2015-02-25, 00:24
Medlem
Hjälp ang. Kronofogdsmyndigheten

Jag har en vän som har skulder hos KFM på ~380 000. X blev nekad skuldsanering då hon tjänade för bra enligt KFM. De drar sedan 10 månader tillbaka ca. 8500 kr av lönen som ska gå åt att betala tillbaka alla de lån X har tagit. När jag kollade igenom pappret visade sig att X har 366 000kr kvar av skulden. X har alltså betalat in runt 85 000 och blivit av med 14 000, hur är det ens möjligt?

De hänvisade X till att räntorna var så pass stora. Personen är helt knäckt och jag har ingen koll hur att gå tillväga här? Lånen som adderar upp till 380K är spridda på ca. 20 långivare. KFM "splittar" den måntliga betalningen och betalar ut lite till alla. Detta är ju rent idiotiskt, får de verkligen göra så? Det måste väl i sin tur generera högre kostnader i form av påminnelser och dylikt, eller har jag fel här?

Har ni förslag hur man kan gå tillväga så skulle det uppskattas enormt. Ganska knäckande för denna person att betala runt 8500 varje månad i nästan ett år och se sin skuld endast ha gått ner med 14 000.
Citera
2015-02-25, 00:29
Medlem
En skuld hos kfm tickar inte ränta. Och det debiteras inte påminelse avgifter heller.

Men jag förstår inte hur det har endast sjunkit med 14K.
Citera
2015-02-25, 00:30
Bannlyst
Det är inte möjligt att ta ett banklån för att betala av till KFM?
Citera
2015-02-25, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zhi
Det är inte möjligt att ta ett banklån för att betala av till KFM?

Nej det verkar inte vara ett möjligt alternativ tyvärr.
Citera
2015-02-25, 00:32
Medlem
pigginattens avatar
Hen får kämpa på och ansöka om skuldsanering efter 5 år, finns inte mycket mer att göra tyvärr.

Kronofogden = Maffia

Folk tar livet av sig men det skiter dom i, dom ska bara ha sina pengar!
Förstår varför dom spränger lokalerna i Malmö.
Citera
2015-02-25, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
En skuld hos kfm tickar inte ränta. Och det debiteras inte påminelse avgifter heller.

Har väl formulerat mig fel, räntan tickar hos lånegivarna då. Om inga påminnelseavgifter läggs till och inga övriga avgifter heller så känns det smått sjukt att endast (14000/~85000=0,16) 16% av det X betalar in går till själva skulden?
Citera
2015-02-25, 00:52
Medlem
studentrolands avatar
Ring Lyxfällan, alternativt titta på programmet kontinuerligt och lär av dem...

http://www.tv3.se/lyxfallan/sok-till-programmet

http://www.expressen.se/debatt/lyxfallan-formedlar-fel-bild-av-fattigdom/
Citera
2015-02-25, 00:55
Medlem
Dina lånegivare har skickat skulden till inkasso. Det är de som lägger på avgifter och räntor. Kontakta de och gör upp en plan så kommer vissa av de frysa räntorna alternativt sänka de.
Citera
2015-02-25, 00:56
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globalmoney
Jag har en vän som har skulder hos KFM på ~380 000. X blev nekad skuldsanering då hon tjänade för bra enligt KFM. De drar sedan 10 månader tillbaka ca. 8500 kr av lönen som ska gå åt att betala tillbaka alla de lån X har tagit. När jag kollade igenom pappret visade sig att X har 366 000kr kvar av skulden. X har alltså betalat in runt 85 000 och blivit av med 14 000, hur är det ens möjligt?

De hänvisade X till att räntorna var så pass stora. Personen är helt knäckt och jag har ingen koll hur att gå tillväga här? Lånen som adderar upp till 380K är spridda på ca. 20 långivare. KFM "splittar" den måntliga betalningen och betalar ut lite till alla. Detta är ju rent idiotiskt, får de verkligen göra så? Det måste väl i sin tur generera högre kostnader i form av påminnelser och dylikt, eller har jag fel här?

Har ni förslag hur man kan gå tillväga så skulle det uppskattas enormt. Ganska knäckande för denna person att betala runt 8500 varje månad i nästan ett år och se sin skuld endast ha gått ner med 14 000.

För det första, det finns en samlingstråd för alla KFM-frågor, och det finns en sökfunktion.

För det andra, allt du beskriver verkar korrekt hanterat. De inte bara får, utan SKA göra på det sättet.

Precis som tidigare talare sagt så är Det enda personen kan göra är att hitta en bank som är villig att låna ut pengar för att lösa alla skulder så personen får ett lån med bättre ränta. Eller kontakta de individuella kreditgivarna och försöka förhandla bättre villkor.
Citera
2015-02-25, 00:59
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar

Vin kan nog gissa att det finns några sura högräntekrediter från kreditkortsbolag eller liknande, då är ju inte 18-25% effektiv årsränta något ovanligt.
Citera
2015-02-25, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pigginatten
Hen får kämpa på och ansöka om skuldsanering efter 5 år, finns inte mycket mer att göra tyvärr.

Kronofogden = Maffia

Folk tar livet av sig men det skiter dom i, dom ska bara ha sina pengar!
Förstår varför dom spränger lokalerna i Malmö.

Dom agerar maffia med all rätt, kan man inte sköta en simpel ekonomi så ska man fan inte ha några pengar.
Citera
2015-02-25, 01:31
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pigginatten
Hen får kämpa på och ansöka om skuldsanering efter 5 år

Nu har du nog blandat ihop det med att en skuldsanering varar i fem år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in