2007-11-04, 20:44
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DXM-Redemption
Nja, ta en som kan sjunga fint, starkt och har ett bra omfång!

Om du finner sådana svenska sångare, gärna akompanjerad av lite hårdare musik, så blir jag nöjd .

Jag menar att bra sångare skall ha ett fint och brett register, märker att det nog inte framgick i mitt förra inlägg.

Du menar, den som låter fint och kan få det att låta starkt om hon använder mikrofon?

Birgit Nilsson skulle utan större problem kunna överrösta vem som helst på den där listan.
Citera
2007-11-04, 20:44
Medlem
Lisa Miskovsky?
Citera
2007-11-05, 00:18
Medlem
Jim Divines avatar
Helen Sjöholm
Therese Grankvist
Carola
Petra Marklund aka September
Citera
2007-11-05, 14:42
Medlem
Mindfullness avatar
Nöjer mig med pallplatserna:

1. Agneta Fältskog

2. Sara Isaksson

3. Lisa Ekdahl
Citera
2007-11-05, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mindfullnes
2. Sara Isaksson

Ja, just det! Hade alldeles glömt bort henne. Otroligt vacker röst.

Någon eftersökte sångerskor som kunde ta i lite. Jag är väl inget större fan av Nanne Grönvall, men hon har onekligen en pipa som heter duga, oavsett om man gillar hennes musik eller inte.

Men som sagt, Doris Svensson bör finnas med i topp-20.
Citera
2007-11-05, 15:34
Bannlyst
Det är så svårt att bara välja ut 10 stycken.
Ett litet axplock av stora svenska sångerskor genom åren.
Några som ligger lite extra varmt om hjärtat har jag fetmarkerat.

