2007-11-03, 01:59
Medlem
Ok, visst inspirerades jag av lodjurs-tråden, men har funderat på det här sedan länge. Själv forumet känns inte helt rätt, men fann inget bättre.

Jag undrar hur olika hundraser skulle klara sig i slagsmål mot en varg (exv en svensk vild varg). Skulle någon hundras ha någon chans, eller är vargen helt enkelt dem övermäktig? (Jag "hoppas" förresten att vargen skulle vinna. Det vore liksom bra på nåt sätt att den naturliga vargen fortfarande klår alla av människor framavlade hundraser.)

Noteras bör kanske att jag är djurvän och helt emot organiserade hundslagsmål och sån skit.

Kanske kan man även bredda tråden till att omfatta svenska djur i allmänhet (ej sådana som ej finns här tack). Kanske att då jordgetingar i grupp eller nåt kan höra till de farligaste djuren, för de torde ju kunna döda både varg, människa osv. Hm, fast resonerar man så så kanske å andra sidan en vargflock är snäppet värre.
Myskoxar är nog ganska hårda också. Fast bortsett från dem kanske björnen är det svenska djur som - bortsett människor med gevär/etc - liksom är högst upp i hierarkin?
Citera
2007-11-03, 02:12
Medlem
Tror det är bäst att hålla diskussionen till hundarna.

Man kan väl bara spekulera men jag tror absolut att en varg kan få stryk av en aggressiv hund
Citera
2007-11-03, 11:17
Medlem
seriouss avatar
Skulle chansa på att vargen skulle vinna i de flesta situationer, helt klart mot ensamma hundar. Skulle det däremot vara 2-3-4 kamphundar mot en varg är nog situationen annorlunda... man måste ju komma ihåg att vargen är vild och inte drar sig för att attackera, slåss och kämpa för sitt ego, medan alla hundar är framtagna för att vara lugna och tämjas lätt. Kamhundar är väl sedan avlade från dessa hundar, vilket borde göra att deras skicklighet på att slåss är rätt reducerad från vargtiden.

En mot en: 70-30 till vargens fördel, flera hundar mot en varg: 95-5 till hundarnas fördel. Personlig uppfattning

Det farligaste stora djuret i Sverige är väl för övrigt älgen, även om man räknar bort trafikolyckor?
Citera
2007-11-03, 12:16
Medlem
Ja, du nämnde den svenska vargen, men det är säkert ändå på sin plats att påpeka hur olika vargarna är på olika håll i världen. De sydeuropeiska vargarna är små och inger inte så mycket skräck i någon numera (en av orsakerna att EU inte förstår vårt vargproblem är just detta), medan vargarna på vissa områden i Sibirien kan bli helt otroligt stora. Det finns nog inte en enda hund som vinner över en storvuxen rysk varg. Vargen är en mördarmaskin.
Citera
2007-11-03, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strong Khram
Ja, du nämnde den svenska vargen, men det är säkert ändå på sin plats att påpeka hur olika vargarna är på olika håll i världen. De sydeuropeiska vargarna är små och inger inte så mycket skräck i någon numera (en av orsakerna att EU inte förstår vårt vargproblem är just detta), medan vargarna på vissa områden i Sibirien kan bli helt otroligt stora. Det finns nog inte en enda hund som vinner över en storvuxen rysk varg. Vargen är en mördarmaskin.

Jo, vargen har generellt mycket större huvuden och käftar. Dessutom är de vana att jaga och döda byten. Dock är de flockdjur, de jagar inte på egen hand. De fäller stora byten som till exempel älgar, fast i grupp.
Citera
2007-11-03, 13:30
Medlem
Blå Rutas avatar
Hundar är vargar som stannat i valpstadiet i psyket. Vargar har en helt annan attityd med "jag tar inte skit från nån" vilket är totala motsatsen mot hundar. Dessutom är vargar underskattade inom väldigt mycket. Många tror att vargar är dumma i huvudet, vilket dom definitivt inte är. Hundar i skogen fastnar vid klippskrevor och andra hinder och fattar inte hur dom ska komma runt, vargar har helt annorlunda 3D-tänkande och har inte några problem alls med sånt.
Eftersom vargar är vilda djur så riskerar dom inte mycket och skulle inte bråka i onödan, då man är körd om man blir skadad i det vilda.
Sett bilder på söndertrasade hundar, även kluvna hundar där vargen tröttnade på hundens störande bjäbb. Förmodligen har inte hunden ens fattat vad som hänt.
Vargar kan ta älgar själva, och många gör det med. En hane i dalarna tror jag det var, vars hona blev ihjälkörd eller nåt tog hand om sina ungar genom att regelbundet ta älgar själv. Han var dock en riktigt gammal slug räv (Haha, fattar ni? Räv! Hahaha! )

Sedan finns det ju varghundar som använts just för att jaga varg och släpper man en skock sådana efter en varg så ligger ju vargen ganska brunt till. Särskilt om vargen inser sitt underläge och flyr och sedan blir jagad i en fälla där en jägare sitter...
Citera
2007-11-03, 14:06
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Han var dock en riktigt gammal slug räv (Haha, fattar ni? Räv! Hahaha! )

Nu blir jag förvirrad. Vadå slug räv? Jag fattar ingenting? Var det inte hund och varg vi pratade om?? *scratch*

/VV
Citera
2007-11-03, 14:57
Bannlyst
Det finns ju faktiskt en del raser som avlades fram för att valla tex får och gjordes för att vara övermäktiga varg.

Däremot är vargar mycket smarta och har många gånger lurat vallhundar genom att tex skicka fram en hona för att sedan anfalla med hela flocken.

Tror dock inte att det är många hundar som skulle ha en chans mot en trängd varg. Vargen undviker konfikt i möjligaste mån, till skillnad ifrån våra "civiliserade" hundar, men har den ingenstans att fly så..
Citera
2007-11-03, 15:35
Medlem
6(sic)6s avatar
Har sett det mesta när det gäller dogfights även sett klipp varg vs pitbull (bullen vann).

Varg är enligt mej ett gäng överskattade schäfrar.
Citera
2007-11-03, 15:48
Medlem
Bajsfacistens avatar
http://www.jagareforbundet.se/svensk...da/default.asp

Är ganska talande.
Citera
2007-11-03, 16:05
Medlem
6(sic)6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
http://www.jagareforbundet.se/svensk...da/default.asp

Är ganska talande.
Och så ska man göra skillnad mellan stövare,drever och kamphundar.
Citera
2007-11-03, 17:47
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6(sic)6
Har sett det mesta när det gäller dogfights även sett klipp varg vs pitbull (bullen vann).

Jag är väl böjd att hålla med delvis. Riktiga kamphundar är ju framavlade och tränade för strid hund mot hund medan vargen naturligt sett har helt andra vanor.
Så i en pitfight mellan en kamphund och en varg skulle jag sätta mina pistolas på kamphunden (speciellt om den fick ha ett sådant där tjusigt halsband med nitar på).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in