2007-11-04, 02:56
Medlem
Upofs avatar
Sökte på liknande ämnen, men hittade inga relevanta trådar, men flytta gärna om det behövs.

Jag tänkte höra vilka ni håller som de allra bästa sångerskorna någonsin, från Sverige.

Musikstil, försäljningssiffror, tidsepok helt undantaget.

För mig, innan jag blivit utbildad av er FB:are; TROR jag:

1) Alice Babs
2) Agnetha Fältskog (ABBA)
3) Anni-Frid Lyngstad (ABBA)
4) Birgit Nilsson (hennes tidigare år)
5) Jenny Lind (antagligen 1:a, men som inga ljudfiler finns från 1800-talet...)
6) Agnes (Idol-vinnaren från 2005)
7) Marie Fredriksson (Roxette)
8) Carola (bäst var hon i MF 1983)
9) Titti Sjöblom (1:ans dotter, som kreerade det bästa barnalbumet NÅGONSIN, i o m "Sjung med oss, mamma")
10) Petra Marklund (aka "September")
Citera
2007-11-04, 03:08
Medlem
Upofs avatar
Missade:

Robyn

Nina Persson (Cardigans)

Annika Thornquist (Da Buzz)

mfl
Citera
2007-11-04, 03:17
Medlem
zan123s avatar
Kajsa Grytt måste ju nämnas! hon var fantastisk sångerska under sin tidiga karriär (i tant strul).

Och Idde Schultz.
Citera
2007-11-04, 03:22
Medlem
Skrt^s avatar
Helen Sjöholm?
Frida Öhrn?
Citera
2007-11-04, 03:25
Medlem
linlucs avatar
christer björkman....han sjunger ju som en kärring.
Citera
2007-11-04, 03:54
Medlem
Weejays avatar
Sofia Källgren skulle jag vilja ha in också
Citera
2007-11-04, 04:14
Medlem
Upofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrt^
Helen Sjöholm?
Frida Öhrn?

Ooops, Helen Sjöholm platsar definitivt i topp-10.

Frida Öhrn är jag inte speciellt förtjust i som sångerska, dock.
Citera
2007-11-04, 04:19
Bannlyst
Ja alltså, jag har svårt att dse vilken svensk sångerska som hade kunnat sjunga låten Evighet så som Carola sjöng den i melodifestivalen. Rent tekniskt är hon nog Sveriges bästa sångerska, men karaktärsmässigt är det ju en smaksak. Hon har ingen speciell karaktär i rösten (även om hon har 400ggr mer karaktär än exempelvis Jill Johnson och liknande).

Att någon nämner Nina i Cardigans är skandal...hon är en usel sångerska live.

Robyn är nog den som får min röst...hon är tekniskt exceptionell och har en väldigt speciell karaktär som gör att man direkt hör när det är hon.

Agnetha Fältskog är också en tekniskt duktig sångerska, lyssna på senaste skivan.
Citera
2007-11-04, 04:24
Medlem
Upofs avatar
SÅ, något modifierat:

1) Alice Babs
2) Agnetha Fältskog
3) Anni-Frid Lyngstad
4) Birgit Nilsson
5) Jenny Lind
6) Robyn
7) Nina Persson
8) Helen Sjöholm
9) Titti Sjöblom
10) Annika Thornquist

11) Agnes
12) Marie Fredriksson
13) Carola
14) Sofia Källgren
15) Shirley Clamp
16) Petra Marklund
17) Kajsa Grytt
18) Nina Persson
19) Sonja Aldén
20) Jill Johnson
Citera
2007-11-04, 04:28
Medlem
Upofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ★★★
Ja alltså, jag har svårt att dse vilken svensk sångerska som hade kunnat sjunga låten Evighet så som Carola sjöng den i melodifestivalen. Rent tekniskt är hon nog Sveriges bästa sångerska, men karaktärsmässigt är det ju en smaksak. Hon har ingen speciell karaktär i rösten (även om hon har 400ggr mer karaktär än exempelvis Jill Johnson och liknande).

Att någon nämner Nina i Cardigans är skandal...hon är en usel sångerska live.

Robyn är nog den som får min röst...hon är tekniskt exceptionell och har en väldigt speciell karaktär som gör att man direkt hör när det är hon.

Agnetha Fältskog är också en tekniskt duktig sångerska, lyssna på senaste skivan.

Jag råkar gilla Nina i Cardigans, men erkänner att jag inte hört henne live.

Alla dina ord är dock förlåtna, då du erkänner AGNETHAS storhet. Hon är fullkomligt underskattad (antagligen underminerad av Stikkan Anderssons "utan ABBA skulle hon vara en medelmåttig dansbandssångerska") och hon låter lika bra på sina första som senaste album.
Citera
2007-11-04, 04:30
Medlem
Civile99s avatar
1. Lisa Nilsson
2. Robyn
3. Helen Sjöholm

Lisa Nilsson har en skön röst helt enkelt som är behaglig att lyssna på. Robyn låter väldigt unik och Sjöholm sjunger bra. Ja det var mina uttömmande motiveringar det.

Nina Persson låter bara bra på skiva efter att datorerna gjort sitt jobb och fixat till det. Sämre kända sångerska i Sverige på att sjunga live finns verkligen inte. Totalt kraftlös röst live men på skiva låter hon riktigt bra men skulle inte ranka henne som top 10 iom hennes dåliga liveprestationer.

Sen undrar jag hur trådskaparen kan ta in Jenny Lind på listan när ingen nu levande person vet hur hon lät?
Citera
2007-11-04, 04:35
Medlem
Upofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civile99

Sen undrar jag hur trådskaparen kan ta in Jenny Lind på listan när ingen nu levande person vet hur hon lät?

Jag måste krypa till Canossa, att det var mer vilja än känsla att placera henne så högt. Lite av en "vi ska inte tro att alla bästa sångerskorna 'råkar' leva precis samtidigt som JAG"-brasklapp...

Ooops; sen har vi ju Zarah Leander, hon borde väl platsa på top-20 också?

Lisa Nilsson, lika så!

Sen kommer jag också plötsligt ihåg Neneh Cherry och Titiyo...

Hmmm...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in