Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Knappast. Återigen bara en massa tomma påståenden om hur saker är utan något att backa upp dem med. Hundar biter ju bevisligen och det finns flertalet hundraser som blivit framavlade för att bita på speciella ställen exempelvis. Något som motsäger dina påstående.
Notera också att vi är på ett vetenskapligt underforum och här bör man ju ha en viss nivå. Den som gör vilda påståenden ska ju vara beredd att backa upp dem med faktiska bevis eller referenser om meningsmotståndare inte litar enbart på någon ord.
Så nu har vargar blivit tänkande varelser som noga planerar sina handlingar? Var inte löjlig, det är ett djur vi talar om så handlingarna är mer instinktiva än genomtänkta, inte sant?
Hela det aktuella stycket skriver ju att hundar begränsar sig till hals, nacke och skuldror. Vargar använder sig mer av kroppsblockeringar och kan dessutom attackera extremiteter för att skada/försvaga sina motståndare nämnvärt. Så det aktuella stycket säger ju att både hundar och vargar hugger på vitala ställen (halsen främst) medan att vargar också kan hugga mot andra kroppsdelar i större utsträckning än hunden. Alltså ingen skillnad i preferenser rörande vitala delar där och hur du kan tolka de få raderna om fightingförmågorna till några enorma fördelar för vargen är ju märkligt. Så vilken viktig punkt är det jag har utelämnat från det korta stycket om vargarnas och hundarnas fightingstil? Sjung gärna ut.
Sedan fortsätter du på samma bana som tidigare när du återigen börjar tala om ENORMA skillnader och ENORMA missgynnanden mot hundar. Givetvis finns det skillnader på hundar och vargars tänder, men det finns även radikala skillnader mellan olika hundrasers tanduppsättningar. Din förmåga att dra till med ordet ENORMT så fort du får en chans är ju inte seriöst. Vargar och varghundar har inte enorma skillnader på tänderna som jämförelse. Så någon generell fördel kan du ju omöjligen dra från det där påståendet. Därtill är det ju knappast enbart storleken på tänderna som avgör en fight...
Bra. Då är vi överens om att vargar på zoo är ungefär lika stora som de i vildmarken. Som i sin tur leder vidare till att det inte finns några nämnvärda storleksskillnader mellan vargar eller lämpliga stora hundraser.
Sedan kan vi ju då spinna vidare på ditt källmaterial för påståendena att vargar dödar hundar på sekunder. Du gör ju en rad raljerande uttalanden som
detta där du skriver "
I Alaska så förbjöd man varghybrider att slåss då man hade hundkamper där då de dödade pitbulls, schäfrar etc. mycket lättare än ifall det var hund mot hund.
Så du har sett vargar på Zoo. Alltså så har du inte sett vargar ute i det vilda. Det är en enorm skillnad på vilda vargar och vargar på zoo"
jag tror inte att du har sett varghund-fighter i varesig vildmarken eller på zoo. Rörande varghybridfighterna vill jag se en referens för ditt ord litar jag inte på med hänvisning till din tidigare förmåga till överdrifter och motsägelser.
Slutligen är schillerstövare avsevärt mindre än vargar med blott halva matchvikten (58-60 cm mankhöjd och 18-25 kg jämfört med 60-95 cm mankhöjd och 40-70 kg för vargar). Så även om man tolkar det väldigt optimistiskt som du gör med under en minut så är det ju knappast någon indikation på att vargar kan besegra en hund av motsvarande storlek. Att det skulle ta 1 minut att komma in i synfältet på något några hundra meter (300-400 meter) bort i skogen finner jag tveksamt, men det är en annan diskussion och du kan få hållas med din övertolkning. Därtill finns det ju fortfarande inget material från jägareförbundet som faktiskt beskriver hur striderna gick till. Många av de dödade hundarna hade antagligen blivit angripa av flera vargar, var små eller hittades först långt efteråt.
Du har redan bestämt dig för att vargar är superfighters och tror på detta utan att du har några egentliga bevis för att en varg står sig väl mot en hund av motsvarande storlek. Vargar besegrar säkert stövare, taxar och många andra hundraser utan problem och det håller jag med om. Men det är inget argument för att de skulle klara sig väl mot rottweilers, kangaler, ovtjarkas eller dylika hundar och du har inga källor som säger det heller...
Oj oj oj....
Så det som står i boken är då det gynnar mig så är det inte sant? haha
Du verkar ju sakna någonting där uppe, när man har blivit besegrad så är det dags att förstå det men du verkar ju vilja gräva i min posthistorik i tråden för att som sista-försök kunna slå tillbaka, det kommer inte att lyckas.
Sen så säger du tomma påståenden då jag sjäv har tagit dem från boken där det står som jag skrev så kommer det från boken som DU själv länkade till.
Du måste förstå att alla domesticerade hundar har missgynnade tänder om man jämför dem med vargar. Såklart att det finns andra raser men alla de större raser har propertionellt inte lika stora tänder som de ska ha och alla domesticerade hundar har helt annorlunda uppsättning utav tänder. DET står i boken som DU länkade till.
Givetvis om hunden inte gör närheten den skada den ska ifall den nu skulle ha samma bitkraft som en varg så tycker jag att det missgynnar hunden enormt, men det kanske inte du tycker?
Sen så vad har du för försvar för att ha manipulerat den där texten från boken som du har haft som argument nu x antal posts? Verkar som du bara duckar men det är dags att förklara dig själv.
Det står ingenstans att en hund hugger mot halsen, ännu en lögn från dig som tycks komma väldigt ofta. Sen så är det inte vitalt att hugga på nacken som är en kraftfull del på kroppen på en K9.
För att citera dig "Så nu har vargar blivit tänkande varelser som noga planerar sina handlingar? Var inte löjlig, det är ett djur vi talar om så handlingarna är mer instinktiva än genomtänkta, inte sant?"
Den där menigen indikerar på att du alltså inte är så kunnig inom detta ämne, vargar är kända för att vara sluga och väldigt smarta jägare och djur, givetvis har de handlingar som både är instinktiva och "planerade", de tänker efter helt enkelt. Vargar är smartare än alla hundar och det borde du förstå.
Sen så kan jag inte hitta källor just nu på mitt Alaska påstående, det är mer vad jag har hört och jag tyckte att det passade in här.
Släpp det där en minut nu, den kan döda små hundar väldigt snabbt, mellanstora hundar lite svårare och stora hundar ännu svårare. Allt beror på omständigheterna.