var iskall och prata engelska med dom och säg att du hyr lägenheten tillfälligt, lås dörren och gå din väg, snubben med papprerna försöker att du ska ta dom och surrogatdelgiva, men det är bara vägra, ingen kan tvinga dig att skriva på nån annans papper

wiki
Citera
2011-10-04, 17:09
Medlem
niggahstolemybikes avatar
Hej hej här igen!

Fick ett brev från UC idag. Där min skuld har minskat ganska rejält, vilket känns bra. Men saken är den att jag INTE har betalat något.

2009-10 hade jag en skuld på 10.121:- till två st "mål"

2010-10 hade jag en skuld på 76.430:- till 20st "mål"

2011-03 hade jag en skuld på 91.831:- till 15st "mål"

2011-08 hade jag en skuld på 40.527:- till 7st "mål"..

Såååatteeh... Vad har hänt?
Citera
2011-10-04, 18:00
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niggahstolemybike
Hej hej här igen!

Fick ett brev från UC idag. Där min skuld har minskat ganska rejält, vilket känns bra. Men saken är den att jag INTE har betalat något.

2009-10 hade jag en skuld på 10.121:- till två st "mål"

2010-10 hade jag en skuld på 76.430:- till 20st "mål"

2011-03 hade jag en skuld på 91.831:- till 15st "mål"

2011-08 hade jag en skuld på 40.527:- till 7st "mål"..

Såååatteeh... Vad har hänt?

Det är nog så enkelt att fordringsägarna återkallat målen från KFM då de inte vill dra på sig ytterligare kostnader (kostar 600kr per mål och år att ha ett ärende inne). Så din skuld hos KFM har kanske minskat men om fordringsägarna inte avskrivit dem så är skulderna desamma (+ränta)
Citera
2011-10-15, 19:55
Medlem
Har kronofogden någon möjlighet att kolla tillgångarna på Neteller?
Citera
2011-10-15, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FitForFight
Har kronofogden någon möjlighet att kolla tillgångarna på Neteller?

Väldigt långsökt. Tror verkligen inte att KFM har tid att kolla sådana konton (då det framför allt inte är en bank) och sen är KFM fullmatade med jobb. Är du en trogen kund, så kan de säkert göra det.
Citera
2011-10-15, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Väldigt långsökt. Tror verkligen inte att KFM har tid att kolla sådana konton (då det framför allt inte är en bank) och sen är KFM fullmatade med jobb. Är du en trogen kund, så kan de säkert göra det.
Tackar för svaret.
Kände lite så också.
Är ny där så det ska säkert gå bra =)
Citera
2011-10-16, 13:37
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wikipikki
Ett tips:

SKRIV ALDRIG PÅ NÅGONTING, DELGIVINGAR ETC ETC.
Bollen ligger hos fogden/långivaren etc. Och kom inte med att polisen åker omkring och delgiver! är bara tomma hot från KFM osv.

Polisen delgiver visst ansökningar om betalningsförelägganden.

Citat:
Ett overkill tips som fungerade för mig:

Sätt en annan adress lapp på brevlådan,brevid din egen(verkar seriöst) med ett engelsk klingande namn och om du har oturen att råka möta dem i dörröppningen, var iskall och prata engelska med dom och säg att du hyr lägenheten tillfälligt, lås dörren och gå din väg, snubben med papprerna försöker att du ska ta dom och surrogatdelgiva, men det är bara vägra, ingen kan tvinga dig att skriva på nån annans papper

Delgivaren kan begära ut passfoto på dig och åka tillbaka en gång till, då det är uppenbart att du faktist är du. I de fall där det är tydligt att du håller dig undan, som du beskriver ovan, kan KFM fatta beslut om spikning, och då anses du delgiven hur som helst.
Citera
2011-10-27, 11:37
Medlem
QkNNs avatar
hur långt ska det gå innan dom kommer och plockar saker av en?
Citera
2011-11-30, 23:41
Medlem
OM man haft en skuld hos kronofogden får man inte låna pengar(3 år), är det upp till banken att avgöra eller får dom inte låna ut enligt lag??
Citera
2011-11-30, 23:45
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobby_milk
är det upp till banken att avgöra eller får dom inte låna ut enligt lag??
Det är upp till långivaren att avgöra om du ska få låna pengar eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in