Mona Wessman, Leila K, Mari Ade, Maude Adelson, Mia Adolphson, Renée Agén, Elsie Ahlstedt, Carina Ahrle, Lissi Alandh, Ingrid Almquist, Bibbi Ander, Inger Lise Andersen, Bibi Andersson, Birgitta Andersson, Ulla Andersson, Britt-Marie Anderzon, Yvonne Aneroth, Ann-Margret, Anne Karine, Anneli Wistrand, Berith Anserud, Maj-Britt Asp, Kerstin Aulén, Yvonne Axö, Alice Babs, Anita Berggren, Inger Berggren, Gunwer Bergkvist, Lily Berglund, Anita Bergsten, Britt Bergström, Lillemor Berthy, Margaret Bienert, Ethel Billeryd, Bitte, Eleanor Bodel, Lisbeth Bodin, Brita Borg, Titti Sjöblom, Lise Botts, Ulla Brammer, Ingela Brander, Birgitta Brandt, Britt-Marie, Suzanne Britz, Nora Brockstedt, Cecilia Bruce, Eva Bysing, Birgitta Bäck, Lii Bäcklund, Ellen Böbak, Julia Caesar, Carita, Sickan Carlsson, Carola, Towa Carson, Eva Cassy, Lisa Ekdal, Caroline Christensen, Ulla Christenson, Lena Conradson, Kerstin Dahl, Gunilla Dahlman, Britt Damberg, Kjerstin Dellert, Marie Dieke, Doris, Anna Dormé, Britt-Inger Dreilick, Gunilla Edquist, Anna Edvardsdotter, Gretli Egger, Rosi Eggert, Ingegerd Ehn, Ann-Christine Ek, Gunnel Eklund, Li Ekman, Caroline Af Ugglas, Elisabeth & Lisbeth, Else-beth, Brith Enders, Annalisa Ericson, Lena Ericsson, Evaluva, Alice Falk, Agnetha Fältskog, Ingalill Gahn, Karin Gehander, Inga Gill, Lena Glädt, Mona Grain, Kerstin Granberg, Lena Granhagen, Elisabeth Granne-man, Sys Gregers, Kai Gullmar, Siv Gunsnér, Gerd Hagman, Margareta Hallin, Ann-Louise Hanson, Haide Hansson, Lena Hansson, Signe Hasso, Kristina Hautala, Sonya Hedenbratt, Ann-Christine Hedmark, Gitte Henning, The Highlights, Ingert Hoffman, Jorun Höiland, Barbro Hörberg, Birgitta Hörnblad, Ingjerd Helén, Inger Jacobsen, Asta Jaeder, Elisabeth Johansson, Bibi Johns, Inger Juel, Lena Junoff, Victoria Kahn, Elisabet Karlstedt, Christina Kask, The Kays, Laila Kinnunen, Eartha Kitt, Margareta Kjellberg, Birgith Kjellgren, Liz Kjellson, Åse Kleveland(norsk?) Grete Klitgaard, Marianne Kock, Margaretha Kvärre, Maria Lagarde, Pia Lang, Lidy Lannby, Kerstin Larsson, Zarah Leander, Lorne Lesley, Lill-Babs, Monika Lind, Peggy Lind, Amie Lindahl, Inger Lindbladh, Anita Lindblom, Lill Lindfors, Elsy Lindgren, Helene Lindh, Inga-Britt Lindman, Britta Lindmark, Lille-Mor Lindroth, Ruth Linn, Solveig Linnér, Nina Lizell, Siv & Berit Ljung, Elisabeth Lord, Anni-Frid Lyngstad, Anna-Lena Löfgren, Britt Malmkjell, Lil Malmkvist, Siw Malmkvist, Maritza Horn, Monique, Agneta Munther, Laila Munther, Sofia Källgren Ulla Neumann, Monica Nielsen, Nilla, Inga-Lill Nilsson, Kerstin Nilsson, Kristina Nilsson, Maj-britt Nilsson, Ninettes, Yvonne Norrman, Ingeborg Nyberg, Margareta Nyberg, Martha Nyberg, Ragna Nyblom, Agneta Nyström, Bibi Nyström, Laila Nyström, Anita Olows, Ragnhild Olsson, Kicki Oscarsson, Annika Palm, Vivian Parkner, Git Pehrson, Gerd Persson, Majbritt Persson, Ulla Persson, Ulla Peters, Eva Petrusson, Hjördis Petterson, Britta Philip, Kerstin Philipsson, Jossie Eriksson, Gunilla Postaroff, Raquel Rastenni, Raya Ravell, Tuttan Renholm, Annica Risberg, Rock-Olga, Ewa Roos, Mary Roos, Ingalill Rossvald, Marion Rung, Britt Rylander, Maj-britt Rödseth, Ulla Sallert, Mayre Sanders, Christina Schollin, Shirley Ann, Ann Siever, Sonia Sjöbeck, Gun Sjöberg, Margarethe Sjödin, Mona Skarström, Barbro Skinnar, Git Skiöld, Lena Skoog Kirsti Sparberg, Gunnel Sporr, Sonja Staaf, Cecilia Stam, Gaby Stenberg, Karin Stigmark, , Sonja Stjernquist, Gunnel Sundgren, Marion Sundh, Anna Sundqvist, Agneta Sundström, Jeja Sundström, Inga Sweyert, Jane Swärd, Eva Lindberg, Mikaela Rosenblom, Anita Söderberg, Gerd Söderberg, Ulla-Britt Söderström, Grethe Björk, Inga-lill Thalin, Mona Thelmé, Gunilla Thorn, Caterina Valente, Monica Velve, Sylvia Vrethammar, Monica Wahlberg, Eva-Lill Wallentin, Cajsa-Stina Åkerström, Solveig Wangèn, Ingela Weinefeldt, Tine Wennerlund, Åse Wentzel, Mona Wessman, Catrin Westerlund, Lisa Miskovsky, Laila Westersund, Ann-Cathrine Widlund, Susanne Wigforss, Tina Wigren, Birthe Wilke, Helle Wilke, Caroline Williams, Solveig Winberg, Winnie Nilsson, Birgitta Wollgård, Agneta Zélan, Monica Zetterlund, Maud Åkerlind, Susanne Åström, Anna Öst, Inger Öst, Eva Österberg, Lotta Hedlund

Började med att sortera i bokstavsföljd men lade ner det efter ett tag.
De flesta bör dock ligga i någorlunda ordning.

// L
Citera
2007-11-05, 17:24
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuma
Ingen av sångerskorna kan sjunga, datorerna sjunger åt dem.. Btw, hur i helskotta kan du tycka det är fint?
En av de fina egenskaperna med E-Type och Drömhus är att de alltid retar upp någon pophatare... Vill man vara rebellisk skall man inte lyssna på punk eller metal eller något sånt, det är poppen som retar upp folk mest...

Men ärligt talat så tycker jag dessa två sångerskor är bra, hur datoriserade de än är, du får tycka vad du vill själv...
Citera
2007-11-05, 17:42
Medlem
Rocky69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOKO_MOTIV
Lång lista

Så många och inte Nina Ramsby. Skämmes tamigfan.
Jag håller också Marit Bergman högt.
Citera
2007-11-05, 18:29
Medlem
Upofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mdc
Citat:
Ursprungligen postat av Mindfullnes
2. Sara Isaksson
Ja, just det! Hade alldeles glömt bort henne. Otroligt vacker röst.

Någon eftersökte sångerskor som kunde ta i lite. Jag är väl inget större fan av Nanne Grönvall, men hon har onekligen en pipa som heter duga, oavsett om man gillar hennes musik eller inte.

Men som sagt, Doris Svensson[/url] bör finnas med i topp-20.

Alright!

Lyssnar på (för mig okända) Doris...

Sara Isaksson var en trevlig bekantskap, Mindfullnes.

Citat:
Ursprungligen postat av Rocky69
Så många och inte Nina Ramsby. Skämmes tamigfan.
Jag håller också Marit Bergman högt.
Nina Ramsby låter oroväckande snarlikt Idol-Cissi (släkt?) - men har ingen aning om vem hon är.

Citat:
Ursprungligen postat av holabandola
Ingen som tycker Marit Bergman platsar då mer än jag?....

Rebecka Törnqvist då,hon har en fin röst....

Marit och Rebecka platsar nog båda, men nu börjar det bli lite trångt om saligheten!

Nån på listan som definitvt borde sållas bort, först?

Listan:
1) Alice Babs
2) Agnetha Fältskog
3) Anni-Frid Lyngstad
4) Birgit Nilsson
5) Jenny Lind
6) Robyn
7) Nina Persson
8) Helen Sjöholm
9) Titti Sjöblom
10) Monica Zetterlund

11) Annika Thornquist
12) Agnes
13) Marie Fredriksson
14) Carola
15) Sofia Källgren
16) Shirley Clamp
17) Petra Marklund
18) Kajsa Grytt
19) Nina Persson
20) Sonja Aldén

BUBBLARE:
Rebecka Törnqvist
Marit Bergman
Sara Isaksson
Doris Svensson
Lisa Miskovsky
Lisa Ekdal
Citera
2007-11-05, 20:18
Medlem
Ser att ingen har nämnt Victoria Tolstoy...
Citera
2007-11-05, 20:25
Medlem
Avons avatar
Ett axplock:
Lena Nyman (sjunger Karin Boye)
Ulla Sjöblom (sjunger Sonja Åkesson)
Monica Z ( allt)
Kajsa Grytt ( allt)
Karin Dreijer
Kisa Magnusson
Citera
2007-11-05, 20:40
Medlem
Weejays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upof
Alright!
Nån på listan som definitvt borde sållas bort, först?

12) Agnes

Vad Agnes ens gör på denna lista vette tusan...
Sedan någon mer som kanske ska in är Eva Dahlgren?
Även Ann-Louise Hanson har ju en riktigt bra röst (speciellt i sina yngre dagar på 60-70talet), detsamma gäller väl även Tova Carson. Elisabeth Andreassen har väl även ett väldigt brett register... men hon kanske inte räknas som svenska? En annan jag kom att tänka på var ju Cyndee Peters... Sedan vet jag inte om Pernilla Wahlgren egentligen platsar på listan, men om Agnes får vara med tycker jag Pernilla ska vara med också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in